Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Noodloop https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=17183 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | johan12118 [ 08 dec 2015 21:21 ] |
Berichttitel: | Noodloop |
Hoi allen, Ik zit met veel plezier het forum te lezen, en daar leer je ook best wel wat van. Maar ik lees ook vaak citroen over kan gaan in "noodloop". Ik kan helaas nergens in het forum vinden wat dat is. Wat ik wel begrijp, dat je zo'n noodloop echt niet wil hebben. Maar kan iemand mij duidelijk maken wat het dan is? Heb een C5 2.0 16v uit 2004 Alvast bedankt. Johan |
Auteur: | willy4 [ 08 dec 2015 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: Noodloop |
noodloop ;dat de wagen niet meer zijn volle vermogen meer haalt |
Auteur: | boes [ 08 dec 2015 21:33 ] |
Berichttitel: | Re: Noodloop |
Niet alleen Citroën kan in "noodloop". Alle moderne motoren worden aangestuurd door een ECU. Dat is een regel eenheid die de motor stuurt aan de hand van data van tientallen diverse sensoren. Als er eentje of meerdere uit de pas loopt zal de ECU in een beveiligde stand de motor sturen. Dat houdt in dat er geen toeren gedraaid kunnen worden en vermogen sterk wordt verminderd. Bovenstaand is een erg versimpeld beeld...als je beter geinformeerd wil worden moet je er maar eens goed op gaan volgen. |
Auteur: | Herman [ 08 dec 2015 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Noodloop |
In de motor zitten tegenwoordig heel veel sensoren en actuatoren. Deze worden aangestuurd door de ECU (Electronic Control Unit). Als de ECU een fout herkent, bijvoorbeeld een van de sensoren die een fout signaal afgeeft maar de motor loopt nog (slaat dus niet af), dan wordt noodloop ingeschakeld. Deze verkeerde waarde van sensor kan komen door bijvoorbeeld kabelbreuk, kapotte sensor of gewoon een te hoge/lage waarde. Het noodloop programma geeft dan zelf een vaste waarde die de verkeerde waarde van de desbetreffende sensor vervangt. Doordat de waarde vast is kan er bijvoorbeeld niet meer goed opgetrokken worden, loopt slecht stationair, en zo zijn er nog heel veel andere mogelijkheden. Als je de motor afzet en weer opnieuw start, kun je kijken of het een tijdelijk probleem was. Mocht hij weer in noodloop gaan is er dus echt iets mis, dan raad ik je aan naar de dealer/garage te gaan. Deze kunnen de ECU uitlezen en kijken wat er aan de hand is. |
Auteur: | BJG [ 09 dec 2015 12:29 ] |
Berichttitel: | Re: Noodloop |
Ter aanvulling op wat reeds is gezegd: Noodloop kent eigenlijk een aantal fasen, afhankelijk van de storing die de ecu heeft gezien: 1. Als met een vervangende/gesimuleerde waarde de motor normaal kan functioneren, MIL lampje brandt, klant merkt niets 2. Bepaalde functies zoals cruise-control werken niet meer, MIL lampje brandt. 3. Om wille van veiligheid of vanwege ontbrekende info wordt het vermogen beperkt, MIL brandt 4. Er vindt cilinderuitschakeling plaats, MIL knippert 5. De motor wordt stopgezet, of is niet meer te starten vanwege de mogelijke gevolgschade die een storing kan hebben. Het moge duidelijk zijn dat de therm 'Noodloop' niet eenduidig is. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |