Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Afkeur te hoge CO
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=21225
Pagina 1 van 6

Auteur:  martinc5 [ 11 okt 2019 16:14 ]
Berichttitel:  Afkeur te hoge CO

Hallo Allemaal,

Misschien kan iemand mij duidelijkheid of raad geven bij het volgende probleem.
Mijn c5 2.0 16v ph1 is bij de keuring geweest en is afgekeurd op te hoge CO, dit heb ik voorgaande 2 jaren ook gehad maar is met alle stroomverbruikers aan met de hakken over de sloot door de 4 gasmeting gekomen.
ik heb 6 weken geleden injectie reiniger van Forte geprobeerd en zonder resultaat, 2 week geleden TUNAP injectiereinger en Vpower getankt maar nog geen resultaat of verandering.

Nu heb ik een uitstoot van ca 4,3% bij 2500 tpm en bij stationair ook rond de 4% die niet naar beneden willen ( ook niet met alle stroomverbuikers aan).
Eerder zijn de 2 lambdasondes en kat vervangen, nu heb ik met de OBD de inlaattemperatuur, koelwatertemperatuur, map sensor gecontroleerd op werking en waardes en gasklephuis met caburateur en inlaatreiniger gereinigd vervolgens bij een autoservice met Lexia storingen uitgelezen en die heeft gasklep, injectoren en lambda weer ingeleerd ( zoals hij vertelde )en niks brengt het naar beneden .

Als laatste zijn de injectoren getest ( 1 had een kleine afwijking )en ultrasone gereinigd en weer getest en waren ze allemaal goed.

Ik begin zelf te denken dat de druk op de injectoren te hoog is, heb gelezen dat er in de pomp een brandstofdrukregelaar zit, zou dit het euvel kunnen zijn?

P.s.
4 gasmeting was:
CO 4,3
CO2 12,30
HC 423
O2 0,07

Long time fuel trim zit tussen de -9 en -11 %
De auto rijd heerlijk maar ik wordt er nu wel een beetje wanhopig van :cry:

Auteur:  willy4 [ 11 okt 2019 16:41 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

in de uitlaat mag geen fit in zijn,ook geen kleintje.

Auteur:  c5jan [ 11 okt 2019 17:55 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Staat van de bougies is geverifieerd?

Auteur:  jantje1948 [ 11 okt 2019 18:22 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Ik neem aan dat Willy bedoelt een lek in de uitlaat, ook een kleintje. Dat geeft inderdaad foutieve metingen.

Auteur:  martinc5 [ 11 okt 2019 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Bougies zijn 3000 km geleden vervangen, een gaatje in de uitlaat is er niet, is ook al bekeken.
Het vreemde is dat ik ook verder niks aan de auto verneem, hij start gelijk en rijd goed.

Auteur:  H_H [ 11 okt 2019 23:19 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Even een Sherlock Holmes quote:
“ when you have excluded the impossible whatever remains, however improbable, must be the truth.”
Dus:
1- misschien een ander keuringsstation omdat de 4- gasmeting bij deze te scherp staat?

2- alle nieuwe onderdelen zijn niet of niet volledig aangemeld/ingeleerd waardoor de oude waarden nog blijven spoken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Zeevijver [ 11 okt 2019 23:52 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Lekage inlaat, distributie niet op tijd. Overmatig olieverbruik.
Carterventilatie probleem,

Maar je hc waarde is hoog je co2 waarde laag. Ter informatie.

Auteur:  Zeevijver [ 12 okt 2019 00:28 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Hc hoog, co hoog, o2 laag en co2 laag kan duiden op een defecte temperatuur sensor of thermostaat.

Die zie ik niet staan in de getroffen maatregelen.

Een lekke uitlaat geeft bij een 4 gassen test vaak een hogere o2 waarde. 0.07 is mooi laag.

Auteur:  martinc5 [ 12 okt 2019 07:42 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

De temperatuursensor zie ik op de obd reageren naar ca 95 graden en en daalt die weer naar ca 87 graden als de fan aanslaat, op dashboard geeft de temp meter ook netjes de temperatuur aan en het wordt lekker warm in de auto.

Ik heb de 4 gasmeting bij 2 verschillende garages laten doen en zitten rond dezelfde waardes.

Hij is te rijk waardoor ik het vermoeden krijg dat die te veel brandstofdruk heeft mede omdat alles wat hier invloed op heeft bij de motor zo goed als gecontroleerd is :? .

Iemand vertelde mij dat er waarschijnlijk ook ergens een klepje op de retourleiding zit en dat die misschien niet open gaat. Ik zou niet weten waar en wat voor klepje dit kan zijn.
Ik heb op de pomp 1 aansluiting zitten en weet niet waar de retour zit, heb geen beschikking over een brug om er even onder te zoeken.

Auteur:  willy4 [ 12 okt 2019 07:43 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

luchtfilter is schoon.

Auteur:  Sep1983 [ 12 okt 2019 07:50 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Bij mijn 2 liters was het beide keer een vuile map sensor. Ook beide afkeur op te hoog CO. Schoonmaken is paar minuten werk. Hierna kun je dit zelf testen of je fuel trims veranderen.succes

Auteur:  martinc5 [ 12 okt 2019 08:11 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Sep1983 dat heb ik ook gedaan, zelfs uitgewisseld met een andere maar helaas.

Auteur:  willy4 [ 12 okt 2019 08:26 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

willy4 schreef:
luchtfilter is schoon.

als hij vuil is krijgt hij onvoldoende lucht voor een goede verbranding.

Auteur:  martinc5 [ 12 okt 2019 08:47 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Luchtfilter is schoon, heb zelfs geprobeerd zonder filter en ook geen verandering helaas.

Auteur:  Zeevijver [ 12 okt 2019 09:11 ]
Berichttitel:  Re: Afkeur te hoge CO

Was de 2 liter versie niet uitgerust met een luchtpomp?
Zo ja wellicht dat deze roet in het eten gooit. :D

Pagina 1 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/