Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vreemde airco -en temperatuurproblemen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=18037 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | GW-tje [ 01 sep 2016 13:19 ] |
Berichttitel: | Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Ik had eigenlijk al sinds het voorjaar een steeds slechter werkende airco. Op een gegeven moment de condensor eens schoongemaakt en met de Lexia wat bekeken, maar ik kon er nog niet achter komen wat er nu precies loos was. Het ding werkte wel, maar sloeg vaak na een kwartiertje uit en ging dan pas na lange tijd weer wat doen. Vorige week de airco laten leeghalen en opnieuw laten vullen. Het begon goed, maar ook steeds weer uitvallen. Alle functies leken te werken maar het probleem kon niet gevonden worden. 's Avonds wezen puzzelen met de Lexia en daarbij zag je de installatie keurig pendelen: - binnentemperatuur 31°C , - airco komt in, fan draait, verdampertemperatuur zakt naar 14,4°C, - airco slaat uit, binnentemperatuur stijgt weer naar 31°C, - airco komt weer in, verdamper zakt weer naar 14,4°C. De verdampertemperatuur zou officieel moeten zakken tot zo'n 6°C maar de cyclus bleef als hierboven. Ik kon niets anders bedenken dan te beginnen met een nieuwe drukschakelaar omdat alles verder functioneerde. Een andere storing was die van de elektrische thermostaat. Er stond een permanente kortsluiting in het register. Na wat puzzelen bleek dat hiervoor een update door Citroën was gemaakt om deze te vervangen door een normale mechanische thermostaat met een openingstemperatuur van 89 °C ipv 105 °C. Dus een nieuwe drukschakelaar voor de condensor en een thermostaat besteld. Gisteravond de nieuwe thermostaat gemonteerd. Wat blijkt vandaag? De airco werkt weer als vanouds! (afkloppen) Het vreemde is dat ik het elektrische deel van de thermostaat niet kan linken met de cyclus van de airco, die moest verantwoordelijk zijn voor dit feest. De koelvloeistoftemperatuur blijft nu iets lager: Bijlage: Watertemp.PNG Kwam die eerst tot P4, hij blijft nu net iets onder P3 staan. De olietemperatuur blijft verder achter: Bijlage: Olietemp.PNG Die stond altijd iets onder P3 en komt nu na flink wat kilometers net een stukje voorbij P2. Is het handig dat die olietemperatuur zo laag blijft? Ik ben bang dat dit in de winter voor sludge kan gaan zorgen. Wie kan er iets over zeggen en herkent deze zaken? Ook iemand het verband tussen thermostaat en airco al eens ondervonden? |
Auteur: | willy4 [ 01 sep 2016 13:30 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Ik ben bang dat dit in de winter voor sludge kan gaan zorgen. hoe zou dat komen , als je een slechte karter ontluchting is dat best mogelijk |
Auteur: | akooiman [ 01 sep 2016 15:41 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Waarschijnlijk beinvloeden de diverse signalen elkaar doordat de diverse computers met elkaar praten.... Lijkt me een uitdaging om eens door het elektrische schema te grutten... Waarschijlijk zul je daar zien dat een aantal lijntjes kruisbestuiving hebben tussen motor koeling en airco..... Een en ander zal ook te maken hebben met het feit dat er slechts 1 fan aanwezig is voor zowel de motorkoeling als de airco. |
Auteur: | BJG [ 01 sep 2016 22:08 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Bij een niet goed werkend koelsysteem (lees foutcode) gaat de airco uit (of minder werken) uit veiligheidsoverweging. Dat is onderdeel van de regelstrategie van het motormanagement. Ik ken gevallen waarbij de airco geheel niet meer werkte bij een probleem met de thermostaatverwarming. Ik lees dat hij wel goed werkt nu de stekker los hangt. Dit betekent dat de motor al de nieuwe software heeft die om kan gaan met het vervangen van de el. thermostaat door een normale. Onderbreking is hier geen beperkende voorwaarde meer. Kortsluiting blijkbaar nog wel. VWB de olietemperatuur: Bij een lagere temperatuur ontstaat meer witte sludge door condens. Let op dat die prut niet bevriest in je oil saver straks in de winter. Verder kan die iets lagere temperatuur niet veel kwaad. Voor een goede smering is 60-70 graden bij warme motor voldoende. |
Auteur: | GW-tje [ 01 sep 2016 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
De koeling was met de kapotte thermostaat ook nog prima in orde. Voor zover ik heb na kunnen pluizen is er geen software update nodig. Citroën en Peugeot schrijven daar niets over. Kun jij een oordeel vellen over de lagere olietemperatuur en uitleggen wat het nut is van verwarming in de thermostaat? |
Auteur: | Iceman [ 01 sep 2016 22:53 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Hey nog een 89c thermostaat lid ![]() ![]() Die verwarming zorgt er voor dat bij het aanspreken van het maximum motor vermogen of het maximum motor koppel de thermostaat wordt open gestuurd. Waarom de airco er mee stopt durf ik niet te zeggen. Electronisch (mbt koelvloeistof) gezien wordt deze allen gestopt bij een defecte koelvloeistoftemperatuursensor of een te hoge koelvloeistof temperatuur. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 02 sep 2016 08:16 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Ik ben vooralsnog van plan zo'n originele elektrische thermostaat aan te schaffen. Die leg ik op de plank, zodat ik hem bij de eerstvolgende werkzaamheden aan het koelsysteem kan inzetten. Ze zijn iets duurder maar nog wel steeds verkrijgbaar. Wanneer maximum vermogen wordt aangesproken, warmt het koelwater dusdanig snel op dat die thermostaat sowieso wel vlot opent. Hoe is de olietemperatuur bij jou gewijzigd, Iceman? http://www.ebay.nl/itm/CITROEN-C4-C5-1- ... SwawpXvUYQ |
Auteur: | Iceman [ 02 sep 2016 08:45 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Zit vrijwel continu rond de 4u, heb hem er nu z'n 3500km in zitten. Ben gisteren terug gekomen van vakantie en heb +/- 2400km met vouwwagen en bepakking gereden, bij vlakke stukken blijft de temperatuur rond de 4u, ook bij 32+ (lpg installatie uit). In de bergen liep de temperatuur soms op tot boven de 3u maar bij het dalen zakte de temperatuur vrij snel. Ik ben er zeer tevreden over en zal niet meer terug gaan naar de orginele thermostaat. Ik ervarende altijd na een lange rit dat er een hele walm aan hitte van de motor af kwam. Nu na het plaatsen van de andere thermostaat is dat weg. Ook bij hele warme dagen (36c) zowel op benzine als op lpg. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 02 sep 2016 09:15 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
Oké, bij mij zit hij ook ongeveer op die positie. Op zich is een lagere olietemperatuur beter om minder zwarte sludge af te zetten alleen de kans op witte sludge zal misschien in de winter wat toenemen. De carterventilatie is, om Willy4 gerust te stellen nog steeds brandschoon en ook de kleppendeksels, die ik vorige week gedemonteerd en geïnspecteerd heb. Hiervan staan wat foto's op het Citroën-forum. In de afgelopen 270.000km is daar weinig black-sludge afgezet. We gaan het aanzien. |
Auteur: | BJG [ 02 sep 2016 10:04 ] |
Berichttitel: | Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen |
VBT de uitschakeling airco, dit is gewoon een geprogrammeerde voorwaarde. Bij bepaalde storingen (foutcodes) wordt het ac-vermogen beperkt of zelfs uitgeschakeld. De thermostaatverwarming is er omdat de motortemp bij deze motor normaal hoog ligt rond de 105 graden. Als je dan vol gas geeft wordt de verwarming aangestuurd waardoor de thermostaat open gaan. Zo verlaagt de temp. Dit omdat je anders al een stukje achterloopt qua koeling als de thermostaat mechanisch moet gaan openen (wanneer de temperatuur door de belasting hoger wordt). Bij een bedrijfstemperatuur van 90 graden is die noodzaak er veel minder. Reden waarom dus bij deze thermostaat de stekker er af kan blijven. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |