Crashtest in de praktijk ondervonden
Auteur |
Bericht |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Crashtest in de praktijk ondervonden
Vanmorgen ben ik terwijl ik bij het rode verkeerslicht stond te wachten van achteren schuin op de bumper aangereden door een andere auto (volkswagen golf). Heb hem niet zien aankomen, alleen maar ineens een hevige klap van achteren in mijn nek gevoeld. Gelukkig heb ik mijn hoofdsteun altijd omhoog staan, dus die heeft mijn hoofd netjes opgevangen. Die andere auto heeft daarbij en-passent ook nog een derde auto (peugeot 206) die achter mij stond bij de wielkast van het linkervoorwiel geraakt.
Afgezien van een geschaafde bumper aan de linkerachterkant is er verder niets kosmetisch bij mijn C5 waarneembaar. Het toeval wilde dat er een politiebusje achter de peugeot stond waarvan de agenten alles gezien hadden van hetgeen er gebeurd was.
Nou heb ik enkele vragen omtrent dit voorval:
1. Soms hoor je, of zie je wel eens iemand die een wip-lash aan een aanrijding van achteren over heeft gehouden; de politie heeft me hier ook op gewezen dat ik misschien spierpijn of iets dergelijk in de nekstreek zou kunnen krijgen. Zijn er bepaalde zaken waar ik specifiek op moet letten gedurende de komende dagen die een aanwijzing zouden kunnen zijn dat er letsel is opgetreden?
2. De politie heeft de gegevens opgenomen en zal dit in een zogeheten registratieset verwerken; er is op aangeven van de politie GEEN schadeformulier ingevuld. Ook zijn er verder geen foto's van de situatie gemaakt, heb ik wel gevraagd of dat nodig was. Toen ik de verzekering belde, was die niet blij dat er geen schadeformulier is ingevuld maar dat er een registratieset door de politie opgesteld zou worden; levert volgens de verzekering zeker een maand extra vertraging op! Heeft hier iemand ervaring met een dergelijke registratieset?
3. Aan mijn auto is kosmetisch gezien niet veel bijzonders te zien, maar zijn er eventueel zaken waar ik toch op moet letten die misschien onderhuids beschadigd zijn?
4. Morgen ga ik op advies van de verzekeringsmaatschappij even langs bij een schadeherstelbedrijf zodat zij een kijkje kunnen nemen of en wat er misschien beschadigd is. Zijn er zaken die zij (meteen) kunnen zien/waarnemen/meten of zijn er eventueel niet zichtbare/waarneembare zaken waar ik op moet wijzen, omdat ze misschien afwijken tijdens normaal rijgedrag?
Alvast bedankt voor jullie reakties.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
16 jan 2008 17:15 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Oeiii, Ik ben blij te lezen dat je nu niet direct last hebt.... 1. Wat leesvoer: http://www.whiplash.nl/2. geen ervaring (gelukkig..  ) 3. Heeft de auto de neiging om links (of rechts) te willen gaan?? Ik heb ooit een vriendelijk begroeting gehad waarbij optisch niet te zien was, maar de achter/onderliggende ligger volledig ontzet was. Laat er even goed naar kijken.... 4. Ik zou ook even langs je eigen dealer rijden; zij weten helemaal goed hoe de auto er uit zou moeten zien. En verder sterkte..
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
16 jan 2008 17:28 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Heb je de gegevens van de andere partij? Je kunt het schadeformulier altijd nog invullen. En ik zou zeker de auto even na laten kijken, soms zijn er dingen verbogen/afgebroken die je aan de buitenkant niet kunt zien.
Succes met de nek, hoop dat je er niets aan over houdt.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 jan 2008 17:41 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Iig suc6 met alles , erg vervelend , !!
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
16 jan 2008 18:41 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
manonbridges schreef: 1. Soms hoor je, of zie je wel eens iemand die een wip-lash aan een aanrijding van achteren over heeft gehouden; de politie heeft me hier ook op gewezen dat ik misschien spierpijn of iets dergelijk in de nekstreek zou kunnen krijgen. Zijn er bepaalde zaken waar ik specifiek op moet letten gedurende de komende dagen die een aanwijzing zouden kunnen zijn dat er letsel is opgetreden?
Als je pijn hebt in je nek of hoofd altijd een dokter consulteren, tenzij je op de eerste hulp in het ziekenhuis bent geweest. En je moet op langere termijn denken. Eerste dagen spierpijn in je nekspieren is niet vreemd en gaan over het algemeen na een paar dagen wel weer over. Wat voor kan komen is dat je nadien op een wat langere termijn dezelfde klachten kan krijgen of klachten die daarmee in verband staan. Daar valt voldoende over te lezen op het internet. Ga geen kraag dragen tenzij voorgeschreven door arts of specialist. Ik zou overigens altijd een schadeformulier opmaken en foto's maken (als je een toestel bij de hand hebt). Sta je sterker en het blijkt minder vertraging op te leveren. Succes!
