Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Auteur |
Bericht |
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
 Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
In vele topics wordt gesproken over uitvallende airco's, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Mochten er relevante topics, dan hoor ik dat graag. Wat is specifiek het probleem waar ik tegen aanloop. 1. Uit de luchtroosters komt alleen warme lucht. Aangezien het een C5 Ph2 betreft heb ik te maken met een gescheiden temp.regeling. 2. De aircopomp, die rechtsvoor in het motorcompartiment ligt komt niet in. De aandrijfriem draait, maar het binnenwerk wordt niet bekrachtigd. 3. Vorig jaar hetzelfde probleem gehad. De dealer heeft bij een aircoboer het systeem opnieuw laten vullen en gelijk iets toegevoeg om lekkage op te sporen. Hier is geen spoor van te vinden. Aangezien ik bij André in de buurt was, heb ik gevraagd of hij met de Lexia de status uit kon lezen. Het resultaat waar zinvolle informatie in staat, is te vinden in onderstaande foto. https://goo.gl/photos/r3Y8b1Sr9i95LU7aAWij hebben het vermoeden dat er onvoldoende druk / koelmiddel aanwezig is. Of is de pomp stuk. Of ... Ik hoor graag de reacties. 
|
17 mei 2017 23:28 |
|
 |
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1334 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Ik ben geen deskundige, maar als ik de afbeelding zo zie dan lijkt het dus op dat de compressor niet in mag schakelen vanwege te lage druk van het koelmiddel. Dan zal er toch wel ergens een lek zitten, dus retour aircoboer.
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
18 mei 2017 01:20 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Inderdaad: Te weinig koudemiddel. Beveiliging is actief. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
18 mei 2017 07:19 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1248 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Hollywood schreef: 3. Vorig jaar hetzelfde probleem gehad. De dealer heeft bij een aircoboer het systeem opnieuw laten vullen en gelijk iets toegevoeg om lekkage op te sporen. Hier is geen spoor van te vinden.
Die toevoeging licht op in UV licht, daarmee kan je dan zien waar het lekt. MAAR alleen op de plekken waar je kan kijken. De enige methode waarmee je effectief lekken kan opsporen is het koelsysteem vullen met gas met een marker. Daarna met een dunne lange sonde snuffelen waar het lek zit. Als je pech hebt lekt de verdamper, achter in het dashboard, (waar je die toevoeging dus niet kunt zien!). Die snuffelaar detecteert het direct. Maar dat je systeem lekt is wel zeker. Dat gebeurt voor weinig geld bij bijvoorbeeld Bendex in Huizen. Dat bedrijf bouwt koelsystemen in in busjes en horeca gelegenheden. Overal in het land vind je dergelijke airco specialisten. Die weten er echt meer van dan de gemiddelde garagist.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
18 mei 2017 08:22 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Bij mij was de elektronisch gestuurde (105°C) thermostaat defect. Nadat ik deze had vervangen, voor een "normaal" (85°C) exemplaar, werd de airco weer vanzelf ingeschakeld. Deze storing moet dan ergens met de Lexia terug te vinden zijn.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 mei 2017 08:42 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1248 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Te lage druk repareer je niet met een thermostaat 
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
18 mei 2017 08:47 |
|
 |
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Dank allen. Conclusie is dus te lage druk en een lekkage is niet uitgesloten. De marker is in het verleden toegevoegd, dus moet het lek te vinden zijn.
@JanSr, dank voor de tip van Bendex in Huizen. Ligt niet ver van Almere, dus het bezoeken waard.
|
18 mei 2017 09:39 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1248 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Nee, die UV marker is niet te vinden op plekken die je niet kan zien.
Bendex tapt het systeem af. Vult het dan met een gasmengsel waarin een detecteerbare (gasvormige) marker zit. De sonde speurt het kleinste lekje op, ook als dat binnen in het dashboard zit.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
18 mei 2017 10:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Bij dat aftappen wordt gemeten hoeveel er nog in zit. Dan weet je ook hoeveel er weggelekt is.
Overigens, als er echt van die markervloeistof in zit, heeft een goeie aircoboer daar wel problemen mee. In feite moet hij z'n machine daarna dan schoonmaken, want dat spul wil hij niet bij schoon koudemiddel voegen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 mei 2017 11:20 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1248 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Precies. Gelukkig wordt die rotzooi steeds minder toegepast. Ik laat mijn airco's nog uitsluitend doen bij zo'n tent die met dat gassysteem werkt. Bij garages nog niet tegengekomen.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
18 mei 2017 11:26 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
GJO Maar geheel eens, die vloeistof rommel komt er bij mijn auto(s) ook niet in ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
18 mei 2017 11:31 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
JanSr schreef: Ik laat mijn airco's nog uitsluitend doen bij zo'n tent die met dat gassysteem werkt. Bij garages nog niet tegengekomen. Je doelt hier op zgn formeergas, N2 met zo'n 5% waterstof daaraan toegevoegd. Werkt inderdaad zeer goed! Maar ook ouderwets N2 in combinatie met dreft gaat in de meeste gevallen ook prima. JW-C5 schreef: Overigens, als er echt van die markervloeistof in zit, heeft een goeie aircoboer daar wel problemen mee. In feite moet hij z'n machine daarna dan schoonmaken, want dat spul wil hij niet bij schoon koudemiddel voegen. Die UV zooi zit in de PAG olie, en komt dus niet in het koudemiddel terecht. Er zijn overigens merken (bv VW) die deze tracer af fabriek toevoegen aan de PAG olie. Ik ben gestopt er tegen te strijden, als OE dit al doet, wat heeft het dan nog voor zin autobedrijven te leren dat het beter is van niet 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 mei 2017 12:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Dat zit in de PAG olie, zekers. Maar is het niet zo dat het daarmee ook in het koudemiddel komt te zitten? Die twee zijn niet volledig gescheiden, via de dampspanning is er een uitwisseling. En inderdaad, GJO gebruikt de formeergas methode om lekkages op te sporen. Dat doet hij al een aantal jaren. Zó vond hij vorig jaar waar mijn systeem z'n koudemiddel kwijt raakte. Dat bleek in de condensor te zitten, die was poreus aan het worden. Een nieuwe Nissin condensor er in, en het systeem werkt weer zoals het hoort Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 mei 2017 17:36 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Uiteraard.
Maar in het aircostation wordt de olie afgescheiden. Het koudemiddel komt 100% vrij van olie in de cilinder.
Dat moet ook wel, omdat het een continu recycle proces is. Anders zou je bijvoorbeeld een elektrisch voertuig kunnen vervuilen met PAG olie met alle gevolgen van dien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 mei 2017 20:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Zekers, de olie wordt afgescheiden. Maar dat kan nooit 100% zijn, fysisch is dat onmogelijk, ook al door die dampspanningsverschillen tussen de olie en het koudemiddel. Maar ook de zeer fijn vernevelde, en bijna in dampvorm verkerende olie in het afgetapte koudemiddel zal niet allemaal afgescheiden kunnen worden, naar ik denk. Vraag: Citaat: Anders zou je bijvoorbeeld een elektrisch voertuig kunnen vervuilen met PAG olie met alle gevolgen van dien. wat bedoel je hiermee ? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 mei 2017 21:40 |
|
 |
|