Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

toch inruilen....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=17389
Pagina 1 van 2

Auteur:  duijvel [ 09 feb 2016 00:30 ]
Berichttitel:  toch inruilen....

ik ga denk ik toch maar inruilen. heb er nu 308.000 op staan maar mijn remleidingen moeten vervangen, distributieriem en waterpomp, twee achterbanden en dan begint het binnen opeens ook naar diesel te ruiken......

mijn ervaringen op inruilfront: een c5 tourer uit juni 08 met 97000 km kan voor 9000 weg met bovag, distri hoeft pas bij 150.000 zo werd gezegd, merkdealer.....terwijl ik dacht dat dat alleen voor dieseldistri's gold...... :smt017

C5 tourerer bij mijn eigen dealer met 63.000 km uit juni 2006 en een c5sedan uit mei 2011 met 90.000 en voor 14000....

ben benieuwd, wil eigenlijk mn HDI motorblok over laten zetten maar rijd te weinig om opnieuw diesel te kopen..... :smt023

grappig dat leeftijd (jong) eigenlijk meer oplevert dan een wat oudere maar met minder kilometers.......
ik laat weten wat het geworden is, en houd me nog aanbevolen voor tips/opmerkingen :cit4

Auteur:  Menno [ 09 feb 2016 00:36 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Een 2.0 16 klepper vanaf de ph2 moet de db idd pas bij 150k , dat is overigens geen diesel db , 160/180/240k ;-)

Auteur:  C5HDI110 [ 09 feb 2016 01:04 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

In mijn zoektocht naar een C5 is het me opgevallen dat de benzine uitvoeringen prijziger zijn dan de diesels.
Als je dit vergelijkt met een type-2, gelijke bouwjaren en km-stand.
Blijkbaar hikken veel mensen tegen de hoge wegenbelasting aan van een C5 diesel.

Auteur:  Menno [ 09 feb 2016 01:12 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Dat is toch logisch als je niet veel km's maakt ;-)

Auteur:  Wiseguy444 [ 09 feb 2016 01:14 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Wat betalen jullie aan een 2.0 diesel in Nederland aan taks/wegenbelasting?

Auteur:  Kapitein Rob [ 09 feb 2016 01:14 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

@Menno:Helemaal juist :smt023
@Wiseguy: Dat hangt van het gewicht af, niet van de motorinhoud. Per 100 kg leeg gewicht kom je in een hogere klasse. Jouw auto (Tourer 2.0 HDi) weegt leeg 1570 kg, valt dus in de categorie 1551 - 1650 kg. Daarvoor betaal je in Noord-Holland (goedkoopste provincie in NL) per jaar € 1724,- motorrijtuigenbelasting. Voor een benzineauto van dit gewicht is dat € 896,-/jaar.
Je kunt het hier opzoeken.

Auteur:  Wiseguy444 [ 09 feb 2016 21:42 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Shit zeg.

Om u een idee te geven, ik heb mijn ingeschreven eind vorig jaar.
Ik betaal jaarlijks 368€ rijtakts en de 1 malige belasting op inverkeersstelling van 546€
Ik heb hem vorig jaar nog gekocht om de reden dat het dit jaar ipv 914€ op +1200€ uitkwam.
Ik moet eens op de papieren gaan zien maar ik denk dat hij zwaarder was.
6-traps automaat maakt misschien het verschil?
Dacht +1600kg
Bij ons is het wel ook leeftijdsafhankelijk.

Auteur:  C5HDI110 [ 10 feb 2016 00:30 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Die inverkeersstelling is ook absurd, moet iedere keer weer betaald worden door de nieuwe eigenaar bij verkoop heb ik begrepen.

Auteur:  Maarten [ 10 feb 2016 07:24 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Ach.
In Nederland betaal je zelfs BTW over accijns...

Auteur:  KarelE [ 10 feb 2016 15:52 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

EN BPM(20-25%?) over kale catalogusprijs bij eerste tenaamstelling EN BTW over de BPM!

Auteur:  cieterman [ 10 feb 2016 19:54 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

En ook nog eens BTW over verzekering en alles wat je verder aan onderdelen versleutelt. Ooit komt er een tijd dat je hier in Nederland als Doe Het Zelver BTW moet gaan betalen over je eigen werkzaamheden en extra belasting als je zuinig rijdt want anders krijgt Vadertje Staat niet voldoende binnen.
Blijft tobben de financiele kant van het autorijden. :smt089

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  Wiseguy444 [ 10 feb 2016 21:15 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

En de accijnzen op de brandstof niet te vergeten.
@ C5HDI110. Inderdaad, de B.I.V. moet iedere keer betaald worden bij het inschrijven.
Deze loopt wel degressief in verhouding met de leeftijd.
Op de meeste voertuigen in België wordt gemiddeld 3x inschrijvingstaks betaald.

Auteur:  Menno [ 11 feb 2016 10:48 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Het staat verder niet in verhouding met de wb op dieseltjes hier in NL , ...
Zou er zo voor omruilen ;)

Auteur:  Maarten [ 11 feb 2016 11:04 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Ik heb laatst een keer uitgerekend... als ik zou gaan rijden in (niet boos zijn) een nieuwe Logan MCV op LPG... zou dat bij 30.000km/jaar nota bene €200 per maand goedkoper uit zijn dan de C5 diesel.

Alleen door de aanschaf maakt het het duur. Maar als ik het ding zou financieren zou ik inclusief financiering even duur uit zijn als de C5 doorrijden.

Langzamerhand wordt het met het steeds beter worden van de benzine en LPG-gestookte motoren onrendabel om diesel te rijden.
Alleen rijdt het zo lekker. In het algemeen is de relatieve rust op bijvoorbeeld de snelweg zo heerlijk.
Zelfs onze verstokte LPG-rijder Klussie is om naar diesel :lol:

Auteur:  Menno [ 11 feb 2016 11:07 ]
Berichttitel:  Re: toch inruilen....

Je vergelijkt wat auto's betreft wel appels en peren hoor ;)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/