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
16 jan 2008 19:42 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Het lijkt mij in ieder geval niet verkeerd om alsnog een schadeformulier in te vullen, bij voorkeur samen met de tegenpartij.
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
16 jan 2008 19:51 |
|
 |
cafevdb
V.I.P.
Geregistreerd: 26 jun 2007 20:36 Berichten: 439 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Ik heb begin december een flinke aanrijding gehad waarbij er toen eentje met 70km/h achterop reed. Ik heb 3 weken na de aanrijding een beetje last gekregen van mijn nek. Dit is nu weer zo goed als over. Wel voor de zekerheid langs de huisarts geweest.Het is inderdaad belangrijk om de hoofdsteunen goed te hebben staan wat ik ook had.
Ook heb ik geen schadeformulier samen tegenpartij ingevuld omdat deze afgevoerd was naar het ziekenhuis. Bij mij heeft dit niet geleid tot vertraging.
_________________ AX 1.1tge gris aluminium BX GTI Saxo vts Xsara break 16-16v rouge lucifer C5 2.0l exclusive auto C5 2.0l exclusive hand met tellerringen Kia Sportage 2.0L AWD
|
16 jan 2008 20:17 |
|
 |
G.Meijer
V.I.P.
Geregistreerd: 07 nov 2006 22:34 Berichten: 330 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Ik zou zeker achteraf alsnog een schadeformulier volledig invullen. Dat de politie jou dit advies heeft gegeven kan ik wel begrijpen. De ongevallenstaat wordt door de politie opgemaakt en naar een centraal punt gestuurd. De verzekeringsmaatschappijen vragen daaruit een kopie en vandaar de reactie dat het vertraging oplevert. Als je bij een dokter bent geweest, laat dit dan ook schriftelijk vastleggen. Een wiph-lash openbaart zich waarschijnlijk veel later dan men in het algemeen denkt. Een latere klacht kan voorkomen uit deze aanrijding met de gevolgen daarvan. Ik hoop het niet voor je, maar wees gewaarschuwd.
Je kunt beter voorzichtig zijn en alles laten registreren, want als het te laat is en je hebt niets op papier dan kun je wel eens spijt krijgen.
Succes en nogmaals ik hoop dat het meevalt.
Groet, Ger
_________________ C5 Berline 1.6HDiF Caractère , sept 2006 groene TÚV-sticker 4.
|
16 jan 2008 21:24 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
vervelend, sterkte in ieder geval.
Je moet sowieso naar de dokter, laat dat schriftelijk vastleggen. Weet van een klant die de grootste problemen heeft met de acceptatie van zijn klachten. Zijn werkgever wil(de) niet aannemen dat de klachten die zich veel later openbaarde nog te maken zou hebben met een aanrijding uit het verleden.... iedereen kan dat wel zeggen... zorg dus (tja het is lullig dat het zo moet) dat je bewijs heb. Wat betreft je auto, je kan ook bij de plaatselijke citroen dealer langs, verdienen zij ook wat. Als het goed is leveren zij dezelfde service als de plaatselijke schade hersteller.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
16 jan 2008 21:30 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
G.Meijer schreef: Een wiph-lash openbaart zich waarschijnlijk veel later dan men in het algemeen denkt. Een latere klacht kan voorkomen uit deze aanrijding met de gevolgen daarvan. Ik hoop het niet voor je, maar wees gewaarschuwd.
Het is niet gezegd dat er latere klachten komen trouwens. Het is echter zeer goed mogelijk. Dan moet je denken aan nekklachten in de zin van pijn en/of bewegingsbeperkingen, hoofdpijn, duizeligheid, concentratiestoornissen, oorsuizen, cognitieve stoornissen. Een heel scale van wat ongewone klachten dus. Let vooral ook op een instabiel gevoel: of je hoofd van je romp wil rollen waarbij je het niet of heel moeilijk kunt corrigeren. Je moet natuurlijk niet te dramatisch gaan worden trouwens, want het is goed mogelijk dat je over een paar dagen van je klachten af bent en er nooit meer last van krijgt. Focus jezelf er dus niet teveel op. Krijg je je klachten, dan merk je dat vanzelf maar ga ze niet inbeelden! Ik heb er zelf alleen ervaring mee in de zin dat ik nog wel eens patienten zie na een aanrijding. Ze komen dan met nekklachten en een heel scale aan andere klachten en ze lezen dan op internet of horen van familie, vrienden, buren e.d. de meest dramatische verhalen en sommigen zijn daar (helaas) gevoelig voor.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
16 jan 2008 22:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
sterkte, de kit helpt niet bij een ongeval, dat heb ik ook wel eens ondervonden. De andere partij en ik kwamen er niet uit, we vulden beiden -achteraf- een situatie rapport in. Belangrijk was dat er file was en een snelheidsbeperking van 50km/h (op de snelweg) maar de politie had juist dit vergeten te vermelden in hun rapport. Daardoor kreeg ik problemen omdat ik dat wel vermeld had 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 jan 2008 10:49 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
Even een update naar aanleiding van de aanrijding. 1. Heb het een en ander gecheckt over whip-lash, maar het lijkt er na bijna een week op dat ik gelukkig geen tekenen van dergelijk letsel vertoon.
2. Inmiddels van de politie een A4 formulier (registratieset) met daarop alle gegevens van de betrokken partijen ontvangen. Voor de rest staat er weinig aanvullends over de exakte situatie op; geen situatieschets etc. Had dus beter terplekke zelf wat foto's kunnen nemen en een schadeformulier kunnen invullen.
3. Aan mijn aan auto is tot nu toe na 500 km verder rijden niets vreemds verder te merken.
4. Ben van de week bij een schadeherstelbedrijf langs geweest, die zagen meteen dat de bumper links achter gescheurd is op de plaats waar de impaktplaats was, wat minimaal 750 euro aan schade is. Volgens de expert zou er eventueel nog verder schade aan de balk erachter kunnen zijn aangezien de bumper links niet meer mooi aansluit bij de achterklep. De achterklep sluit zelf wel normaal.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
21 jan 2008 23:35 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
ff een tip, zorg altijd voor een wegwerpcameraatje in de auto, liefst met flits. kan je altijd foto's nemen, die dingen kosten toch niks meer. 
|
22 jan 2008 00:57 |
|
 |
Vakotuh
|
 Re: Crashtest in de praktijk ondervonden
manonbridges schreef: Even een update naar aanleiding van de aanrijding. 1. Heb het een en ander gecheckt over whip-lash, maar het lijkt er na bijna een week op dat ik gelukkig geen tekenen van dergelijk letsel vertoon.
2. Inmiddels van de politie een A4 formulier (registratieset) met daarop alle gegevens van de betrokken partijen ontvangen. Voor de rest staat er weinig aanvullends over de exakte situatie op; geen situatieschets etc. Had dus beter terplekke zelf wat foto's kunnen nemen en een schadeformulier kunnen invullen.
3. Aan mijn aan auto is tot nu toe na 500 km verder rijden niets vreemds verder te merken.
4. Ben van de week bij een schadeherstelbedrijf langs geweest, die zagen meteen dat de bumper links achter gescheurd is op de plaats waar de impaktplaats was, wat minimaal 750 euro aan schade is. Volgens de expert zou er eventueel nog verder schade aan de balk erachter kunnen zijn aangezien de bumper links niet meer mooi aansluit bij de achterklep. De achterklep sluit zelf wel normaal. Hoi MB, Dit soort dingen is voor mij min of meer dagelijkse kost.... Ad1: over het algemeen (let wel, ik ben geen arts) dient er direct na het ongeval sprake te zijn van klachten. Het is over het algemeen zo dat een trauma klachten kan opleveren die na verloop van tijd weer zouden moeten afnemen, denk aan een kneuzing, breuken etc.. Er is normaalgesproken geen sprake van een progressief ziektebeeld, uitzonderingen daargelaten. Nogmaals, ik ben geen arts, maar het lijkt niet te verwachten dat er nu alsnog klachten als gevolg van dit ongeval zullen ontstaan. Ad 2: Je krijg van politie alleen een gedeeltelijke registratieset, waarin de gegevens van de andere betrokkenen vermeld staan. Die gegevens heb je nodig voor het geval je de veroorzaker en zijn verzekeraar aansprakelijk wilt stellen. Je verzekeringsmaatschappij (of eventueel jijzelf) kan bij het Verbond van Verzekeraars (Afdeling Processen Verbaal, Postbus 7070, 2701 AB Zoetermeer) per brief een afschrift van de volledige registratieset (incl. toedracht en schets) opvragen. Moet je wel alle gegevens vermelden; kentekens betrokken voertuigen, ongevalsplaats, datum bestuurders etc. Kost ongeveer €. 8,- Ad 3+4: Ik weet niet hoe je verzekerd bent maar in geval van WA of WA-beperkt moet je bij de verzekeraar van de achteroprijder om een schade-expertise vragen. Dat betekent wel de auto naar de garage en de bumper er af laten halen. Je kunt voor de duur van schadetaxatie en de reparatie een soortgelijke auto huren, hou er alleen rekening mee dat je van de huurnota maar maximaal 75% vergoed krijgt in verband met de stilstand-besparing op je eigen auto. Als de reparateur jou kosten in rekening brengt voor de expertise (meestal zo'n 70 euro) dan kun je die ook bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij terughalen. Een volledige terugbetaling van je schade vindt natuurlijk alleen plaats als de tegenpartij volledige aansprakelijkheid erkent.
|
11 feb 2008 17:15 |
|
 |
|