Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Adals en BOVAG vraag https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=19011 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Richard1711 [ 19 jun 2017 17:15 ] |
Berichttitel: | Adals en BOVAG vraag |
Beste liefhebbers, Ik verdenk dat mijn C5 te maken heeft met versleten Adals, ik heb 3 maanden BOVAG geketegen dus ben ik terug gegaan naar de dealer die hem geleverd heeft dit antwoord kreeg ik: Beste Richard, Onze monteur heeft samen met u meerdere proefritten gemaakt omdat het geluid niet te horen was dat u ondervindt. Na een tijdje heeft onze monteur samen met u geconstateerd dat er een trilling aanwezig was die bij de achterbumper vandaan kwam. Hier heeft hij vervolgens wat kit achter gezet om dit te verminderen, op andere plaatsen in de auto is geen kit geplaatst. Er was zeer zeker geen ''bonkend'' of ''putdeksel'' geluid waar te nemen. Daarnaast zijn de spelingen gecontroleerd op de wielen en draagarmen en is er geen speling gevonden. Dit is in uw bijzijn gecontroleerd. Mocht er wel speling aanwezig zijn geweest hadden wij dit direct gevoeld. Hierdoor kunnen wij niet anders constateren als dat er geen speling op de draagarmen of draagarmlagers aanwezig zijn. Ik vertrouw erop u op juiste wijze geïnformeerd te hebben en verblijf, Met vriendelijke groet, Jelle Goedbloed Auto’s Sterk in elk merk! -----Oorspronkelijk bericht----- Van: r.zuidmeer r.zuidmeer Verzonden: maandag 19 juni 2017 16:23 Aan: Goedbloed Auto's Onderwerp: Re: Dank voor uw bezoek Beste Jelle, Laatste bezoek heeft de monteur geprobeerd om de rammel te lokaliseren, helaas kon hij niets vinden maar hij heeft overal balletjes kit tussen gedaan in de hoop dat het weg zou zijn. Ik kan je mededelen dat het nu toch steeds erger word je kunt het vergelijken dat je over put deksels rijd. Ik vrees toch dat het de Adels zijn ( draagarm lagers) een bekende kwaal van de c5. Hoe kijk jij hier tegen aan. Er is ook veel terug te lezen op de C5 club met deze kwaal. Mvg. Richard Zuidmeer |
Auteur: | Menno [ 19 jun 2017 17:44 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Even door een " derde partij " laten nakijken ![]() |
Auteur: | Richard1711 [ 19 jun 2017 19:09 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Dat gaan we zeker doen maar is het optisch mogelijk om te zien dat ze versleten zijn maar ik zie dat bij de meeste rond de 200000 wel aan vervanging toe zijn. |
Auteur: | AaronKers [ 19 jun 2017 19:10 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Bij de mijne met 260kkm nog steeds goed.... moet niet te hard roepen ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 19 jun 2017 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Je kunt ze alleen aan de auto goed testen door de veercilinders los te koppelen en de stabiliatorstang te demonteren. Dan kun je de arm pas goed bewegen en "voelen" hoe de ADALS erbij staan. De enige andere indicatie is vet wat uit de keerringen naar buiten is gelopen en de /--\ stand van de wielen wanneer de lagers er al echt uit liggen. |
Auteur: | JW-C5 [ 19 jun 2017 23:42 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
...en dat vet(tig) dan met name aan de binnenkant, bij het binnenste lager. Groet, JW |
Auteur: | boes [ 20 jun 2017 07:18 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Andere symtomen van slechte adals: Kraken, soms zelfs harde knallen vanaf de achterzijde bij inveren. Zoekerig weggedrag Scheefstand van het stuurwiel Scheef afgesleten achterbanden Succes. |
Auteur: | C5-er [ 20 jun 2017 15:47 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Scheefstand van het stuurwiel Inderdaad, was bij mij destijds het symptoom |
Auteur: | Richard1711 [ 20 jun 2017 22:27 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Iedereen weer bedankt voor de bruikbare instructies. Als ik de veercilinders los maakt in welke hoogte stand kan ik dat doen ? En geld dat ook bij de stabiliasator stangen? Mvg. Richard |
Auteur: | GW-tje [ 21 jun 2017 09:32 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Dit moet je juist in de allerlaagste stand doen, met een drukloos gemaakt veersysteem. Anders komt er heel veel LDS uit. LDS vlekt niet, maar dit wil je toch niet. - auto aan de achterzijde zeer goed opbokken, dan kun je nog de hoogste stand gebruiken om dit makkelijker te maken. Als hij op de bokken staat, systeem in de laagste stand, met draaiende motor. - dan het systeem drukloos maken met de Lexia of via de betreffende ontluchtnippels. - daarna accu loskoppelen, anders kan de auto weer gaan pompen door wijzigingen van de hoogteregelaar. (LET HIER GOED OP!) Daarna kun je de 4 torxbouten van de stabilisatorstang gaan lossen. Gebruik het liefst perslucht/luchtsleutel en goede krachtbits. Dan de borgclips van de veercilinders lossen uit de draagarm nadat je de veercilinders zoveel mogelijk hebt leeggedrukt. Door de ontluchtnippels te openen kun je daar de LDS wegpersen in een opvangbak. De veercilinders kun je daarna verder demonteren zodat je ruimte krijgt om de draagarm te laten draaien. Als je dan zware punten of trillingen voelt dan weet je genoeg. |
Auteur: | Richard1711 [ 21 jun 2017 22:17 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Ik werk niet met bokken maar zij komt op de brug te staan word het dan anders en zitten de nippels bij de bollen? Wat kost een lexia eigenlijk. Gr. Richard |
Auteur: | GW-tje [ 22 jun 2017 09:44 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Op een brug is voor deze klus niet per definitie handiger. De nippels zitten bij de middenblokken onder de auto. Een Lexia kost rond de 75 euro of minder, zie de betreffende draad over de Lexia en gebruikers. |
Auteur: | Rene [ 22 jun 2017 09:50 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Ik denk dat die garage niet kundig genoeg is. Mijn Adals, zagen er goed uit, op het oog geen speling, maar wel vaak (niet altijd) een luide tik op een drempel. Toen ze uit de draagarmen lagen, zag je pas hoe goed verrot ze waren. Ik vraag me af of deze garage wel zover wil gaan om de boel drukloos te maken enzo. Maar ik zou het zeker niet opgeven, want het moet gewoon vervangen worden. |
Auteur: | H_H [ 22 jun 2017 12:01 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Bij mij was het andersom. Ik hoorde een tik die ik herkende van de vorige adal ellende. Dus bij GJO aangegeven dat naast een checkup van de toen net aangeschafte wagen, een beurt ook meteen de adals gedaan konden. Hij wist echter te vertellen dat er niets mis was met de draagarmen en daar ging ik dus meteen mee akkoord. Bij elke andere garage zou ik een second opinion hebben gehaald. Om maar te zeggen; soms kan het inderdaad niet zijn wat het lijkt. Mijn Tik hoor ik nog steeds af en toe maar verder merk ik niets van de bekende andere symptomen dus is die tik van iets anders. |
Auteur: | GW-tje [ 22 jun 2017 12:30 ] |
Berichttitel: | Re: Adals en BOVAG vraag |
Ik heb ook al jaren zo'n tik. Verder inderdaad geen gezwabber, rare wielstanden of scheef slijtende banden. Soms hoor je het weken niet en soms 3 keer op een dag. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |