
Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaat
Met dank aan Iceman de radiator en condensor vervangen van mijn C5 Ph.II 2.2HDi Exclusive Automaat.
Beide gril-elementen waren aangetast door het ontstane zuur van bladeren die zich achter de fan hebben verzameld.
De activiteiten gebeurden enkele weken geleden op de stoep voor mijn huis, met aardige regenbuien bij ca. 13 graden.
Voor verwijdering van de radiator zijn alle leidingen van en naar de radiator afgeknepen om te voorkomen dat onnodig koelvloeistof verloren gaat en met name het deel dat door de motor stroomt. Na verwijdering van de slangen de radiator licht kantelen, waarna er voldoende ruimte is om hem rechtstandig omhoog te verwijderen.
Bewaar de rubber doppen die op de 4 bevestigingspunten zitten, want die heb je weer nodig bij montage van de nieuwe radiator.
Nadat de radiator verwijderd is, is de condensor makkelijk te vervangen. De condensor bevindt zicht voor de radiator, welke gelijk is meegenomen in deze actie. De condensor is voorzien van een droger die aan de condensor vast zit. Bij constatering van lekkage van de condensor (vorig jaar), is het systeem nog op druk gebracht met stikstof. Bij het los nemen van een leiding van de condensor blijkt dat er nog druk op het systeem aanwezig is. Daarmee vast stellende dat er geen vocht in het systeem is gekomen. Verwijderen van de oude condensor en het plaatsen van een nieuwe ging vrij eenvoudig. Gebruik nieuwe ringen, die in mijn geval waren meegelverd. Nadat alles is aangesloten wordt het systeem vacuum getrokken, terwijl we ondertussen de radiator gaan plaatsen.
De bestelde radiator bleek niet dezelfde als de originele. Het plaatje bij de bestelling geeft overigens wel de juiste aan. De keus is om dit exemplaar terug te sturen of de dame te modificeren. Ik kies voor het laatste. De bevestigingspunten zitten gelukkig wel op de goede plaats. De verschillen zijn de nippel rechtsboven en de bevestiging voor de EGR links onders (zie foto). Origineel is de nippel linksboven haaks, bij de nieuwe bleek deze recht te zijn. Hierdoor het blikwerk richting de rechter koplampen gemodificeerd (dun en dubbelwandig) en de dunne koelleiding vervormd. Het vervormen kan door er heet water over heen te gooien, waardoor het flexibel wordt. De lengte kan net, want door een bocht door het blikwerk wordt de afstand langer.
De koelslangen weer bevestigd en koelvloeistof aan het systeem toegevoegd. De radiator was schijnbaar op het laagste punt lek, want er ging bijna 10 liter aan koelvloeisof in. De leiding die op de bovente instroom van de radiato is aangeloten vormt het hoogste punt, waar de lucht in het systeem zich kan verzamelen. Door deze in te knijpen duw je de lucht richting de radiator, waardoor deze via de ontluchting via de voorraadtank kan ontsnappen.
De bevestiging voor de EGR ontbreekt. Deze is uiteindelijk vastgezet met een tywrap door het bevestigingspunt van de EGR op de uitlaat, onderaan de radiator, vast te maken zit de EGR weer geborgd.
Nadat de radiator is geplaatst weer verder met het airco-systeem. Vacuümpomp los gekoppeld en het gas voor de airco er in laten stromen.
Resultaat:
- Lekkage van koelvloeistof is verholpen. Na zo'n 50km te hebben gereden nog 2x het koelvoistofniveau aangevuld. Nu na honderden kilometers niets meer hoeven aanvullen. Voor de zekerheid nog een litertje mee voor onderweg.
- De airco slaat aan en met het warme weer getest op zijn koelcapaciteiten. Aangezien de buitentemperatuur slechts 13 graden is was niet voelbaar of de airco voldoende lucht inblaast.
@Iceman nogmaals dank dat je mij hebt kunnen helpen. Dankzij jou kennis, ervaring weer het nodige geleerd en met de juiste materialen de klus snel kunnen klaren. Een grotere paraplu
Ondertussen enkele warme dagen gehad en de airco kunnen testen door beiden zijden op MIN (minimale temperatuur) te zetten.
De airco slaat, evenals de aanjager, aan en er komt alleen warme lucht uit. Gelijk op het forum naar aanwijzingen gezocht. Als ik het goed begrijp is vermoedelijk het pillenfilter verstopt. Dit is goed mogelijk, aangezien door alle andere aandacht voor de dame dit al weer te lang geleden is.
Wordt vervolgt en als jullie nog verdere informatie hebben, neem ik die graag ter overweging mee.
https://photos.app.goo.gl/BHnQsfTLbEJYHvfXA