Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=16638
Pagina 20 van 23

Auteur:  JW-C5 [ 06 aug 2022 00:57 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Lekker bezig geweest, met goed resultaat :smt023

Goeie reis, en veel plezier daar :smt203

Groet,
JW

Auteur:  Michel_B [ 06 aug 2022 01:07 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Dank! Ik heb veel foto's gemaakt die te groot zijn voor het forum, maar ik maak nog een beknopte handleiding zoals ik het gedaan heb. Wel zo netjes, ik heb enorm veel profijt gehad van de kennis die op het forum aanwezig is. Onbetaalbaar!

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

Auteur:  Michel_B [ 19 aug 2022 14:57 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Hierbij de beloofde "reportage" van het avontuur met mijn ph2 :-p

Mijn eerste advies voor amateurs als ikzelf, neem de tijd. Lees alle informatie meermaals door. En wat mij enorm heeft geholpen zijn de verschillende documenten om bepaalde zaken te verwijderen, welke @JW-C5 mij heeft gestuurd, waarvoor wederom enorme dank.
Daarnaast heb ik foto's gemaakt van alle stekkers en schroefjes/boutjes/moertjes vóór en na loshalen. De stekkers heb ik gelabeld met schilderstape. De losgehaalde onderdelen heb ik op volgorde gelegd met de boutjes etc er bij.
Gereedschap:
- dopsleutelset
- steeksleutels 8 en 10 mm
- bit-schroevendraaier (lang en kort) met torx 15 t/m 30
- dop 1/4" 4,5mm voor schroefjes stelmotors
- meerdere platkop mini-schroevendraaiers
- dunne torx10 schroevendraaier voor de radio
- trekker, om de ruitenwisserarmen los te krijgen
- twee grote platkop schroevendraaiers

Start!
Alle ruiten dicht. Temperatuur beide zijden op "LO" Stuur een kwartslag gedraaid. Accupolen los en 10 minuten gewacht.

Vervolgens de bestuurders airbag losgewipt uit het stuurwiel. Let er bij het loshalen van de stekkers op dat je eerst de gele palletjes oplift (foto 1).
Neem de stekkers los en leg de airbag veilig weg. Draai de centrale bout van het stuurwiel deels los, en trek eerst het stuur los. Zo krijg je hem niet in je gezicht, of zoals ik, trek je je com2000 los..... Op de stuurpen zit een uitsparing en op het stuurwiel een pijl, die moeten bij montage weer overeenkomen (foto 2).

Nu het stuurwiel weg is kun je de afdelkappen van de stuurkolom loshalen. Haal de stekkers los van de COM2000 en leg deze veilig weg. Verwijder de knie-airbag (let op, kwestbare stekker). Ik heb geprobeerd het dash te verwijderen terwijl de stuurkolom er nog zat, maar dat was onhandig. Deze kun je verwijderen door achter het gaspedaal de geborgde bout te verwijderen (foto 3), en boven bij het tellerblok twee stuks.

Verwijder de middenconsole (tussen de stoelen), de glimmende zwarte strook, de asbak/bedieningspaneel climate control, radio en vervolgens het afdekpaneel van de middenconsole (front). Zie foto 4.

Schroef de zichtbare schroefjes en boutjes los. Links en rechts zit aan de zijkant van het dash een afdekplaat met daarachter twee bouten die het dash op zijn plek houden. Bij de voeten van de bestuurder zit ook een metalen plaat met bouten. Zie foto's 5 & 6.

De bult boven op het dash wip je voorzichtig los. Het (navi)scherm zit in een houder met torx. Haal het dashboardkastje er uit. Ik heb de passagiers airbag laten zitten.

Nu zit het dash nog vast met twee lange schroeven die bereikbaar zijn via het motorcompartiment. Hiervoor heb ik het complete ruitenwissermechanisme verwijdert, samen met de paravan en een afdekplaat. Zie foto 7 & 8.

Nu is het tijd om voorzichtig (!!) Het dash naar voren te trekken. Een kleine ruk kan nodig zijn. Kijk goed welke stekkers nog vast zitten en los moeten. Denk bijvoorbeeld aan de zonnesensor achter het navi scherm, de tweeters, tellerblok etc. Niet alles hoeft los, maar kijk telkens goed nadat je het dash een stukje verder naar voren hebt getrokken. (Foto 9)
Als je er zeker van bent dat het dash op de stoelen gelegd kan worden is het wijs een tweede persoon er bij te halen. Mijn pook van de AL4 kreeg ik helaas niet los. Die zat wel in de weg. Maar het kan ook mét is gebleken. Nadat het dash op de stoelen ligt zie je het kachelhuis (foto 10). Zoals je op foto 11 kunt zien is de klep netjes gebroken. Ik heb het stelmotortje van de gewraakte klep losgehaald en vervangen. Dit heb ik naderhand nog gedaan omdat de nieuwe nog niet voorhanden was. Zie uitleg later.

Ik heb de klep laten zitten, een aluminium U-profiel (10mm) op maat gemaakt, 2-componenten lijm op de breuk gedaan, het profiel er om geklemd en voor de zekerheid nog tywraps er om. Gebruik niet te grote tywraps en let er op dat de kopjes ervan de kleppen erboven niet kunnen raken. (Fotos 12 t/m 14). Een mooi moment om de assen nog even te smeren. Bij mij was de foamstrip bovenop het kachelhuis vergaan. Deze heb ik vervangen voor zelfklevend tochtband van de bouwmarkt (Foto 15).

Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug. Neem ook hier de tijd voor.

Nadien de lexia er aan gehangen om evt storingen te wissen en testen. Zoals ik al verwachte was mijn stelmotortje defect. Deze maakte een ratelend geluid, waarschijnlijk doordat deze de kapotte en geblokkeerde klep heeft geprobeerd te draaien. Ik heb de nieuwe eerst aangesloten aan de stekker, maar los laten hangen. Het motortje kon ik aansturen met de Lexia, dus deze werkt. Ik heb wederom deze kant op "LO" gezet, maar dit kwam niet overeen met de klep. De klep zelf stond echter in de juiste stand, dus ik ik heb meerdere pogingen gedaan om het motortje voorzichtig open te halen en het tandwiel te verplaatsen naar de juiste stand zonder het motortje handmatig te draaien. Na 6x is het gelukt. Het vergt enige creativiteit en geduld om het motortje te plaatsen als het dash weer is ingebouwd, maar het kan.

Overigens heb ik tijdens het project de vochtigheidssensor losgehaald en schoongemaakt, in de hoop dat de eeuwig terugkerende storing "vochtigheidssensor niet bepaald" verdween... Helaas (foto's 16 t/m 18)

Uiteindelijk werkt het systeem weer goed genoeg! Ik kan de temperatuur weer regelen. Wel meet ik verschil tussen rechts en links (2 graden) maar dat vind ik voor nu niet belangrijk.

Hopelijk is mijn verhaal wat leesbaar. Anders mag het ge-edit worden uiteraard. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

Auteur:  edwin48 [ 19 aug 2022 23:12 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

beheerders dit lijkt mij een super uitleg voor de faq :smt193 :smt193 :smt023 :smt023 :smt038

Auteur:  Michel_B [ 19 aug 2022 23:36 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Dank voor het compliment, maar dan maak ik hem liever als pdf met alineas en fotos bij het onderwerp. En betere tekst. Maar ik wil dat best doen.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 19 aug 2022 23:55 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Als je dat wilt doen, graag :smt023

Dan zorgen wij er wel voor dat 'ie via een link in de downloadsectie komt.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 20 aug 2022 08:12 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Nieuwe items in de downloadsectie lukt niet ( andere host/server ) , we maken er wel een sticky of verwijzing van in de faq als dat op prijs gesteld wordt …. ;-)

Auteur:  JW-C5 [ 20 aug 2022 09:43 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Vraag is dan: waar moet die PDF dan komen te staan zodat er naar gelinkt kan worden?

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 20 aug 2022 09:57 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Voordeel van een zelf (door forum) gehoste pdf is wel dat er mogelijkerwijs een keer een met veel vlijt opgestelde beschrijving staat die nog wél te volgen is omdat alle plaatjes erin nog te zien zijn.
Is zoiets echt niet te realiseren?

Auteur:  Michel_B [ 20 aug 2022 10:17 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Ik wil ook graag mijn beschrijving toetsen bij de meer ervaren mensen om fouten er uit te vissen. En @JW-C5 mag ik verwijzen naar de documenten die jij mij gestuurd hebt? Ik zal niets uit de documenten zelf er inzetten vanwege rechten oid.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 20 aug 2022 11:44 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Geen probleem om zonodig te verwijzen naar CitDoc's.

Ik doe dat zelf ook, met enige regelmaat.
Daarbij quote ik dan soms belangrijke stukjes daaruit.

Groet,
JW

Auteur:  Michel_B [ 20 aug 2022 11:54 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Helder. Sowieo laat ik mijn document toetsen, wijzigingen, op- of aanmerkingen zijn altijd welkom. Ik zal er na de vakantie thuis voor gaan zitten. Ik doe het met plezier.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

Auteur:  Gusto10 [ 09 okt 2022 16:24 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

complimenten voor dat werk. Ben bang dat ik met hetzelfde probleem zit, maar ik denk dat ik het maar overlaat aan bijvoorbeeld Civer. Niet in de laatste plaats omdat mijn buren mij een dergelijke actie niet in dank zullen afnemen.

Auteur:  c5jan [ 10 jun 2023 16:20 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Hier maar eens aan begonnen.
Het zit niet echt mee.
De linker dikke schroef in de paravanplaat zit muurvast en de kop gaat stuk.
In de deblock oil gezet, op hoop van zegen.

Verder is het wel erg heet vandaag, te heet eigenlijk.

Auteur:  C5HDI110 [ 10 jun 2023 17:16 ]
Berichttitel:  Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2

Succes Jan, geen leuke klusjes dit, zeker niet met het warme weer :-(

Pagina 20 van 23 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/