Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

en alweer een kachelvraagje.....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=17251
Pagina 1 van 2

Auteur:  boes [ 01 jan 2016 21:51 ]
Berichttitel:  en alweer een kachelvraagje.....

Formuleren..graag uw gedachten over mijn "probleem" betreffende de luchttemperatuur.
De kachel regelt links en rechts maar....rechts moet ik de temperatuur 2 a 3 graden hoger zetten om dezelfde uitblaastemperatuur te behalen?
Zit er een temperatuur sensor voor links en rechts achter het roostertje bij de spiegel?

Auteur:  erikbr [ 01 jan 2016 23:19 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

heb bijna elke c5 last van
kachel stel motor links breekt niet de motor zelf maar het
bedienings nokje
ik zelf heb dit opgelost op de herman manier dwz gat gezaagd in de plastic kap
motortje verwijderd en gelijmd met aldi topcraft epoxy kneedpasta
suc6

Auteur:  boes [ 01 jan 2016 23:27 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Nee hoor...de mijne regelt prima maar alleen rechts moet ik een paar graden hoger zetten dan de werkelijkheid.

Auteur:  goudfrank [ 02 jan 2016 18:01 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

:smt149 Benieuwd naar een oplossing. :citrofiel

Auteur:  stainbock [ 18 jan 2016 22:38 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Dit probleempje hebben anderen dus ook.

ClimaControl op AUTO, temperatuur rechts en links gelijk ingesteld op zeg 21grdn.

Van rechts komt na enige tijd een koude straling over me heen. De 2luchtroosters boven de radio variƫren duidelijk in temperatuur: Rechter voelt koud, de linker warm. Lijkt ook wel of links overuren moet maken om de kou van rechts te compenseren. Ook t rechter rooster voor ontwaseming van de rechter zijruit blaast koude lucht.

Anybody a clue?

Zelf (maar ben geen kenner van de bedradingen en opstelling van sensoren en regelingen) krijg ik het idee dat de rechter sensor door een externe bron verhit wordt. Dit heeft dan als gevolg dat de ClimaControl de rechter temperatuur naar beneden terugregelt.

looking forward,
Leon van Etten

Auteur:  Jalu [ 19 jan 2016 00:31 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Precies dit probleem bleek bij mij toch opgelost door montage van de gemodificeerde stelmotor links. Het lijkt erop dat de klep min of meer slipt, waardoor je denkt dat het dat niet kan zijn, omdat je niet het probleem hebt dat er links alleen nog maar hete lucht uitkomt.

Auteur:  boes [ 24 jun 2016 15:13 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Nou..het duurde even maar gisteren werd het "probleem" van irritant naar erg vervelend.
Waar links steeds een paar graden afweek (irritant maar er viel mee te leven) kwam er gisteren alleen loeiwarm uit het linkerroostertje :evil:

Dus net even het stelmotortje opgegraven. Bleek er al kit tussen de motor en de klep te zitten!
Deze reparatie had het dus opgegeven en het symptoom is dus afwijken van de ingestelde temperatuur.
Er komt simpelweg steeds meer speling tussen te zitten.

Boel schoon gemaakt en met 2K acryllaat lijm weer in elkaar gezet.
Nou maar hopen dat morgen de klepbediening weer netjes werkt :?:

Blijft wel belachelijk dat je veel moet slopen om bij 1 schroefje te komen. Drie klemmetjes had ook prima gewerkt.

Auteur:  c5jean [ 18 jul 2016 17:20 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

een mogelijke oplossing voor de handige is de holte opvullen met pvc
maximum lengte uit motor as is iets van 7 mm en vierkant heeft voldoende grip
passen maken in motor as en buitenkant gelijk maken
mvg jean

Auteur:  indian53 [ 18 jul 2016 18:05 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Kachel op 21 graden nu? met dit weer lol? wou dat ie vriezen kon lol

Auteur:  Jokke [ 01 aug 2016 21:51 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Boes,
Das een gekend probleem. De as van de linker servo van de mengklep is eigenlijk iets te kort, en de stervormige bus waar deze inpast op de kachel lotert uit. Ik heb het bij mij deze week ook opgelost, vooral bij warm weer had ik links heet en rechts ijskoud. Er is een draadje over hier,maar das nogal...langdradig. Om de servo te demonteren kan je:
-heel het dashboard uitbouwen...;ofwel
-middenconsole uitbouwen, en onder het stuur dat klepje openen en een klein stukje wegzagen, dan de servo uitbouwen (temp op 16gr zetten eerst) en dan gewoon vastkleven in de bus. Dit heb ik gedaan, met een beetje Tec7
-ofwel middenconsole uitbouwen, en via daar de 3e vijs met een flexibele schroevendraaier lossen. Je kan dan niet de bus vd kachel zien, dus met deze optie is het het asje vd servo verlengen of servo van bvb nieuwer type erin, want blind lijmen zou ik niet doen, dan lijm je geheid de klep vast in koude stand.
Als je zoekt op "links warm,rechts koud" vind je het draadje, ik krijg het niet gelinkt.
Het is oo een uurtje gepiept :smt023

Auteur:  Jokke [ 01 aug 2016 21:54 ]
Berichttitel:  en alweer een kachelvraagje.....

Oeps,
Dit had ik niet goed gelezen... ik had moeten weten dat ik Boes niks kan bijbrengen :roll: :smt193
Enfin, bovenstaande samenvatting is dan voor andere zoekers

Auteur:  morjos [ 01 aug 2016 23:55 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

boes schreef:
Nee hoor...de mijne regelt prima maar alleen rechts moet ik een paar graden hoger zetten dan de werkelijkheid.


Of Links een paar graden minder dan de werkelijkheid ? ;)

In plaats van lijmen misschien beter meteen nieuwe onderdelen inzetten....zijn naar ik dacht gemodificeerd en dan is het probleem meteen uit de wereld.

Hete lucht komt dacht ik meteen van de kachel (of koude van airco) en wordt dan pas gesplitst in het kachelhuis....

Auteur:  JW-C5 [ 02 aug 2016 00:34 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Bij de PH2 is dat gemodificeerd, daar worden dan versterkte kleppen gebruikt.
Maar is dat ook het geval bij de PH1?

Groet,
JW

Auteur:  Jokke [ 02 aug 2016 08:10 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

JW-C5,

Bij de PH1 is het effectief de aaansluiting van de klep die op den duur geen profiel meer heeft binnenin, en dus niet meedraait. Maar de simpelste oplossing is het motortje vervangen omdat je anders de kachel moet uitbouwen, en da's dashboard afbreken natuurlijk :-)
En veel PH1 rijders kijken niet op wat lijm meer of minder :lol:

Auteur:  Sandro [ 07 aug 2016 20:54 ]
Berichttitel:  Re: en alweer een kachelvraagje.....

Beste heren,

Ook mijn C5 heeft hetzelfde probleem uiteraard als je de topics leest ontkomt niemand eraan helaas (links warm, rechts koud). Mijn vraag is dan ook, is een draadje waarin er stap voor stap foto's zijn van het verwijderen van het motortje zonder dat er veel van het dashboard gesloopt hoeft te worden?? En het vervangen van het motortje, kan dat ook van een exemplaar van de C4 (en welke dan?)? Want dat kwam ik ergens tegen, die zou een langer armpje hebben??

Ik heb begrepen dat er verschillende manieren zijn namelijk, waarbij de een aangeeft dat het dashboard eruit moest, maar ik kom ook een manier tegen waarbij het benaderd wordt via de zijkant en door het weghalen van een paneel bij het stuur.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Groet, Sandro :smt198

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/