Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Auteur |
Bericht |
RG500
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 dec 2014 10:43 Berichten: 30
Auto: Citroen C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Metallic blauw
Naar boven
|
 Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Als ik de auto start en de motor is nog koud dan kan ik redelijk goed van mijn parkeerplek wegrijden. Na een paar meter lijkt hij niet op het gas te reageren en valt stil. Ontkoppelen voorkomt dat de motor afslaat. Dit euvel duurt hooguit een paar minuten. Het motormanagement is gereset, via OBD en door de accu een aantal uren los te halen. Probleem blijft hetzelfde. Na twee-drie minuten loopt de motor subliem. Iemand enig idee wat hiervan mogelijke oorzaken zou kunnen zijn?
|
18 aug 2015 03:06 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Dat klinkt heel bekend! Heb je ook olie verbruik? Maak je gasklep en je MAP-sensor maar eens schoon. Daarna reargeert ze weer zoals het hoort. Ik heb een reserve MAP-sensor liggen en als ze weer last heeft van haar ochtend humeur wissel ik de sensor om zodat ik de andere kan schoonmaken. De sensor loopt vol met olie en wordt op die manier geblokkeerd, op het moment dat je gas geeft ziet de sensor dus niet dat de druk in je inlaat stijgt en dat er dus meer brandstof moet worden ingespoten. Let er wel op dat als je je stekker van je gasklep los haalt dat je dan een motormanagement storing krijgt! Klep zit vast met 3 inbus boutjes en kan worden schoongemaakt met remreiniger, contact uit zetten! De MAP-sensor zit daar weer onder en die zit vast met 1 torx schroefje, deze kan straffeloos worden los gehaald. Succes Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
18 aug 2015 06:36 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
is aan de lexia hangen,misschien is daar ook iets te vinden
|
18 aug 2015 08:40 |
|
 |
RG500
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 dec 2014 10:43 Berichten: 30
Auto: Citroen C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Metallic blauw
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Ik zal de MAP sensor eens loshalen en schoonmaken. De auto verbruikt naar mijn weten geen/weinig olie. Heb hem nog niet lang genoeg om daar echt iets over te zeggen.
Wat een IS aan de lexia hangen is, geen idee wat daar mee bedoeld wordt....... verklaar je nader graag.
|
18 aug 2015 11:07 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Uitlezen met de computer ( lexia )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
18 aug 2015 11:11 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
willy4 schreef: is aan de lexia hangen,misschien is daar ook iets te vinden Fonetisch lezen wil wel eens helpen. Groeten, Cieterman 
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
18 aug 2015 11:23 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
cieterman schreef: Fonetisch lezen wil wel is helpen. 
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
18 aug 2015 13:32 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
18 aug 2015 14:00 |
|
 |
RG500
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 dec 2014 10:43 Berichten: 30
Auto: Citroen C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Metallic blauw
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Het heeft even geduurd maar het probleem lijkt opgelost. Ik heb de MAP sensor eerst gedemonteerd en grondig schoon gemaakt met wasbenzine. Er zat een heel klein beetje olievervuiling in de sensor. De schoonmaak haalde weinig uit, het inhouden bleef bij een koude motor. Op Ebay een nieuwe sensor besteld en deze vandaag geplaatst, probleem lijkt nu opgelost te zijn.
Waarom het probleem na een heel korte tijd (ca 250 meter rijden) verdwenen was blijft een mysterie voor me. Benzineverbruik is normaal en geen motorstoring lampje dus blijkbaar werkt de sensor na wat 'opstart-problemen' normaal. Bedankt voor de tips om dit probleempje te tackelen!
|
13 okt 2015 01:50 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Eerste meters hangt het motor management kennelijk meer aan de map sensor ? Het mm weet dat de lambdasonde dan nog te koud is.
Ik heb iets eenders met mijn break...hm.
|
13 okt 2015 06:40 |
|
 |
RG500
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 dec 2014 10:43 Berichten: 30
Auto: Citroen C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Metallic blauw
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Bij mij was het symptoom dat de auto bij een koude start in eerste instantie wel goed oppakt om vervolgens na een paar meter volledig stil te vallen. Na wat gepruttel en flink gas geven wilde de auto wel onder enig tegenstribbelen wel weer vooruit. Na een paar honderd meter reed de auto vlekkeloos. Op mijn auto zit een typenummer 1920AJ MAP sensor. Vervangen was lastig omdat het ding op een onmogelijke plaats zit. Bij de tweede keer demonteren heb ik het gasklep huis gedemonteerd waardoor de sensor een stuk toegankelijker was. Het ding zit vast met een 8mm boutje.
|
13 okt 2015 10:34 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Map sensor gaat over de motorloop tijdens niet-acceleratie situaties zo ongeveer. Als deze dan te traag reageert krijg je onvoldoende brandstof. De koude lambda kan nog niet compenseren. Ik merk overigens ook dat bij constant ingedrukt gaspedaal en ingetrapte koppeling het toerental niet helemaal stabiel is...ook zoiets gemerkt?
|
13 okt 2015 10:44 |
|
 |
RG500
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 dec 2014 10:43 Berichten: 30
Auto: Citroen C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Metallic blauw
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Nee dat staat me niet bij. Zoals gezegd ik merkte alleen iets van het probleem bij een koude start en dan nog alleen tijdens de eerste paar honderd meter.
|
13 okt 2015 10:58 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Dat probleem heb ik dus ook; van de week laat ik hem flushen met een wat beter geacht middel; ik had gedacht dat het over was met een nieuw bobineblok en 4 nieuwe bougie's, maar niet dus.
|
14 okt 2015 09:21 |
|
 |
RG500
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 dec 2014 10:43 Berichten: 30
Auto: Citroen C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Metallic blauw
Naar boven
|
 Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor
Gezien de kosten van een nieuwe MAP sensor (op Ebay heb ik er €17 incl verzenden voor betaald) zou ik gelijk een nieuwe plaatsen. De demontage is nogal bewerkelijk dus om dat mogelijk twee keer te moeten doen zou ik dat voor zijn met een nieuwe sensor. De oude kun je dan alsnog schoon maken en op de plank leggen als reserve voor het geval dat....
|
14 okt 2015 09:46 |
|
 |
|