Auteur |
Bericht |
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Kachel blijft koud
Hallo medeforummers, Sinds een paar weken blijft de kachel van de dame koud. Het lijkt mij te zijn begonnen toen ik op de snelweg, toen het nog lekker warm was buiten, in een file terechtkwam. Temperatuur van de motor liep toen even snel op tot in het rood en een waarschuwing op dashboard. Ik heb toen de verwarming aan gezet en de blower op maximum. De temperatuur liep toen vlot weer terug en ik heb er verder geen last meer van gehad. Nu wordt de kachel niet meer warm, motor komt vlot op temperatuur, meter staat in het midden, olietemperatuur is ook normaal. Als ik de temperatuur op maximaal zet is na een vrij langer tijd een beetje de kou van de instromende lucht af maar niet meer dan dat. Zou het aan de kleppen van de kachel kunnen liggen? Of kan er een andere oorzaak zijn? Thermostaat lijkt me niet het probleem. Nu de buitentemperatuur zakt is het best fris in de auto.
|
11 okt 2020 21:37 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
is er nog voldoende koelwater erin.
|
11 okt 2020 21:56 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Al gecontroleerd en is maximaal gevuld.
Nog even voor de volledigheid; hij blijft links en rechts koud. Dus niet maar 1 kant.
|
11 okt 2020 22:11 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Wellicht de temperatuur sensor binnen. Kijk eens via de Lexia wat hij aangeeft.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
11 okt 2020 22:14 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
die 2 leidingen aan het schutbord hoe zijn die?
|
11 okt 2020 22:28 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Leidingen aan schutbord nog niet gevoeld, morgen maar eens doen.
Temperatuursensor interieur nog niet gecontroleerd, ook morgen maar eens uitlezen, waar is dat te vinden met de lexia?
|
11 okt 2020 22:48 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Lucht in het koelsysteem misschien.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
12 okt 2020 00:54 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Is de oorzaak van dat warmlopen bekend?
|
12 okt 2020 09:59 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
was bij mijn vorige dame het eerste teken dat de fan (schakeling) overleden was?
|
12 okt 2020 10:18 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Oorzaak warmlopen niet bekend, was maar heel even toen ik in de file terechtkwam en na aanzetten van de verwarming en blower koelde ze weer af naar normale waarden en heb ik er ook geen last meer van gehad de rest van de rit die nog zeker een uur duurde en op de terugrit van 2 uur later op de avond ook geen probleem gehad.
Een ieder tot zover bedankt voor het meedenken, straks na het werk eerst maar eens uitlezen en aan de slangen voelen, dan evt. nog eens ontluchten. 2 jaar geleden is de radiateur er uit geweest ivm vervangen van de aircocondensor en toen is (een deel) van de koelvloeistof vervangen en de thermostaat dus lucht in systeem zou kunnen, kan me niet herinneren dat we toen ontluchtingsschroeven hebben open gehad, maar toen ook verder geen problemen met verwarming gehad.
Mocht bovenstaande het allemaal niet zijn dan ga ik proberen de boel maar eens te spoelen en de koelvloeistof in zijn geheel vervangen.
|
12 okt 2020 10:32 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Tenzij je plankgas met aanhanger bergop aan het rijden bent hoort de auto niet warm te lopen. Tenzij er ergens een defect verscholen zit, of een luchtbel in het koelsysteem bijvoorbeeld.
|
12 okt 2020 11:25 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
De volgorde van ontluchten zou ik ook goed op letten, eerst de slang met de ontluchtnippel bij het thermostaathuis openen. Daarna de slang bij het schutbord openen om te ontluchten. Dit alles bij een warme motor natuurlijk zodat je het hele systeem ontlucht.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
12 okt 2020 11:36 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
En zorg ook voor een vultrechter met voldoende hoogte. Je krijgt de lucht er anders niet uit.
|
12 okt 2020 12:24 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
Inderdaad, en let op bij deze motor, de thermostaat is 105 graden (af fabriek) dus niet ontluchten met warme motor!!!
Gebruik een ontluchtbeker en doe dit zonder dat de motor draait, daarna warm rijden en laten afkoelen, eventueel daarna opnieuw nogmaals controleren/ontluchten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 okt 2020 12:34 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Kachel blijft koud
@BJG er zit nu een mechanische 89 graden thermostaat in (nog steeds heet genoeg om je handen aan te branden)
|
12 okt 2020 12:51 |
|
|
|