Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

ervaringen HDIF 2.0
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=21827
Pagina 2 van 2

Auteur:  martslaats [ 08 jul 2020 16:54 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

klopt dan betaal ik liever wat meer

Auteur:  Menno [ 08 jul 2020 17:00 ]
Berichttitel:  ervaringen HDIF 2.0

Weet niet wat het budget is, maar een type 3 is ook niet echt duur meer ....


https://www.autoqburg.nl/occasions/citroen/c5/3126071

Auteur:  c5jan [ 08 jul 2020 17:15 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Verbruiken die dingen echt zoveel...
Is LPG dan niet gewoon heel veel goedkoper?

Auteur:  martslaats [ 08 jul 2020 20:59 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

klopt c5jan
maar ik ben al langer aan het kijken voor een op lpg maar allemaal hebben ze een km stand van minimaal 300.000 en om er een te kopen en dan nog eens 2000 euro uit te gaan geven voor een goede lpg installatie zie ik ook niet zitten
gr mart

Auteur:  H_H [ 08 jul 2020 21:34 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Diesel rijdt heerlijk, veel minder rauw dan LPG. Diesel heeft ook relatief minder onderhoud nodig dan LPG. En diesel is minder storingsgevoelig dan LPG
Althans; dat is mijn ervaring als kilometervreter die zowel LPG als diesel heeft gereden.

Op dit moment een dikke diesel 2.7 hdif v6 en qua verbruik een redelijk nette 1:15 gemiddeld. Ik rij daarmee echter wel vooral buiten de NL 100km/u snelwegen (BE 120 en FR 130 en 110) {feitelijk rij ik in BE ook gewoon 130 en soms 140 hoor maar dat weet niemand ;) )

Ik zou alleen al om het gemak, comfort en onderhoud vriendelijke karakter van de hdi niets anders willen MAAR!! Ik merk wel dat diesel echt steeds duurder wordt en dat daarmee de balans met benzine/zuiniger rijden/dure wegenbelasting/onderhoudskosten toch wel wat in negatieve zin doorslaat naar meer kosten voor de dieselrijders. Tel daarbij op de kosten voor vignetten en of tijdelijke dispensatie om bepaalde steden te bezoeken en je betaalt al snel een hoop meer dan benzine en LPG rijders!!

Ok, de aanschaf is momenteel erg gunstig in prijs, zeker als je in Duitsland of Frankrijk een diesel met lage km stand weet te scoren maar hou rekening met het feit dat je de komende jaren alleen maar meer gaat betalen voor lekker dieselen. Al was het alleen maar om de vette leasebakken op elektra te spekken ;)

Auteur:  c5jan [ 08 jul 2020 21:46 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Neem dan eens contact op met bijvoorbeeld garage René in Breezand. Hij bouwt voor plm 1000 eur een installatie in.
Heeft er al heel wat geleverd voor zover ik weet.

Ik heb overigens geen noemenswaardige kosten gehad aan mijn LPG installatie, de afgelopen bijna 190000 km.
Dat was met mijn diesels wel anders.

Auteur:  martslaats [ 08 jul 2020 22:14 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

alvast bedankt voor alle uitleg voorlopig kan ik nog met de auto vooruit maar moet een probleem alvast verhelpen namelijk de startmotor zodra de auto warm is loopt die moeilijker rond en vooral na een paar keer starten en geeft ook fout aan met de lexia wat startmotor gerelateerd is
heb de startmotor al in huis nu alleen nog inbouwen
gr mart

Auteur:  simmetje [ 11 jul 2020 08:39 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Ik heb veel km’s met de 2.0 HDiF gereden. Ook veel collega’s met zowel de 1.6 als de 2.0. Iedereen die veel snelweg reed had weinig tot geen ongepland onderhoud. We hadden 1 iemand die na verhuizing veel korte stukken (10km enkele reis) ging rijden en daar gingen roetfilter en egr moeilijk doen.

Zelf ben ik 1.5 jaar geleden ook dichterbij huis gaan werken. Ook nu minder lange afstanden en al 2x met roetfilter problemen bij de garage geweest.

Na de switch naar benzine geen problemen meer.

Auteur:  KWW [ 11 jul 2020 15:47 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Ik heb zelf de 2.0 16v hdif gehad met de 6 traps automaat van 2006.
Verbruik was ongeveer 1 op 12.
Het grote nadeel vond ik wel dat de combinatie van diesel en automaat meer reactie tijd nodig heeft dan een vergelijkbare benzine automaat model.
Zeker in het begin moest ik daar erg aan wennen, beetje gas geven, gebeurt niets, beetje meer gas geven en je vliegt ineens vooruit.
Qua onderhoudskosten en wb zou je eens moeten kijken of het al euro-4 is, dat scheelt weer wat in de wegenbelasting.
Daarnaast kun je met een diesel wat meer kosten krijgen aan bijvoorbeeld, turbo, intercooler, injectoren, roetfilter, egr etc.

Auteur:  martslaats [ 11 jul 2020 18:22 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

zoals simmetje al aangaf denk ik toch dat diesel voor mij niet gaat werken teveel korte stukken gelukkig kan ik nog afwachten tot er een op lpg langs komt en mocht dat niet lukken dan een jongere kopen en lpg in laten bouwen vind het alleen jammer van de automaat dat de benzine versies alleen de AL4 hebben en de diesel een heerlijke 6 bak heeft en minder toeren maakt
gr mart

Auteur:  JW-C5 [ 11 jul 2020 18:30 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Er is ook een V6-met-AM6 geleverd in de PH3. Die kan ook op LPG ;)

Groet,
JW

Auteur:  martslaats [ 11 jul 2020 18:45 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

die heb ik tot nu toe nog niet voorbij zien komen jammer genoeg :cit4
gr mart

Auteur:  jantje1948 [ 11 jul 2020 19:06 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

Je kan mijn V6 kopen. Maar die heeft wel een handbak!

Auteur:  KWW [ 11 jul 2020 20:09 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

martslaats schreef:
zoals simmetje al aangaf denk ik toch dat diesel voor mij niet gaat werken teveel korte stukken gelukkig kan ik nog afwachten tot er een op lpg langs komt en mocht dat niet lukken dan een jongere kopen en lpg in laten bouwen vind het alleen jammer van de automaat dat de benzine versies alleen de AL4 hebben en de diesel een heerlijke 6 bak heeft en minder toeren maakt
gr mart


Zou het echt zoveel verschil maken tussen de 4 en 6 bak?
De 6 bak heeft er niet gewoon 2 extra versnellingen bij lijkt me.
En als je voor 1000 euro een lpg inbouw hebt zoals hier eerder genoemd dan lijkt me dat een veel betere optie inderdaad.

Auteur:  martslaats [ 11 jul 2020 21:35 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen HDIF 2.0

ik heb op verschillende plaatsen informatie ingewonnen maar lpg inbouwen kost rond de 1200 maar dan heb je geen G3 en geen ringtank(onderbouw) dus in mijn geval als zzp-er weer lastig daarvoor kies ik ook voor de break ivm laden en G3 zou ik binnen twee jaar eruit hebben met het belasting verschil
gr mart

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/