Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hoge en lage stand C5 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=2019 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | dromenmetopenogen [ 22 nov 2007 23:00 ] |
Berichttitel: | Hoge en lage stand C5 |
Beste mede C5 rijders, Kan iemand mij uitleggen waarom ik handmatig de hoogte van mij C5 kan instellen. Alvast bedankt, vr.groet |
Auteur: | EvilTwin [ 22 nov 2007 23:26 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
De lage stand is niet bedoelt om te rijden, dus de auto beschermt zichzelf (vooral de uitlaat etc.) door weer naar de normale rijhoogte te gaan vanaf 10km/h. Dat het mooi staat is natuurlijk geen reden om zo te willen rijden. Maar laag parkeren is geen probleem, wel oppassen bij het wegrijden! De lage stand is een garage stand waarbij het systeem drukloos is (op de veerpoten) noodzakelijk voor bepaald onderhoud. Daarnaast kan je in deze stand het LDS niveau aflezen. Nuttig kan de stand zijn om te beladen een wiel te verwisselen of een aanhanger aan te haken. De enige vorm van vering die overblijft in de lage stand bestaat uit een viertal dikke rubber blokken, vandaar dus ook dat je er niet fatsoenlijk mee kunt rijden. De rijstand is de beste onder de meeste omstandigheden, maar bij extreem slecht wegdek gaat de C5 iets omhoog (15mm) Bij snelheden boven 120km/h zakt hij iets (voor 15mm achter 10mm) voor aerodynamic en stabiliteit. Daarnaast is er ook nog een handmatig hoge stand voor a©cht slecht wegdek, en een superhoge stand voor obstakels en onderhoud. Beide worden net als de lage stand overruled bij bep. snelheden. (40km/h en 10km/h resp.) Om te voorkomen dat mensen onterecht in de verkeerde hoogte rijden, bepaalt de compu' dat. |
Auteur: | manonbridges [ 23 nov 2007 02:10 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
De hoge stand zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om heel voorzichtig door een bussluis te rijden ![]() Heb dat met mijn BX wel eens gedaan. |
Auteur: | manonbridges [ 23 nov 2007 02:12 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
dromenmetopenogen schreef: Kan iemand mij uitleggen waarom ik handmatig de hoogte van mij C5 kan instellen. De Break kent ook nog een mogelijkheid om met een speciale knop de laadvloer ca. 10 cm omhoog of ca. 10 cm omlaag te verstellen. Dat scheelt heel veel tilgemak. |
Auteur: | Citroënnetje [ 23 nov 2007 09:53 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
manonbridges schreef: .....Dat scheelt heel veel tilgemak..... *Taalpuristische modus*.. scheelt het gemak..of...geeft het gemak??.. ![]() ![]() *....Einde taalpuristische modus* ![]() |
Auteur: | Harm [ 23 nov 2007 10:02 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Het scheelt veel tillen en het geeft gemak... Om maar ff door te drammen... En nu geen gez**k meer over taalgebruik.... Zie de regels ![]() |
Auteur: | Citrofreak2007 [ 23 nov 2007 17:49 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
EvilTwin schreef: De lage stand is niet bedoelt om te rijden, dus de auto beschermt zichzelf (vooral de uitlaat etc.) door weer naar de normale rijhoogte te gaan vanaf 10km/h. Dat het mooi staat is natuurlijk geen reden om zo te willen rijden. Maar laag parkeren is geen probleem, wel oppassen bij het wegrijden! De lage stand is een garage stand waarbij het systeem drukloos is (op de veerpoten) noodzakelijk voor bepaald onderhoud. Daarnaast kan je in deze stand het LDS niveau aflezen. Nuttig kan de stand zijn om te beladen een wiel te verwisselen of een aanhanger aan te haken. Daarnaast is er ook nog een handmatig hoge stand voor a©cht slecht wegdek, en een superhoge stand voor obstakels en onderhoud. Beide worden net als de lage stand overruled bij bep. snelheden. (40km/h en 10km/h resp.) Om te voorkomen dat mensen onterecht in de verkeerde hoogte rijden, bepaalt de compu' dat. bij mijn c5 was het zo dat je helemaal niet kon rijden op de laagste stand, je hoefde maar iets vooruit te gaan of de vering pompte zich op... ook het wiel verwisselen ging bij mij niet echt handig op de laagste stand. er staat ook in de handleiding dat je hiervoor de vering in de hoogste stand moet hebben staan ![]() ![]() |
Auteur: | EW [ 23 nov 2007 20:56 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Citrofreak2007 schreef: ook het wiel verwisselen ging bij mij niet echt handig op de laagste stand. er staat ook in de handleiding dat je hiervoor de vering in de hoogste stand moet hebben staan Ik moet hier toch eviltwin gelijk geven: in principe hoor je inderdaad wielen te wisselen in de hoogste stand: als je het wiel in een andere stand van de grond haalt, zal de auto namelijk denken dat het wiel te hoog zit en de druk van die veerbol afhalen (en dus feitelijk het wiel intrekken). Waar eviltwin op doelt is de klassieke hydropneumaat-wielwisseltruc: zet de auto in de hoogste stand, plaats blokken/bokken aan de kant waar je het wiel wilt wisselen en zet de auto in de laagste stand. De auto zal op dat moment de wielen aan de kant met de blokken van de grond tillen (wel voldoende stevig ondersteunen dus!!!!) |
Auteur: | Klaverblaadje [ 24 nov 2007 09:24 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
@EW Waar eviltwin op doelt is de klassieke hydropneumaat-wielwisseltruc: zet de auto in de hoogste stand, plaats blokken/bokken aan de kant waar je het wiel wilt wisselen en zet de auto in de laagste stand. De auto zal op dat moment de wielen aan de kant met de blokken van de grond tillen (wel voldoende stevig ondersteunen dus!!!!) Ik ken dit wel van de DS, maar durf het niet te proberen bij de C5. Is er iemand die dit wel eens gedaan heeft? |
Auteur: | EW [ 24 nov 2007 09:29 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Klaverblaadje, let je wel op welke quote je laat staan en welke je weghaalt? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 24 nov 2007 09:38 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Sorry, maar de vraag waar het om gaat blijft hetzelfde, heeft iemand dit wel eens gedaan bij de C5? |
Auteur: | Harm [ 24 nov 2007 10:47 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Volgens mij heeft Citroentje weleens zoiets beschreven, op de klassieke manier. Lijkt mij ook geen kwaad in te schuilen.... Je doet geen vreemde dingen met de auto. |
Auteur: | Ronald [ 24 nov 2007 18:36 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Klaverblaadje schreef: Sorry, maar de vraag waar het om gaat blijft hetzelfde, heeft iemand dit wel eens gedaan bij de C5? Ikke, bij een echte lekke band, maar het werkte niet. Auto hoogste stand, krik opdraaien tot er net voldoende druk op staat, auto in laagste stand. Er gebeurde niks volgens mij. gr. Ronald |
Auteur: | munkman [ 24 nov 2007 20:19 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
ik heb het met mijn Xantia wel een keer gedaan, daar werkte het wel |
Auteur: | EW [ 24 nov 2007 21:21 ] |
Berichttitel: | Re: Hoge en lage stand C5 |
Bij die van mij werkte het ook goed. Als je het met een krik deed, moest je die wel bij het voorwiel zetten. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |