Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Probleempje met airco en bediening zijruit.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=17815
Pagina 1 van 1

Auteur:  Donkeyman [ 05 jun 2016 22:21 ]
Berichttitel:  Probleempje met airco en bediening zijruit.

Sinds kort merk ik dat de airco altijd aanstaat. Op de display zie ik niet "auto" staan en toch komt er koude lucht uit de roosters. Het is in ieder geval beter dan dat hij het helemaal niet doet, zoals ik dat heb meegemaakt in andere auto's. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Mijn linker zijraam sluit niet meer als vanouds: Als ik het knopje bedien gaat de ruit maar een paar centimeter naar boven, dus ik moet steeds opnieuw op het knopje drukken. Heel irritant is dat.
Wie weet raad?

Auteur:  Iceman [ 06 jun 2016 15:13 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Bij een PH2 draait de airco altijd, deze kun je in het menu uitschakelen.
Als "auto" uit is betekend het niet dat de regeling niet meer auto is.
Auto gaat uit als:
- De ventilatie snelheid word veranderd
- De stand van de uitblaas roosters word veranderd
- De airco word uitgeschakeld

De temperatuurregeling blijft automatisch werken.

Hoe oud is je accu? Een slechte accu kan hele rare storingen opleveren, waaronder slecht functionerende ramen.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  Donkeyman [ 06 jun 2016 18:15 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Iceman, ik wist echt niet dat de airco altijd meedraaide, hoewel ik al de tweede zomer in ga met mijn C5. Weer wat geleerd...
De accu dateert van 2012, want er staat een soort datering op. Ik zal hem goed in de gaten houden. Bedankt!

Auteur:  willy4 [ 06 jun 2016 19:02 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

ik denk dat er een gewone koppeling op zit
als je het vin nummer geeft kan ik het misschien opzoeken

Auteur:  Donkeyman [ 07 jun 2016 20:38 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Mijn vin nr. is: VF7RERHRH76752316

Auteur:  willy4 [ 07 jun 2016 20:45 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

zoals ik kan zien met een gewone koppeling en een capaciteits regeling

Auteur:  JW-C5 [ 07 jun 2016 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Zó zie ik dat ook.
Het is de bekende Sanden SD7C16, die zit in bijna alle PH2's.

Groet,
JW

Auteur:  Donkeyman [ 07 jun 2016 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Er zit een gewone koppeling in, maar wat houdt dat in voor het gedrag van de airco?

Auteur:  Timo 1972 [ 07 jun 2016 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

voor je raam zou je dit kunnen proberen.
Schakelaars unit uit de de deur halen voorzichtig openmaken , dan ligt er een rubbermatje op een printplaatje met zwarte connectors.
deze connectors even goed met koolstof insmeren (zacht potlood) zodat hij weer goed contact maakt , dan zou het wel eens opgelost kunnen zijn (bij mij wel).

download/file.php?id=9517

Auteur:  willy4 [ 07 jun 2016 21:29 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

de koppeling word ingeschakeld en de capaciteit word dan nog is geregeld

Auteur:  JW-C5 [ 07 jun 2016 21:31 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Ter aanvulling: het betekent dat die koppeling altijd ingeschakeld is, tenzij je 'm via het menu uitschakelt.
En hij wordt uitgeschakeld als dat nodig is om het systeem te beveiligen:
•Storing in de koppeling van de aircocompressor
•Storing in de elektroklep van de aircocompressor
•Storing in de druksensor van het koelmiddel
•Storing aanjager (vertraging 30 seconden)
•Storing in de communicatie tussen de elektronische eenheid motor en de intelligente servicecentrale (BSI) (BSI1)
•Communicatiestoring tussen BSM en ISC (BSI1)

Met ingeschakelde koppeling wordt de capaciteit geregeld dmv van een tuimelschijf in de compressor.
Die wordt met PWM aangestuurd vanuit de BSI, op basis van heel veel parameters
Citaat:

Elektroklep aircocompressor

De aircocompressor met externe regeling heeft een elektroklep voor de regeling van de lagedruk waarmee de temperatuur van de verdamper tussen 3 en 13 °C wordt gehouden. Daarmee wordt wel de gewenste koeling bereikt terwijl het brandstofverbruik wordt geminimaliseerd.


