Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 als caravantrekker
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=1954
Pagina 1 van 1

Auteur:  c5mol [ 12 nov 2007 01:24 ]
Berichttitel:  C5 als caravantrekker

Heeft er iemand ervaringen met het trekken van een caravan met een c5.
Ik heb zelf een 1.8i (117 pk geloof ik en 85kw) uit 2003.
Ik ben opzich bekend met caravantrekker.nl maar meer op zoek naar mensen met ervaring.

Met name hoe de hydractieve vering zich gedraagt. bijvoorbeeld bij een tog niet zorgvuldig beladen caravan.

grts Danny

Auteur:  Harm [ 12 nov 2007 10:13 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Heb je plannen om je caravan dan onzorgvuldig te beladen? :shock:

Meestal bevalt de HP wel. Ik heb zelf ooit met een BX en een Xantia een sleurhut erachter gehad... In Frankrijk met een gewoon volgegooide caravan een redelijke snelheid zonder problemen gehaald. Caravan was max. 900kg, Xantia al 1200kg of zo. Ging prima!

Auteur:  Citroënnetje [ 12 nov 2007 10:43 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Hier zul je je info wel kunnen halen:

http://www.caravantrekker.nl/


Edit: "Ik ben blind. :oops: ..je schrijft het zelf al... :oops: :oops: ..je kende hem al.. :smt023

Auteur:  citroendreamer [ 12 nov 2007 21:28 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

ik rij een 2.0 16v op lpg . dus lever een aantal pk's in . Maar de c5 houdt zich goed met een sleurhut erachter. De vering zorgt er in ieder geval voor dat hij mooi erachter blijft liggen. En ook mooi recht achter de limo. Mij caravan mag tot 1200 kg beladen worden. Maar ik zorg wel voor een goede verdeling van het gewicht in de caravan, ondanks dat de C5 het wel corrigeerd!

Auteur:  EW [ 12 nov 2007 21:37 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Vergis je niet in de lengte van de oversteek van de C5: die is vrij groot, dus zal een slecht beladen caravan goede kans hebben de auto te kunnen bewegen.

Ter vergelijk: mijn vader had een Legacy (toch hors-categorie op het gebied van hutsleuren) (oversteek schat ik in vergelijkbaar met de C5). Als er maar iets in de caravan verkeerd lag, ging de hele handel aan het slingeren.
Toen een Forrester de Legacy opvolgde was dat een hele verademing: die kreeg je nauwelijks van de weg. Maar die heeft ook een veel kortere oversteek.
Dat is ook de reden dat de Impreza eigenlijk standaard trekauto van het jaar werd en de Legacy veel minder: de Impreza (en dus ook de Forrester die op hetzelfde platform staat) heeft de trekhaak praktisch tussen de achterwielen zitten. Bij de Legacy zit de trekhaak bijna een meter naar achteren.

Auteur:  Citroënnetje [ 12 nov 2007 21:40 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Het aantal pk in deze is van minder belang. Wat het rijden met aanhanger comfortabel maakt zijn de Nm en die zijn bij een 1.8 gewoon minder aanwezig dan bij een 2.0 of een willekeurige diesel.

Mijn Toyoto Avensis ('05) was mijn eerste 1.8 (benz. aut.) en ik merkte wel direct dat ie harder aan de bak moest bij geaccidenteerd terrein (b.v. autobahn Deutschland). We verloren geen snelheid o.i.d., maar hij moest wel consequent een versnellinkje terug.
Met de Renoolt (2.0 aut LPG) gingen we aanmerkelijk soepeler omhoog; veel minder terugschakelen.

Hoe meer pk/Nm hoe comfortabeler trekken. Maar aan de andere kant is het ook volslagen zinloos om het hele jaar te betalen voor voorzieningen (lees: grote auto met meer bel. verz en verbruik) die je 3 weken per jaar fijner waren als ze er zouden zijn, maar je vakantie zeker niet verstoren....

