Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Aan alle HPi-rijders 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Leuk artikel. Je zou bijna naar zo'n motor (terug)verlangen. In de circa 50.000 km die ik destijds met mijn HPI heb gereden heb ik een nieuwe EGR en een nieuwe brandstofpomp gehad (verlengde garantie). Vanwege elektronische problemen (ramen die plotseling open en niet meer dicht gingen tijdens vorst bij bedienen van de ruitenwissers) de wagen destijds weggedaan voordat ik o.a. via dit forum van de slechte reputatie had vernomen.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


18 okt 2019 19:18
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Mooi artikel exroosje, bedankt voor het delen hier :smt023


18 okt 2019 22:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03
Berichten: 595
Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Het laatst uitgegeven kenteken van een HPi Break: is 96-JH- NS (12-4-2002); APK vervallen 20-11-‘16
Idem Berline: 99-JN-HJ (12-6-2002), resp. 30-7-‘15.
Beide hebben dus toch vrij lang gereden.

_________________
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km


19 okt 2019 08:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
exroosje schreef:
...
Hier een artikeltje over de hpi vol lof...
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/app/uploads/2015/04/attachment-001_2000_7_8_34_motoren.pdf

Leuk dat er iets over de benzine pomp genoemd wordt als hoogstandje, terwijl dat ding altijd kapot gaat en juist de reden dat de HPI's van de weg zijn.

Toen de HPI net uit kwam was ik ook onder de indruk van deze techniek..
Dat het in de praktijk wat tegenviel doet geen afbreuk aan het idee.
Deze techniek is nu de standaard in de automotive geworden. En ook de daaraan klevende nadelen overigens...

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 okt 2019 13:31
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3020
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Maar zijn de kinderziektes er dan ook grotendeels uit gevist of blijft het behelpen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


19 okt 2019 14:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Kijk maar naar de THP en de (T)FSI motoren.
Dat gaat best aardig, maar vervuiling en defecte HD pompen komen nog steeds voor.

Daarbij hebben deze moderne motoren vaak ook distributie kettingen die slijten.
Probleemloos zijn ze dus niet.
Maar met goed preventief onderhoud zijn ze prima storingsvrij te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 okt 2019 15:59
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1310
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Als je dus een THP koopt zou je moeten eisen dat bijvoorbeeld de eerste 200.000 km alle kosten voor motorische problemen voor rekening van de dealer/importeur zijn. Toch?

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


19 okt 2019 16:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Dat ligt er aan wat je onder problemen verstaat.
95% is slijtage en gerelateerd aan de motorconstructie.

Dat gaat de importeur natuurlijk nooit vergoeden. Hij betaalt ook je remschijven niet, waarom wel een HD pomp die versleten is.
Net als het wassen van de auto, ook dat moet je zelf betalen., en dat is vergelijkbaar met het reinigen van de inlaat.

Het wordt anders als het product niet conform is, maar dat moet je dan aannemelijk kunnen maken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 okt 2019 16:37
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1310
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Nou, als ik alle verhalen over die THP's en TSI's enz. lees vind ik dat je toch wel kunt stellen dat e.e.a. niet conform is met wat je als autokoper in het jaar 2019 van een gemiddelde automotor (waarvan je naar mijn menig toch mag verwachten dat de zaak tenminste 150.000 km heel blijft) zou mogen verwachten. Het zou wat anders zijn als je bij aanschaf te horen zou krijgen dat je op allerlei ellende kunt rekenen. Of zeg ik nu iets heel geks?

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


21 okt 2019 00:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
De discussie gaat geheel een andere kant op dan ts bedoelde.
Maar tegelijkertijd is het niet alleen aan de mondiger consument te danken dat er meer geprocedeerd wordt tegen autoverkopers/importeurs/fabrikanten. Er is kennelijk toch ook iets met de producten zelf wat ze minder robuust maakt dan voorheen. Hogere uitstooteisen zullen daarin ongetwijfeld een rol spelen, maar het onvoldoende uitontwikkelen van bijvoorbeeld een spanner heeft daar natuurlijk niet mee te maken.


21 okt 2019 09:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03
Berichten: 595
Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Het andere forumleden met een HPi (volgens zijn profiel) meldt zich niet (ondanks een PB aan hem. Dus heeft dit draadje geen levensvatbaarheid. De discussie die hier is ontstaan, kan ook via andere wegen worden gevoerd.
Wat mij betreft gaat er een slotje op.

_________________
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km


29 okt 2019 09:03
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 11:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Hoi,
Ik rij nog steeds in een HPI uit 2002, nu al dik 10 jaar met een Km stand van 275 000.
De problemen zitten m in de hoge druk pomp en de benzine druk regelaar. Met name de laatste doet z’n werk niet meer goed na verloop van tijd waardoor ie uitval krijgt; na een tijd gereden te hebben, de motor is warm, kom je in de stad aan, staat voor een stoplicht en hup; esp ASR, noodloop. Motor valt uit. 10 min wachten en je kunt weer doorrijden. De benzine druk die hij vroeg kreeg ie niet. Het verschil geeft een seintje waardoor de storing en de uitval.
Het is een regelaar die op een lastige plaats zit; onder het spruitstuk, moeilijk te bereiken.
Alle nonsens over dure olie en luxe benzine om de motor draaiende te houden omdat ie zo “gevoelig” zou zijn... ik heb altijd de goedkoopste benzine getankt. Dat is het probleem niet.
In ieder geval ben ik toe aan een nieuwe druk regelaar. Te koop bij een Pools bedrijfje ;)

Ik sta alleen op zo’n kantelpunt van: ruimen we op of kopen we nieuw...


29 okt 2019 09:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03
Berichten: 595
Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
O, mooi dat je alsnog kon reageren.
Vervelend dat je deze problemen ondervindt. Hopelijk vind je een goede oplossing.

Ook ik heb geen problemen met benzine van verschillende merken en soorten. De oplossing die ik vond toen het onregelmatig - lichtjes - inhouden optrad, was een andere bobine die waarschijnlijk met een betere vonk, die het relatief arme mengsel van de benzine in ons land (in Frankrijk had ik geen last van inhouden) tot ontploffing wist te brengen, de goede keuze.
Sindsdien nooit meer last van inhouden gehad; en de voiture rijdt als de spreekwoordelijke brandweer. Het lijkt wel of de motor steeds beter presteert. Tja, met rond de 169 Kkm op de teller is 'ie waarschijnlijk net ingereden :lol:

_________________
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km


30 okt 2019 00:12
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Tijdje terug overgenomen van een sloper van Lucid, een HPI afdekplaat.
Leuk als collectors item en om dit soort grapjes uit te halen :D

Afbeelding


30 okt 2019 00:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 11:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aan alle HPi-rijders
Tip voor de HPI. Dit linkje kreeg ik van C5Jan:
http://www.shop.f5r.co.uk/?44,en_citroe ... -regulator


30 okt 2019 08:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.