Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Trekhaak gangbaar maken https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=22289 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Johanvdw [ 24 feb 2021 01:19 ] |
Berichttitel: | Trekhaak gangbaar maken |
Dag forumleden, Nu een paar maand in bezit van de C5 leek het me een mooi moment om de trekhaak eens grondig te inspecteren en onderhouden. De demontabele trekhaak had ik er nog niet vanaf gehad (het sleuteltje ontbrak bij de aanschaf van de auto . Met het lenteweer hebben we de caravan alweer van stal gehaald dus tijd om te kijken hoe het met de haak is gesteld! Los daarvan is de aansluiting niet gelijk aan die van de caravan. Het betreft een 13 pins Multicon aansluiting maar ik heb op de caravan de nieuwere standaard met ISO / Jaeger stekker. Dat wil ik aanpassen op de auto - ik laat de caravan liever zoals die is. Er zijn overigens diverse verlopen verkrijgbaar maar specifiek deze (Multicon naar ISO) ben ik echt nergens tegengekomen. Andersom overal voorradig Maar goed, eerst de trekhaak. Het is een originele Bosal trekhaak, type AK6. Nu onder de noemer Oris. Het sleuteltje en het afdekkapje kun je allemaal hier bestellen, mocht je tegen dit probleem aanlopen: https://bosal-trekhaak.nl/bosal-oris/. Slotnummer staat op de cilinder, ze kunnen het binnen één dag leveren. Verwijderen van de trekhaak ging redelijk eenvoudig, zeker voor een trekhaak die (denk ik) al heel lang onder de auto zit. Eén en ander eerst ingespoten met WD40, met name bovenin waar de borgpin uitkomt (je kunt dit niet zien, zit boven dat stalen omhulsel). De conditie viel me overigens niet tegen! Ik heb gelezen dat je de knop beslist niet met een tang mag forceren. Dit omdat er plastic onderdelen in zouden zitten. Ik heb dat natuurlijk wel gedaan, maar met veel voorzichtigheid. Tot mijn verbazing zag ik ook geen plastic zitten. Sterker nog, het hele ding is van verschillende metaalsoorten gemaakt Onderstaand de volledig gedemonteerde trekhaak met al haar onderdelen: Bij mij zat het blokkeerpennetje vast in de borgpin. Deze zorgt ervoor dat de trekhaak in geopende stand blijft staan totdat die wordt geplaatst en wordt "vastgeklikt" in de houder onder de auto. In mijn geval was dat dus niet meer mogelijk en veerde de knop direct weer terug en kwam de borgpin naar boven. Dat maakt plaatsen van de trekhaak praktisch onmogelijk. Pas na demontage goed kunnen schoonmaken en nu weer gangbaar. Het in elkaar zetten is iets lastiger. Die borgpin moet met flinke tegendruk worden teruggeplaatst. Handig is natuurlijk dat blokkeerpennetje. Zodra je de borgpin tot die diepte hebt weten in te brengen (met bijv. een houten klosje oid) kan je het tandwiel terugplaatsen. Het tandwieltje en asje was wat versleten door de inwerking van de stalen pin. Ik heb het een beetje gladgeschuurd. Ik denk inderdaad dat dit een kwetsbaar onderdeel is waar de tanden gemakkelijk van afbreken. Het asje is veel zachter dan de RVS borgpin. Bij terugplaatsen even letten op de oriëntatie. Een en ander natuurlijk eerst grondig schoongemaakt en voorzien van nieuw smeermiddel. Het kapje er weer opschroeven, knop erop en alles is weer gereed! De schroeven zijn overigens verborgen achter het stickertje. Tot zover mijn avondbesteding Wellicht heeft iemand hier wat aan! Nu nog stap 2: de E aansluiting. Ben benieuwd of dat gemakkelijk gaat. Maar zag dat er een mooie handleiding van Citroën voor is, dus denk dat 't wel lukt. Ik houd jullie op de hoogte! |
Auteur: | Bart-Peugeot [ 24 feb 2021 02:07 ] |
Berichttitel: | Re: Trekhaak gangbaar maken |
Verloop van Multicon West naar Jeager zijn er wel, maar het zijn altijd kabels. Voorbeeld. https://masta.nl/verloopkabel-van-13polig-multicon-jager-systeem.html Maar ik zou zoiets alleen in noodgevallen toepassen. Mij bevalt Jeager ook het beste. Dus dat zit ook op mijn auto en caravan. Je kan de doos op je auto makkelijk wisselen hoor. Pin 1 t/m 13 van Multicon West is gelijk aan 1 t/m 13 van Jeager. Op een vorige auto van mij zat een Multicon West, die heb ik toen vervangen. Een makkie. Zie voor hulp bijvoorbeeld dit schema, Google staat er vol mee. http://www.classickabelboomcompany.com/trekhaak-aanhanger-stekkerdoos-aansluitschema-schema-aansluiting-13-7-polig-west-jaeger-jaeger-caravan-trailer-fietsendrager/index.php/ |
Auteur: | Johanvdw [ 24 feb 2021 09:16 ] |
Berichttitel: | Re: Trekhaak gangbaar maken |
Ja die kabel heb ik gezien inderdaad. Kwam prijzen tegen van 60 euro en meer! Deze valt gelukkig mee. Maar met al die extra verbindingen, nee ik zie dat ook niet zitten. Zou bij mij ook een noodgeval zijn Maar kom daar wel uit met die schema's. Bedankt! |
Auteur: | Xander [ 25 feb 2021 20:29 ] |
Berichttitel: | Re: Trekhaak gangbaar maken |
Verloopstekkers zijn altijd ruk…. In het verleden heeeeel veel problemen mee gehad met m’n VW Crafter. Tot kortsluitingen in weet ik veel waar aantoe Ik zou dus de aansluiting op de dame vervangen. Zal even weg en gepriegel zijn. Maar naar mijn weten staat het schema op de nieuwe stekkerdoos of in het begeleidend schrijven. Succes! En een mooie foto uitleg |
Auteur: | Bart-Peugeot [ 25 feb 2021 22:20 ] |
Berichttitel: | Re: Trekhaak gangbaar maken |
Het lastigst is misschien nog wel de 3 bouten waarmee de contactdoos vast zit, los te krijgen. Bij mijn 308 zat het bij 4 jaar oud al muurvast door dat de koppen zover verroest waren dat de platte schroevendraaier geen grip had. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |