Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Airconditioning https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=16745 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Hilmar [ 03 aug 2015 20:38 ] |
Berichttitel: | Airconditioning |
Vandaag een raar probleem met de airconditioning, als ik een vlakke weg rijd doet hij het prima maar zodra ik een weg rij komt er warme lucht uit de ventilatie. Ik weet dat het erg warm is met 45 graden in de zon maar toch. |
Auteur: | Herman [ 03 aug 2015 20:50 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Moest je nog op vakantie? of ben je al? |
Auteur: | Hilmar [ 04 aug 2015 14:02 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Ik zit in cahors, midi pyreneeën. Ik zit hier nu anderhalve week en gisteren merkte we het pas. |
Auteur: | c5jan [ 04 aug 2015 16:21 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Wordt geknepen door de ecu...airco geeft enorm veel hitte en dat kan de motor missen als het zo warm is. |
Auteur: | Hilmar [ 04 aug 2015 20:45 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Bedankt voor je antwoord. Ik vermoedde al iets dergelijks, maar ja vrouw naast me. ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 04 aug 2015 21:15 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Ook bij 40 graden buitentemperatuur kan de A/C van de C5 dat makkelijk aan, die wordt dan echt niet uitgeschakeld. Oftewel, er is echt wel wat mis met jouw systeem. Dat vraagt nader onderzoek. Vraag daarbij: wanneer is hij voor het laatst gecheckt op de inhoud koudemiddel? Groet, JW |
Auteur: | Menno [ 04 aug 2015 21:54 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Yep nooit een probleem geweest ook niet bij 40+ en zware omstandigheden , die airco deed het altijd ! ![]() |
Auteur: | c5jan [ 04 aug 2015 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Het gaat volgens mij ook goed met de airco. Alleen heeft de motor het te warm. 45 graden is wel zon beetje de grens waar je dat soort gekkigheid krijgt. Lagere versnelling inleggen of de automaatbak handmatig lager zetten? |
Auteur: | Menno [ 04 aug 2015 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Nooit last van gehad, ook niet met de de auto hier in kwestie ! ![]() |
Auteur: | c5jan [ 04 aug 2015 22:34 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Komt ook niet zo vaak voor, in Nederland normaliter niet, tenzij etc. Maar bij extreme hitte en zware belasting kan je daar wel last van krijgen. Zo'n condensor wordt echt gloeiend heet en bij 45 graden bergop is het eind dan wel in zicht. |
Auteur: | willy4 [ 04 aug 2015 22:40 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
zit er niet teveel gas in,het kan dan zijn dat hij in de hoge druk uitvalt draaide ventilator nog op zijn hoogste versnelling ? |
Auteur: | Iceman [ 05 aug 2015 09:52 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Het airco systeem wordt uitgeschakeld bij: 30 bar (89gr), het over schakel moment van de koelvin van laag toeren naar hoog toeren: 16 bar (60gr). Die 60gr is de temperatuur waarbij het gas terug condenseert naar vloeistof, dit is bij 45gr buitenlucht goed mogelijk. Het verschil tussen berg op en vlakke weg moet niets uitmaken voor de werking van de airco. Echter zou ik kunnen indenken dat de elektronica ingrijpt om de zaak niet te heet te laat te worden. Met andere woorden: BSI ziet gaspedaal positie en berekend motorkoppel en hoge buitenlucht temperatuur > airco uit tbv extra koeling van de motor. Dat is vanuit mijn interpretatie, wellicht dat er iemand is die dat in de Citroën documentatie kan nakijken. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | Hilmar [ 05 aug 2015 09:57 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Na de vakantie laat ik het wel even nakijken, hij is afgevuld toen de nieuwe condensor er in kwam. |
Auteur: | willy4 [ 05 aug 2015 10:21 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
dan moet je is vragen hoeveel gr erin gedaan is |
Auteur: | JW-C5 [ 05 aug 2015 12:23 ] |
Berichttitel: | Re: Airconditioning |
Bij de C5 PH1 schakelt de compressor uit bij een druk >27 bar en/of een motor toerental van 6250 rpm. Opnieuw inschakelen gebeurt dan bij P<20 bar en toerental <5650 omw/min. De minimum drukbeveiliging zit bij P<3 bar, maar die zal hier wel geen rol gespeeld hebben....... Voorts is er een beveiliging tegen een te hoge koelvloeistoftemperatuur, die wordt beheerd door de motormanagementcomputer. Inschakeling van de aircocompressor is niet mogelijk bij een temperatuur van meer dan 135 °C. Het inschakelen van de compressor is weer mogelijk als de koelvloeistoftemperatuur daalt tot onder 132°C en als de vorige uitschakeling minstens 1 minuten geleden is. Dat alles is te lezen in het CitDoc D4EA1BP0 Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming Al met al denk ik ook dat een te hoge druk als gevolg van overvulling de oorzaak geweest is van dit probleem. Groet, JW |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |