Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Voor- en nadelen V6 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=21870 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | jancampa [ 24 jul 2020 21:27 ] |
Berichttitel: | Voor- en nadelen V6 |
Mijn C5 ph1 heeft het begeven. De distributieriem (slechts 45 dkm oud) is gebroken. Reparatie is nogal kostbaar. Ik wil graag C5 blijven rijden. Nu ben ik aan een V6 gaan denken. Over mijn C5 2 liter 16v ben ik dik tevreden. Nu lijkt me dat de V6 wat geruislozer is, omdat ie minder toeren zal maken. Of heb ik dat mis ? Ik vraag me af hoe het met het brandstof verbruik is. Ligt dat veel hoger ? Wat zijn de zwakke punten van een V6? Of is het alleen maar feest met een V6? |
Auteur: | willy4 [ 24 jul 2020 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
heb je fotos van die gebroken riem. |
Auteur: | jancampa [ 24 jul 2020 21:31 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Nee |
Auteur: | willy4 [ 24 jul 2020 21:35 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
spijtig. |
Auteur: | boes [ 24 jul 2020 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Voor: lekker veel koppel, beresterk, vaak luxe uitvoering en redelijk snel Tegen: zwaar, verbruik, verbruik, verbruik, verbruik, onderhoudskosten |
Auteur: | Menno [ 24 jul 2020 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
V6 is meestal een automaat , en zeker bij de ph1 ( 4 traps ) heb je dan een flink verbruik.... Sowieso is fatsoenlijk onderhoud zeer zeker duurder dan een 2 liter , maar het is en blijft een fijne motor zo’n V6 ! |
Auteur: | henkie HDI [ 24 jul 2020 22:13 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Maar je kunt koken voor zes .... erg stoffig topic (v6 op gas) |
Auteur: | jancampa [ 24 jul 2020 22:26 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Nu verbruik ik 8,5 ltr/ 100 km (handgeschakeld). Zou het met een ph2 V6 (automaat) naar de 10 liter gaan? |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 24 jul 2020 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
In mijn ervaring is de V6 inderdaad een stuk minder rumoerig dan de 2.0. De ph2 nog minder dan de ph1, dit in verband met de automaatbakken. De ph2 is uitgerust met een zestraps automaat tegenover de viertraps automaat / handgeschakelde vijfbak in de ph1. Uit mijn hoofd draait mijn V6 (ph2, zestraps dus) ongeveer 2100 toeren bij 100km/u en 2700 toeren bij 130km/u. Het motorgeluid is dan (in mijn beleving) dan niet storend aanwezig. Als je er een 'normale' rijstijl op nahoudt is 1l op 10km prima haalbaar. Bij 100km/u op de snelweg (je mag overdag toch niet harder tegenwoordig) schommelt mijn verbruik tussen 1/10 en 1/13. Op een provinciale weg met 80km/u is dit 1/13 tot 1/16. Stadsverkeer moet je niet al te veel willen rijden, dan ontwikkel je met 1/7 al snel een innige relatie met de dichtstbijzijnde pompexploitant. Verder moet je rekening houden met een hogere houderschapsbelasting (230eu per kwartaal in de meeste provincies) en hogere onderhoudskosten; bij een beurt gaan er geen 4 maar 6 bobines en bougies in, de remmerij is van een ander kaliber etc. Ook kun je vanwege de volgepakte motorruimte niet overal even makkelijk bij, wat kan resulteren in meer arbeidsuren in de werkplaats (zelf nog ervaren met het vervangen van mijn startmotor deze week). Zoals hierboven ook genoemd koop je sowieso een exclusive, wat inhoudt dat er vaak al een uitgebreidere optie-uitrusting op zit dan bij andere exemplaren. Ook is de V6 een heerlijk soepele en rustige motor, die leuk uit de hoek kan komen wanneer je wat extra vermogen nodig hebt. Voor mij legt dit meer dan genoeg in de weegschaal om het hogere verbruik en de andere bijkomende kosten voor lief te nemen. Mocht je tot aanschaf overgaan is een aankoopkeuring altijd handig, maar een korte inspectie van de nokkenasverstelventielen kan je in ieder geval een hoop gezeur besparen, zoals hier vaker op het forum benoemd. Veel wijsheid toegewenst bij het maken van een keuze ![]() Mvg Bjorn |
Auteur: | jancampa [ 24 jul 2020 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Dank voor je uitgebreide reactie. Vermeldenswaard is ook dat ik een caravan heb. Niet zo'n hele zware. Max massa 1100 kg. Met mijn oude C5 gaat dat prima. Met de V6 zal dat nog beter gaan.. Ik vraag me af of je in de bergen voldoende op de motor kunt afremmen (vanwege de automaat) |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 24 jul 2020 23:17 ] |
Berichttitel: | Voor- en nadelen V6 |
Met een automaat zal je vaker de rem gebruiken dan in een handgeschakelde wagen, ook zonder caravan (afhankelijk van hoe je normaliter anticipeert en terugschakelt). Bij het wegrijden bijvoorbeeld, zal de wagen al gaan rijden als je je rempedaal loslaat. Met een handbak ben ik gewend terug te schakelen om op de motor remmen wanneer je een stop nadert. Met een automaat kan dit natuurlijk ook, door de pook naar links te bewegen en terug te schakelen, maar in de praktijk doe ik dit zelden. Als je tijdig je gas loslaat zal de wagen ook op de motor remmen, alleen minder sterk omdat hij de motor lager in de toeren houdt. Je zou de automaat ook in de sportstand kunnen zetten, hij remt dan sterker op de motor omdat er een hoger toerental aangehouden wordt. De auto hangt dan wel vrij gewillig aan het gas dus het rijdt wat minder ontspannen dan normaal. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk |
Auteur: | jantje1948 [ 25 jul 2020 01:15 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Dit weekend komt mijn V6 te koop. Exclusive uit 2002 met handbak, afneembare trekhaak, schuif/kanteldak. 2 jaar geleden allebei de koppelingscilinders vervangen, staat rondom op crossclimates. 232000 gelopen; distributie en koppeling gedaan bij 135000. |
Auteur: | Xander [ 25 jul 2020 07:49 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Ik heb zelf een ph1 V6 gehad met handbak.... Echt een heerlijke motor.... maar laten we eerlijk zijn, het verbruik van 1:9 gecombineerd is maximaal haalbaar. Maar het is een heerlijk soepel en fijn blok wat schakellui gereden kan worden. Let wel op dat de DB riem recent vervangen is bij aankoop, dit namelijk kostbaar onderhoud. Bij de ph2 (correct me if I’m wrong) opletten met de “groene” monsters. Daarnaast zou ik altijd een bobine op voorraad meenemen in de auto. ![]() ![]() Maar al met al.... ik zou er voor gaan ![]() |
Auteur: | jancampa [ 25 jul 2020 10:42 ] |
Berichttitel: | Voor- en nadelen V6 |
Groene monsters ???? |
Auteur: | jancampa [ 25 jul 2020 10:52 ] |
Berichttitel: | Re: Voor- en nadelen V6 |
Zouden mijn winterbanden van de phase 1 break bruikbaar zijn onder de phase 2 V6 berline ? Ze zitten op de standaard 15 inch velgen . Uit mijn hoofd gezegd : 205/60/15 93V |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |