Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Gewoon goed ontluchten dus.
Die 105 graden zorgt ervoor dat de koelvloeistof overkookt zodra de druk van het systeem wegvalt. Even laten draaien zonder dop is bij deze motor met 105 graden thermostaat dus niet mogelijk. Je zult het dan echt van de ontluchtingspunten en trechter moeten hebben.
De lucht is er haast niet uit te krijgen, zelfs op de voorgeschreven wijze is succes niet verzekerd.
|
12 okt 2020 12:57 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Blijf het dan vreemd vinden dat ik 2 winters geen last heb en nu ineens na een éénmalig oplopende temperatuur dit probleem heb...
|
12 okt 2020 13:02 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Uitgelezen met Lexia. Sensoren lijken goed te zijn, buitentemperatuur geeft 12 graden aan en binnentemperatuur 18 graden, kan redelijk kloppen allemaal. Heb ook met de Lexia alle verwarminskleppen laten gymnastieken en die leken het allemaal te doen afgaande pp de geluiden. Ook de verschillende instellingen van de uitstroom in de auto worden netjes gedaan.
Alle slangen worden warm. Alle ontluchtingsschroeven open gehad, komt gelijk vloeistof uit zonder luchtbellen. Stationair laten draaien en temperatuur ging naar normale waarde op dashboard.
Proefrit gemaakt en toen begon het vreemd te worden, temperatuur kwam niet omhoog, ook niet na 8 km snelweg, olietemperatuur bleef ook laag. Wel gewoon overschakelen naar LPG...
Daarna boodschap gedaan paar keer gestopt en op het laatste deel van de rit ineens weer de temperatuur op dash naar normaal en olietemperatuur kwam ook omhoog...
Al die tijd bleef de kachel fris, net de kou er af, hoger kwam het niet op maximum, werd wel kouder op minimum, airco werkt gewoon.
Zou het dan toch de thermostaat kunnen zijn?
|
12 okt 2020 19:00 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Als je een werkende 89 graden thermostaat hebt komt het wijzertje niet in het midden. Dat is sowieso al een bijzondere zaak.
Het lijkt me handig om met de Lexia te kijken wat de echte temperatuur is.. dat wijzertje heeft een beetje rare schaal.
|
12 okt 2020 19:41 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Ik heb al sinds ik de auto heb een 89 graden thermostaat. De wijzer stond/staat altijd ongeveer in het midden, nooit anders geweest. Daarom vind ik het nu vreemd dat het systeem zich zo gedraagt. Zal morgen nog eens een rit maken en dan de Lexia er opnieuw aanhangen en kijken wat voor temperatuur er aangegeven wordt.
|
12 okt 2020 22:10 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Of evt een gewone obd2 lezer, die kan dat ook wel.
|
12 okt 2020 23:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Citaat: Alle slangen worden warm Ook die naar je kachel lopen? Die moeten "gloeiend heet" worden, ze zitten in het primaire circuit. Daar circuleert de kvs doorheen, totdat de kvs zó heet is dat de thermostaat gaat openen en de radiateur (deels) in het circuit opgenomen wordt. Alles zo lezend denkt ik toch aan een luchtbel in het circuit. Dat je schreef: Citaat: Alle ontluchtingsschroeven open gehad, komt gelijk vloeistof uit zonder luchtbellen. zegt niet veel, die luchtbel kan er gewoon in blijven zitten en dan is er geen/onvoldoende doorstroming. Daarom moet je de procedure volgen, met die extra hoge vulbus op de vulopening. Zie ook BJG's posting Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2020 00:42 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Kan een garage die eventuele bel er niet uit krijgen door het systeem op druk te zetten of vacuüm te trekken?
|
13 okt 2020 08:30 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Met warm bedoel ik ook echt heet. Toch ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen dat ik na 2 winters totaal geen problemen met de verwarming, en zonder dat er aan gewerkt is in de tussentijd, ineens lucht in het systeem zou zitten... c5jan schreef: Of evt een gewone obd2 lezer, die kan dat ook wel. Ik heb beide hier, OBD en Lexia. Nog maar eens uitlezen wat de KVS temperatuur is na een rit in ieder geval, dat heb ik gisteren niet gedaan.
|
13 okt 2020 08:59 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
stom idee maar misschien is er wel geen vraag? Wat zegt je Lexia over de binnentemp?
|
13 okt 2020 09:47 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Andere stomme vraag: hoe weet je zeker dat je een 89 graden thermostaat hebt?
|
13 okt 2020 10:16 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
boes schreef: stom idee maar misschien is er wel geen vraag? Wat zegt je Lexia over de binnentemp? Dit schreef hij daarover..... Stinger01 schreef: Uitgelezen met Lexia. Sensoren lijken goed te zijn, buitentemperatuur geeft 12 graden aan en binnentemperatuur 18 graden, kan redelijk kloppen allemaal.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2020 11:20 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
als ik het zo allemaal lees , zou ik de kleppen met de hand is bedienen. dan zul je de motoren is eraf moeten nemen.
|
13 okt 2020 11:54 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Ik vind gezien de geschiedenis een luchtbel nog steeds waarschijnlijk klinken. Een kleine lekkage die verder onopgemerkt blijft kan daarvoor gezorgd hebben. Die luchtbel zou ook je plotselinge storing verklaren.
|
13 okt 2020 12:32 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
De vul- en ontluchtprocedure is onder andere HIER beschreven. Zie voorts deze verwijzingen. Essentieel is dat die vulbeker maximaal gevuld blijft tijdens de procedure, anders gaat een verborgen luchtbel niet weg Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2020 12:52 |
|
|
|