Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=21556
Pagina 1 van 1

Auteur:  schicht [ 19 feb 2020 10:34 ]
Berichttitel:  Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

Gisteren, tijdens een lange 300 km-rit op de snelweg viel mijn C5 Phase II 2.2 HDi plotseling in motorstoring en weigerde dienst (handig in de avondspits :? ). Na een tijdje stil gezet te hebben in de berm, kon ik met enige moeite een parkeerplaats bereiken. Op de parkeerplaats de auto wat langer stilgezet, waarna deze weer normaal te gebruiken was; het lampje motorstoring bleef branden. Verder is mij niets opgevallen.

Na ongeveer 50-75 km gereden te hebben viel mij op dat zowel de koelvloeistof- en olietemperatuurindicatie vrijwel op nul stond. Bij een tankstation onder de motorkap gedoken en ik constateerde op de tast dat de motor niet erg warm was, evenmin de radiator. Dat bevreemde mij na zo'n 75 km sinds de parkeerplaats, zelfs in februari.

Vanmorgen op weg naar mijn werk bleef de indicatie motorstoring uit en de auto reed prima, echter de temperatuurmeter komt niet verder dan 1% van de uitslag en de olietemperatuur misschien maximaal 3%. De buitentemperatuur is 5 graden.
Het lijkt me sterk dat er plotseling twee sensoren stuk zijn, die van de koeling en en olie. Ik verdenk de thermostaat, dat deze foutief volledig opengegooid is en de motor maximaal (dus te veel) koelt. Blijkbaar is het koelvermogen zo groot dat de motor bij 5 graden buitentemperatuur niet warm wordt.

Of de motorstoring gisteren iets te maken heeft met het overmatig koelen? Ik zie geen verband.

:smt198 Mijn vragen aan de collega C5-rijders: zou het kunnen dat een defecte thermostaat de motor richting buitentemperatuur afkoelt? En, zou er een verband met de motorstoring kunnen zijn? Wanneer het idd de thermostaat is, heeft iemand dan een onderdeelnummer voor mij?
NB, ik heb wegens tijdgebrek de storing van gisteren nog niet uitgelezen.

Auteur:  BJG [ 19 feb 2020 10:46 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

De thermostaat lijkt inderdaad defect. Inderdaad bij een open thermostaat wordt de motor niet warm, en zeker een diesel niet. Of er verband is met de motorstoring zal moeten blijken na uitlezen.

Auteur:  schicht [ 19 feb 2020 12:47 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

Ter info, ik heb inmiddels online een thermostaat besteld, nadat ik tevergeefs 5 garages en een paar automaterialenleveranciers gebeld had... alle gaven een lange levertijd! De thermostaat komt in diverse merken voor:
OEN 1336Z4 — CITROËN
OEN 9657182080 — CITROËN/PEUGEOT
OEN 1427919 — FORD
OEN 6G908A586AA — FORD
OEN 6G9Q8A586AA — FORD
OEN C2S44028 — JAGUAR
OEN LR001312 — LAND ROVER
OEN 1336Z4 — PEUGEOT

Zodra vervangen, geef ik een update.

Auteur:  schicht [ 01 maart 2020 02:44 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

Foto volgt
Eindelijk tijd gevonden om de thermostaat te vervangen; idd defect, zie foto. Flinke klus, veel gepruts, krappe ruimte.

* De bovengenoemde storing heeft zich niet meer voorgedaan.
* Wat een prettige bijkomstigheid is van rijden met een “koude” motor; de automaat schakelt daarmee vloeiend. Nu de motor weer op bedrijfstemperatuur komt, heeft de automaat neiging tot bokken/schokken, vooral bij het afremmen. Maar ja, voor de motor is het fnuikend om lang koud te rijden.

Ik vind wel dat er veel kunststof verwerkt is in de auto, en dat breekt natuurlijk altijd af. De connector van een dunne (meet?)leiding heb ik noodgedwongen vervangen door een met secondenlijm geplakte luchtslang... de auto moet wel rijden na het weekend. Zie foto.
Foto volgt

Auteur:  schicht [ 01 maart 2020 12:00 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

Defecte thermostaat, de houder is uit het thermostaathuis losgekomen (bij 200.000 km):
Afbeelding

De connector van de (meet?)leiding is vervangen door een ingelijmde slang, want op zaterdagmiddag vind je geen nieuwe onderdelen:
Afbeelding

Auteur:  schicht [ 26 maart 2020 14:16 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

Helaas, gisteren is de slang die ik gelijmd had om de gebroken koppeling te vervangen losgeschoten (zie foto hierboven). Ik besloot om een origineel onderdeel te bestellen en nam contact op met de Citroën-dealer. WAT SCHETST MIJN VERBAZING? Het onderdeel, de ontluchtingsslang (art.nr. 1351 NZ) van het thermostaathuis is niet meer leverbaar! Hoe kan dat nou, mijn auto is "slechts" 13 jaar oud, en nu is er een reservedeel door Citroën al niet meer leverbaar?
Gelukkig vond ik nog een exemplaar op internet (1351 NZ Entgazungs Pipe), maar ik vraag me wel af of ik in de toekomst vaker geconfronteerd wordt met het fenomeen van niet meer leverbaar zijn van essentiële onderdelen :roll: ?!?

Auteur:  c5jan [ 26 maart 2020 14:30 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

Ja.

Auteur:  schicht [ 26 maart 2020 14:53 ]
Berichttitel:  Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul

hmm

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/