Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=16797 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | RG500 [ 18 aug 2015 03:06 ] |
Berichttitel: | Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Als ik de auto start en de motor is nog koud dan kan ik redelijk goed van mijn parkeerplek wegrijden. Na een paar meter lijkt hij niet op het gas te reageren en valt stil. Ontkoppelen voorkomt dat de motor afslaat. Dit euvel duurt hooguit een paar minuten. Het motormanagement is gereset, via OBD en door de accu een aantal uren los te halen. Probleem blijft hetzelfde. Na twee-drie minuten loopt de motor subliem. Iemand enig idee wat hiervan mogelijke oorzaken zou kunnen zijn? |
Auteur: | Iceman [ 18 aug 2015 06:36 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Dat klinkt heel bekend! Heb je ook olie verbruik? Maak je gasklep en je MAP-sensor maar eens schoon. Daarna reargeert ze weer zoals het hoort. Ik heb een reserve MAP-sensor liggen en als ze weer last heeft van haar ochtend humeur wissel ik de sensor om zodat ik de andere kan schoonmaken. De sensor loopt vol met olie en wordt op die manier geblokkeerd, op het moment dat je gas geeft ziet de sensor dus niet dat de druk in je inlaat stijgt en dat er dus meer brandstof moet worden ingespoten. Let er wel op dat als je je stekker van je gasklep los haalt dat je dan een motormanagement storing krijgt! Klep zit vast met 3 inbus boutjes en kan worden schoongemaakt met remreiniger, contact uit zetten! De MAP-sensor zit daar weer onder en die zit vast met 1 torx schroefje, deze kan straffeloos worden los gehaald. Succes ![]() Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | willy4 [ 18 aug 2015 08:40 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
is aan de lexia hangen,misschien is daar ook iets te vinden |
Auteur: | RG500 [ 18 aug 2015 11:07 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Ik zal de MAP sensor eens loshalen en schoonmaken. De auto verbruikt naar mijn weten geen/weinig olie. Heb hem nog niet lang genoeg om daar echt iets over te zeggen. Wat een IS aan de lexia hangen is, geen idee wat daar mee bedoeld wordt....... verklaar je nader graag. |
Auteur: | Menno [ 18 aug 2015 11:11 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Uitlezen met de computer ( lexia ) |
Auteur: | cieterman [ 18 aug 2015 11:23 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
willy4 schreef: is aan de lexia hangen,misschien is daar ook iets te vinden Fonetisch lezen wil wel eens helpen. Groeten, Cieterman ![]() ![]() |
Auteur: | Maarten [ 18 aug 2015 13:32 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
cieterman schreef: Fonetisch lezen wil wel is helpen. ![]() |
Auteur: | cieterman [ 18 aug 2015 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
![]() ![]() ![]() |
Auteur: | RG500 [ 13 okt 2015 01:50 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Het heeft even geduurd maar het probleem lijkt opgelost. Ik heb de MAP sensor eerst gedemonteerd en grondig schoon gemaakt met wasbenzine. Er zat een heel klein beetje olievervuiling in de sensor. De schoonmaak haalde weinig uit, het inhouden bleef bij een koude motor. Op Ebay een nieuwe sensor besteld en deze vandaag geplaatst, probleem lijkt nu opgelost te zijn. Waarom het probleem na een heel korte tijd (ca 250 meter rijden) verdwenen was blijft een mysterie voor me. Benzineverbruik is normaal en geen motorstoring lampje dus blijkbaar werkt de sensor na wat 'opstart-problemen' normaal. Bedankt voor de tips om dit probleempje te tackelen! |
Auteur: | c5jan [ 13 okt 2015 06:40 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Eerste meters hangt het motor management kennelijk meer aan de map sensor ? Het mm weet dat de lambdasonde dan nog te koud is. Ik heb iets eenders met mijn break...hm. |
Auteur: | RG500 [ 13 okt 2015 10:34 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Bij mij was het symptoom dat de auto bij een koude start in eerste instantie wel goed oppakt om vervolgens na een paar meter volledig stil te vallen. Na wat gepruttel en flink gas geven wilde de auto wel onder enig tegenstribbelen wel weer vooruit. Na een paar honderd meter reed de auto vlekkeloos. Op mijn auto zit een typenummer 1920AJ MAP sensor. Vervangen was lastig omdat het ding op een onmogelijke plaats zit. Bij de tweede keer demonteren heb ik het gasklep huis gedemonteerd waardoor de sensor een stuk toegankelijker was. Het ding zit vast met een 8mm boutje. |
Auteur: | c5jan [ 13 okt 2015 10:44 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Map sensor gaat over de motorloop tijdens niet-acceleratie situaties zo ongeveer. Als deze dan te traag reageert krijg je onvoldoende brandstof. De koude lambda kan nog niet compenseren. Ik merk overigens ook dat bij constant ingedrukt gaspedaal en ingetrapte koppeling het toerental niet helemaal stabiel is...ook zoiets gemerkt? |
Auteur: | RG500 [ 13 okt 2015 10:58 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Nee dat staat me niet bij. Zoals gezegd ik merkte alleen iets van het probleem bij een koude start en dan nog alleen tijdens de eerste paar honderd meter. |
Auteur: | Hertogjan [ 14 okt 2015 09:21 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Dat probleem heb ik dus ook; van de week laat ik hem flushen met een wat beter geacht middel; ik had gedacht dat het over was met een nieuw bobineblok en 4 nieuwe bougie's, maar niet dus. |
Auteur: | RG500 [ 14 okt 2015 09:46 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor probleem C5 PhII 2.0 16v RFJ motor |
Gezien de kosten van een nieuwe MAP sensor (op Ebay heb ik er €17 incl verzenden voor betaald) zou ik gelijk een nieuwe plaatsen. De demontage is nogal bewerkelijk dus om dat mogelijk twee keer te moeten doen zou ik dat voor zijn met een nieuwe sensor. De oude kun je dan alsnog schoon maken en op de plank leggen als reserve voor het geval dat.... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |