Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=18905
Pagina 1 van 4

Auteur:  Hollywood [ 17 mei 2017 23:28 ]
Berichttitel:  Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

In vele topics wordt gesproken over uitvallende airco's, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
Mochten er relevante topics, dan hoor ik dat graag.

Wat is specifiek het probleem waar ik tegen aanloop.
1. Uit de luchtroosters komt alleen warme lucht. Aangezien het een C5 Ph2 betreft heb ik te maken met een gescheiden temp.regeling.
2. De aircopomp, die rechtsvoor in het motorcompartiment ligt komt niet in. De aandrijfriem draait, maar het binnenwerk wordt niet bekrachtigd.
3. Vorig jaar hetzelfde probleem gehad. De dealer heeft bij een aircoboer het systeem opnieuw laten vullen en gelijk iets toegevoeg om lekkage op te sporen. Hier is geen spoor van te vinden.

Aangezien ik bij André in de buurt was, heb ik gevraagd of hij met de Lexia de status uit kon lezen.
Het resultaat waar zinvolle informatie in staat, is te vinden in onderstaande foto.
https://goo.gl/photos/r3Y8b1Sr9i95LU7aA

Wij hebben het vermoeden dat er onvoldoende druk / koelmiddel aanwezig is.
Of is de pomp stuk. Of ...

Ik hoor graag de reacties. :smt198 :smt017

Auteur:  Ccinq [ 18 mei 2017 01:20 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Ik ben geen deskundige, maar als ik de afbeelding zo zie dan lijkt het dus op dat de compressor niet in mag schakelen vanwege te lage druk van het koelmiddel. Dan zal er toch wel ergens een lek zitten, dus retour aircoboer.

Auteur:  Iceman [ 18 mei 2017 07:19 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Inderdaad: Te weinig koudemiddel.
Beveiliging is actief.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  JanSr [ 18 mei 2017 08:22 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Hollywood schreef:
3. Vorig jaar hetzelfde probleem gehad. De dealer heeft bij een aircoboer het systeem opnieuw laten vullen en gelijk iets toegevoeg om lekkage op te sporen. Hier is geen spoor van te vinden.


Die toevoeging licht op in UV licht, daarmee kan je dan zien waar het lekt.
MAAR alleen op de plekken waar je kan kijken.
De enige methode waarmee je effectief lekken kan opsporen is het koelsysteem vullen met gas met een marker. Daarna met een dunne lange sonde snuffelen waar het lek zit. Als je pech hebt lekt de verdamper, achter in het dashboard, (waar je die toevoeging dus niet kunt zien!). Die snuffelaar detecteert het direct.
Maar dat je systeem lekt is wel zeker.

Dat gebeurt voor weinig geld bij bijvoorbeeld Bendex in Huizen.
Dat bedrijf bouwt koelsystemen in in busjes en horeca gelegenheden.
Overal in het land vind je dergelijke airco specialisten. Die weten er echt meer van dan de gemiddelde garagist.

Auteur:  GW-tje [ 18 mei 2017 08:42 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Bij mij was de elektronisch gestuurde (105°C) thermostaat defect. Nadat ik deze had vervangen, voor een "normaal" (85°C) exemplaar, werd de airco weer vanzelf ingeschakeld. Deze storing moet dan ergens met de Lexia terug te vinden zijn.

Auteur:  JanSr [ 18 mei 2017 08:47 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Te lage druk repareer je niet met een thermostaat :)

Auteur:  Hollywood [ 18 mei 2017 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Dank allen.
Conclusie is dus te lage druk en een lekkage is niet uitgesloten.
De marker is in het verleden toegevoegd, dus moet het lek te vinden zijn.

@JanSr, dank voor de tip van Bendex in Huizen. Ligt niet ver van Almere, dus het bezoeken waard.

Auteur:  JanSr [ 18 mei 2017 10:35 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Nee, die UV marker is niet te vinden op plekken die je niet kan zien.

Bendex tapt het systeem af.
Vult het dan met een gasmengsel waarin een detecteerbare (gasvormige) marker zit.
De sonde speurt het kleinste lekje op, ook als dat binnen in het dashboard zit.

Auteur:  JW-C5 [ 18 mei 2017 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Bij dat aftappen wordt gemeten hoeveel er nog in zit. Dan weet je ook hoeveel er weggelekt is.

Overigens, als er echt van die markervloeistof in zit, heeft een goeie aircoboer daar wel problemen mee.
In feite moet hij z'n machine daarna dan schoonmaken, want dat spul wil hij niet bij schoon koudemiddel voegen.

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 18 mei 2017 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Precies. Gelukkig wordt die rotzooi steeds minder toegepast.
Ik laat mijn airco's nog uitsluitend doen bij zo'n tent die met dat gassysteem werkt. Bij garages nog niet tegengekomen.

Auteur:  Menno [ 18 mei 2017 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

GJO ;)

Maar geheel eens, die vloeistof rommel komt er bij mijn auto(s) ook niet in ....

Auteur:  BJG [ 18 mei 2017 12:36 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

JanSr schreef:
Ik laat mijn airco's nog uitsluitend doen bij zo'n tent die met dat gassysteem werkt. Bij garages nog niet tegengekomen.

Je doelt hier op zgn formeergas, N2 met zo'n 5% waterstof daaraan toegevoegd. Werkt inderdaad zeer goed!
Maar ook ouderwets N2 in combinatie met dreft gaat in de meeste gevallen ook prima.

JW-C5 schreef:
Overigens, als er echt van die markervloeistof in zit, heeft een goeie aircoboer daar wel problemen mee.
In feite moet hij z'n machine daarna dan schoonmaken, want dat spul wil hij niet bij schoon koudemiddel voegen.
Die UV zooi zit in de PAG olie, en komt dus niet in het koudemiddel terecht.

Er zijn overigens merken (bv VW) die deze tracer af fabriek toevoegen aan de PAG olie. Ik ben gestopt er tegen te strijden, als OE dit al doet, wat heeft het dan nog voor zin autobedrijven te leren dat het beter is van niet :smt017

Auteur:  JW-C5 [ 18 mei 2017 17:36 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Dat zit in de PAG olie, zekers.
Maar is het niet zo dat het daarmee ook in het koudemiddel komt te zitten? Die twee zijn niet volledig gescheiden, via de dampspanning is er een uitwisseling.

En inderdaad, GJO gebruikt de formeergas methode om lekkages op te sporen. Dat doet hij al een aantal jaren.
Zó vond hij vorig jaar waar mijn systeem z'n koudemiddel kwijt raakte. Dat bleek in de condensor te zitten, die was poreus aan het worden.
Een nieuwe Nissin condensor er in, en het systeem werkt weer zoals het hoort :smt023

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 18 mei 2017 20:38 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Uiteraard.

Maar in het aircostation wordt de olie afgescheiden. Het koudemiddel komt 100% vrij van olie in de cilinder.

Dat moet ook wel, omdat het een continu recycle proces is. Anders zou je bijvoorbeeld een elektrisch voertuig kunnen vervuilen met PAG olie met alle gevolgen van dien.

Auteur:  JW-C5 [ 18 mei 2017 21:40 ]
Berichttitel:  Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)

Zekers, de olie wordt afgescheiden.
Maar dat kan nooit 100% zijn, fysisch is dat onmogelijk, ook al door die dampspanningsverschillen tussen de olie en het koudemiddel. Maar ook de zeer fijn vernevelde, en bijna in dampvorm verkerende olie in het afgetapte koudemiddel zal niet allemaal afgescheiden kunnen worden, naar ik denk.

Vraag:
Citaat:
Anders zou je bijvoorbeeld een elektrisch voertuig kunnen vervuilen met PAG olie met alle gevolgen van dien.
wat bedoel je hiermee ?

Groet,
JW

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/