OPMERKING : Als de koppeling van de aircocompressor niet is ingeschakeld, staat de elektroklep van de compressor op 0%.

De opdracht aan de verdamper ligt tussen 3 en 13 °C afhankelijk van de buitentemperatuur, de temperatuur in het interieur en de gewenste temperatuur.

Bij het ontwasemen is de opdracht aan de verdamper altijd 3 °C.


2.2.1. Regeling hogedruk

Om te voorkomen dat de compressor bij een druk hoger dan 24,2 bar door de beveiliing wordt uitgeschakeld : Wordt de opdracht aan de verdamper verhoogd om de bediening van de elektroklep en dus de pompopbrengst te verkorten. Door deze opdracht kan de hoge druk op een niveau worden gehandhaafd zonder de onderdelen van het systeem aan te tasten.


2.2.2. Relatie elektroklep aircocompressor / verdampertemperatuur

In bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld in de werkplaats bij 20 °C).

Om een verdampertemperatuur van 3 °C te verkrijgen, wordt de elektroklep ongeveer 50% +/- 5% bediend.

Om een verdampertemperatuur van 10 °C te verkrijgen, wordt de elektroklep ongeveer 35% +/- 5% bediend.


2.2.3. Dialoog met het motormanagement (elektronische eenheid motor)

De elektronische eenheid motor stuurt de opdrachten voor de elektroklep en de koppeling van de compressor naar de BSI 1. Deze informatie kan uit 5 waarden bestaan : •Geen verzoek door de elektronische eenheid motor
•Verzoek om de status van de koppeling en de elektroklep van de compressor vast te houden (stroomsterkte klep) (bijvoorbeeld: overschakelen automaat of SensoDrive)
•Verzoek elektroklep aircocompressor I-klep is 50% (niet gebruikt)
•Verzoek elektroklep aircocompressor I-klep is 5%
•Verzoek om de koppeling van de compressor uit te schakelen (afslaan voorkomen)

De elektronische eenheid motor informeert de BSI1 over de status van de koelventilator (motorventilatorgroep).

De BSI1 informeert de elektronische eenheid motor over het door de aircocompressor verbruikte vermogen.


Groet,
JW

Auteur:  Donkeyman [ 07 jun 2016 22:26 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Als ik het goed begrijp functioneert de airco dus volgens het boekje. Vreemd dat het ongevraagd koelen mij in zomer 2015 niet is opgevallen... Ik stel de temperatuur nu maar gewoon in naar behoefte.

Auteur:  Donkeyman [ 11 jun 2016 17:46 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

Iceman schreef:
Bij een PH2 draait de airco altijd, deze kun je in het menu uitschakelen.
Als "auto" uit is betekend het niet dat de regeling niet meer auto is.
Auto gaat uit als:
- De ventilatie snelheid word veranderd
- De stand van de uitblaas roosters word veranderd
- De airco word uitgeschakeld

De temperatuurregeling blijft automatisch werken.

Hoe oud is je accu? Een slechte accu kan hele rare storingen opleveren, waaronder slecht functionerende ramen.

Greetz Iceman :smt197


Iceman, wat heb jij dat goed gezien van die accu. Vandaag gaf hij volkomen de geest en heb er nu een nieuwe erin en zitten en de ruit functioneert als vanouds. Ik heb helaas via de Wegenwacht een 77 Ah ANWB accu moeten aanschaffen en die is nogal duur (168 eurootjes..) Er zit wel 3 jaar garantie op en dat is weer een pleister op de wonde.

Auteur:  Iceman [ 11 jun 2016 18:29 ]
Berichttitel:  Re: Probleempje met airco en bediening zijruit.

:smt203 :smt023

Greetz Iceman :smt197

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/