Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Kachelradiator afgekoppeld, waarom? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Toen ik mijn auto kocht zag ik al dat er achter de motor twee stukken afgekoppelde slang te zien waren, zonder precies te weten wát ik azg. De vorige eigenaar vertelde dat ooit zijn kachel afgekoppeld was vanwege een vage reden, althans, hij vertelde iets vaags.

Omdat de prijs goed was en de auto verder ook goed genoeg leek kocht ik hem met de gedachte dat ik dat kachelprobleem later wel eens zou oplossen. Ben nog niet verder gekomen dan het lokaliseren van de twee aansluitpunten op de motor voor die 2 afgekoppelde slangen én heb geconstateerd dat er op de motor een stuk slang als een bypass die uit- en ingang met elkaar verbindt.

Bij de lokale citroën-dealer vertelde een monteur me dat deze bypass hoosgtwaarschijnlijk gemaakt is om een lekkage van de kachelradiator "op te lossen".

Aangezien het een hele klus is om die radiator te kunnen bekijken (dashboard uitbouwen) vraag ik me af welke andere mogelijke oorzaken ten grondslag hebben kunnen liggen aan de beslissing deze bypass te plaatsen. En hoe ik dit euvel kan diagnosticeren zonder het dashboard uit te bouwen.

1 optie is lijkt mij om de bypass ongedaan te maken en te kijken wat er gebeurt, ben alleen beetje bang dat er een fikse lekkage zit en dat ik met een dweiltje de boel moet gaan redderen.

Maar misschien is er mogelijk iets anders mis, wat zou jij denken en doen in deze situatie? :smt017

Ah, de koeling werkt uitstekend, het lijkt mij, als leek, niet zo dat er een probleem is met een klep die blijft hangen waardoor er altijd warme lucht geblazen blijft worden. Of zeg ik nou iets geks?


31 aug 2020 14:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Eigenlijk wel ja, want je constateert eerder dat de radiator is afgekoppeld en dat er dus geen warme lucht is.
Er kan nog van alles met kleppen of motortjes aan de hand zijn wat je nu niet kunt merken.

Overigens zijn die kleppen meer ph2.

Radiator laten testen door druk erop te zetten een optie?


31 aug 2020 15:32
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Een goed advies. De pijpjes steken in de motorruimte uit het schutbord, dat is dus niet zo moeilijk.
Ik denk dat ik al weet wat de uitkomst gaat worden....

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


31 aug 2020 15:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
jantje1948 schreef:
Ik denk dat ik al weet wat de uitkomst gaat worden....

Een nat interieur? :cry:


31 aug 2020 15:49
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Niet als je hem met perslucht test.
De reden dat ik het zo zeg is omdat ik logischerwijs niet kan bedenken voor welke andere reden die radiateur afgekoppeld wordt.
Het dashboard moet er namelijk uit en dat is nogal een operatie.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


31 aug 2020 16:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Ok, ik snap. Zelf dacht ik druk zetten dmv tuinslang aankoppelen aan inlaat en uitlaat dicht knijpen. Dan dus natte boel indien lek aanwezig. Druk er op met lucht en manometer dus, voor het geval dat?


31 aug 2020 16:08
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Met tuinslang kan natuurlijk ook. Dat geeft minder troep dan koelvloeistof. Ik zou dan als voorzorg de matten/tapijt eruit halen.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


31 aug 2020 16:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Ik had zelf bedacht dat ik de koelvloeistof kan vervangen door demiwater, ter voorkoming van vlekken van de koelvloei, slangen aansluiten en een tijdje laten draaien. Kan zo de kachel testen en tevens zien of er een lek is. Is voor mij het makkelijkste te doen hier bij mij thuis zonder spullen om dit met luchtdruk te doen.

Maar goed, ik vermoed dat het uiteindelijk dashboard verwijderen en radiator vervangen gaat worden. :cry: Maar ben er niet zeker van.


31 aug 2020 19:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Nou, eindelijk had ik zin om de kachelradiator te vervangen. Radiatortje gekocht, maar voordat ik het hele dashboard uitbouwde toch maar een testje gedaan met een tuinslang. Aangezien er geen lek te bespeuren viel de bypass weggehaald en de radiator weer aangesloten.

Na enkele minuten bleek de verwarming prima te werken, lekkere warme lucht en zonder enig lek.

Maar wat blijkt nu, aan de bestuurderskant komt er altijd warme lucht uit, ook als er koude lucht uit zou moeten komen. Bijrijder krijgt koude óf warme lucht al naar gelang ik temp hoog of laag zet, maar bestuurderskant wisselt niet tussen warm en koud.

Ik vermoed nu dus dat er iets fout zit met de klep die dat dient te regelen. Wie o wie wil zijn licht eens laten schijnen over dit problême?


04 okt 2020 15:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
viewtopic.php?f=2&t=4771


04 okt 2020 16:04
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Dank :smt023 , ik had dat bestandje zelf al ontdekt, had helaas eerst gevraagd en daarna begonnen met zoeken op het forum ipv andersom. :oops:

Voldoende goede info om zelf aan de slag te kunnen. Ik ga eens kijken of ik dat motortje tevoorschijn kan toveren en indien busje van klep stuk middels wat lijm de boel kan repareren.


04 okt 2020 16:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Na een tijdje pielen het stelmotortje los gekregen, dit blijkt al een nieuwe te zijn, degene met een langere as. En dat asje draait netjes.

Maar, zelfs als ik een schroevendraaer in de as van de klep steek en die verdraai verandert de klep van stand. Desondanks blijft er warme lucht uit de bestuurderskant komen. Ik kan hoogstens constateren dat er minder warme (of iets koelere) lucht uit komt, maar koud is deze niet.

Wat er ook niet klopt aan het geheel is dat ondanks dat ik met het daarvoor bedoelde knopje de lucht enkel van onderen, vanuit het midden of bovenin laat komen deze in elke stand van die knop ook van bovenuit (bij de voorruit) bllijft komen. Maw, de luchtverdeler lijkt ook een soort mankement te hebben.

Ik hoop dat deze uitleg niet verwarrend is.


04 okt 2020 19:36
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Begrijp ik het goed dat als je de lucht op je voeten of bijvoorbeeld alleen uit de Dash roosters wil laten komen,...dat niet werkt?
En rechts mengt de lucht wel goed?


04 okt 2020 19:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Is de klep zelf nog wel heel?


04 okt 2020 20:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelradiator afgekoppeld, waarom?
Ik weet niet of de klep nog heel is, er verandert wel iets in de hoeveelheid warme lucht als ik deze handmatig verdraai, er komt minder of meer lucht uit, maar deze blijft wel warm. Rechts gaat het wel goed, als ik daar koude lucht wil komt er koude lucht en warme als ik warme wil.

Maar hoe ik ook de uitstroom probeer te regelen met de knop die via voorruit, dash of voeten laat blazen verandert er eigenlijk niet veel. Wel iets, maar bvb via voorruit blijft er lucht uit komen zelfs als ik instel dat deze enkel via voeten of dash dient te komen. Dit is ook zo aan beide zijden, zowel links als rechts.


04 okt 2020 20:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.