Zoals EW ook al schrijft: ook beladen helpt enorm aan het comfortabel rijden. Steek je licht ander op op caravan of vouwwagenfora; die zijn gewend om met iets erachteraan de europese wegen (on)veilig te maken... :)

Auteur:  EW [ 12 nov 2007 21:46 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Neus anders hier eens rond.

En negeer vooral alle opmerkingen van ene EW: die komt daar namelijk al jaren niet meer.

Auteur:  Mik Figaro [ 12 nov 2007 22:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Ik heb zelf 2 jaar ervaring met een Xantia 1.8i 16v, vergelijkbaar of hetzelfde als de TS. Alleen iets lichter in eigen gewicht gok ik (Xant was 1239 kg)

Ik heb een caravan van max 1100 kg.

Op de snelweg was er geen enkel probleem, lekker stabiele combinatie. Wel moest ik opletten dat ik niet te weinig kogeldruk had, dan werd het wat zoekeriger. Wanneer het van de snelweg af flink heuvelachtig werd, moest ik wel regelmatig aan de (versnellings)bak. Dan hield de sleurkracht niet over. Dat was ook de voornaamste reden om nu een 2 liter benzine te kopen, we zijn van plan volgend jaar naar Italië te gaan en dan kan ik wel wat extra trekkracht gebruiken.

Xantia (berline) had wel een relatief korte overhang.

Auteur:  Citrofreak2007 [ 12 nov 2007 22:27 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

het zal toch netjes moeten lukken. zelfs de saxo (1.4i benzine) trekt onze caravan (max.850kg) met gemak heuveltje op het is alleen niet toegestaan om onze caravan achter de saxo te plakken i.v.m. max. trekgewicht. maar als het maar 20km naar de stalling is, dan mag het van ons wel even :lol:

Auteur:  manonbridges [ 12 nov 2007 23:18 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

Mik Figaro schreef:
Ik heb zelf 2 jaar ervaring met een Xantia 1.8i 16v, vergelijkbaar of hetzelfde als de TS. Alleen iets lichter in eigen gewicht gok ik (Xant was 1239 kg)

Als het de Tentation uitvoering met Airco was, was ie precies 1234 kg.

Auteur:  noorwegen [ 22 nov 2007 22:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 als caravantrekker

heren

Als trouwe citroen rijder rij ik al zo'n 30 jaar met een caravan achter een gs 1220,bx 1.6,bx 1.9 gt,bx 1.9 gti xantia 2.0 en inmiddels de tweede c5 (automaat)2.0 16v.
Achter de GS en bx hing een caravan van 1000 kg.achter de xantia een van 1350 en bij de c5 hangt een caravan van 1500 kg.
Daar ik zeer kritisch ben op het laden van de caravan(rijcomfort),heb ik een kogeldruk van 63 kg en merk niet eens dat de caravan er achter hangt.
bij de vorige auto's(schakel) moes ik wel eens terug naar een lagere versnelling,maar daar trok de auto wel sneller en viel het benzine verbruik wel mee.
ik heb in slowakije bergen gehad dat ik in zijn 1 naar boven moest,maar de auto tippelde gewoon naar boven.


wat betrft de vering!
bij deze kogeldruk merk je niet dat de caravan erachter hangt,ik heb van alles uitgeprobeerd maar dat is de fijnste kogeldruk.
wel moet je rekening houden met een stabilisator dat je de auto laat lopen als je die af wil koppelen.
zet je de auto uit en hij zakt door het gewicht van de kogeldruk,wil de stabilisator wel eens problemen geven bij het afkoppelen omdat de remschoentjes in de stabilisator zich vast houden aan de kogel van de trekhaak.


Ook wordt er een opmerking gemaakt dat je het hele jaar door met een grote auto rijdt om drie weken in het jaar met een caravan te rijden.
Daar rijd je toch het hele jaar ook comfortabel door en heb je lekker de ruimte

groetjes

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/