Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Koelventilator of relais? (met foto's)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=16423
Pagina 3 van 4

Auteur:  JW-C5 [ 21 mei 2015 12:12 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

H_H schreef:
Wat vreemd is; de ventilator doet nu echt helemaal niets meer, dus ook niet als ik hem rechtstreeks met + en - op de accu zet.
De vorige keer dat ik dit deed ging het ding in elk geval nog op lage snelheid draaien. Was dat een laatste stuiptrekking en is hij nu echt overleden?


Daar heeft het alle schijn van, vrees ik.
Er daarbij vanuit gaand dat je 'm op de juiste wijze " aangesloten" had op de accu ;)

Overigens, ik zie nu pas dat hij toen ook alleen maar langzaam draaide, dat hoort hij niet te doen.

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 21 mei 2015 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Ik heb zojuist een andere weten te scoren, gebruikt maar wel getest. Bij mijn oude garage van Gompel hier in Eindhoven. Wat een genot om daar weer eens in de showroom rond te kijken zeg! Daar staan echt de meest byzondere exemplaren van alle denkbare Citroen modellen tot en met de XM.

Enfin, even weer terug naar de realiteit, ik ga hem nu vervangen en laat zo even weten of het allemaal weer werkt

Auteur:  H_H [ 21 mei 2015 19:41 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

hmm... Voorlopig zie ik weinig draaiactiviteit. Heb nog niet de stekker van de temperatuursensor losgetrokken maar bij even flink rijden en toeren maken en daarna een tijdje stationair laten draaien met werkende airco gebeurt er niets.

Begin nu toch wel een beetje wanhopig te worden :roll:

Auteur:  JW-C5 [ 21 mei 2015 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Doet deze fan het wél als je 'm rechtstreeks op de + en - 12V aansluit?

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 29 mei 2015 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

:oops: :oops: :oops: Schaam op mij :oops: :oops: :oops:

Hans schreef:
...zit die 50A zekering in dezelfde zekeringenkast onder de kap, voor de accu?

Willy schreef:
die zit eronder

En ik had dus gekeken zo'n beetje onder de zekeringenkast maar zag niets, dus zocht ik maar verder in het kastje onder de kabels. Veel zekeringen van verschillende zwaarte maar allemaal intact.

Vandaag eindelijk tijd om weer eens onder de kap te duiken en nog maar eens alles nalopen, stekkertjes, kabeltjes enz. Tot ik ineens een 'lipje-achtig' ding zag aan de rand van de zekeringenkast. En toen viel het kwartje... :smt107
Je moet dat zekeringenkastje er dus even uit klikken om er onder te kunnen komen.
Dus wat pielen met een gebogen schroevendraaier er onder en met een andere schroevendraaier de lipjes wegduwen en hopla; daar kwam een hele rij enorme zekeringen tevoorschijn!
De rode van 50A er uit getrokken en jawel hoor:

Bijlage:
zekering breuk.jpg


En aan de pootjes te zien is er flink wat warmte aan te pas gekomen want die zijn zwart geblakerd:

Bijlage:
zekering polen.jpg


Nu ben ik toch wel benieuwd wat er gebeurd is om die zekering te laten springen? het enige wat ik kan bedenken is een moment afgelopen winter. We reden toen vanaf Como, Italie naar de Gothardtunnel op weg naar huis. Maar het begon net gruwelijk hard te sneeuwen en we kwamen in een langzaam rijdende file op een spiegelglad wegdek want er was nog niet geruimd of gestrooid en het bleef gestaag doorsneeuwen.
Dus automaat in de sneeuwstand en stapvoets richting tunnel. Vlak voor de tunnel ging het STOP lampje aan en was de motor warm gelopen, ik kon gelukkig net op tijd aan de kant gaan staan om hem af te laten koelen voordat ik de tunnel in moest.
Daarna op schoon wegdek en met gestage gang, automaat in de normale rijstand door de tunnel zonder problemen. Uit de tunnel was het weer droog en lag er geen sneeuw dus geen problemen meer ondervonden.
Ik verdacht toen het lange, langzaam rijden in de sneeuwstand van het warm lopen van de motor en heb er verder geen aandacht meer aan besteed.
Ik vermoed dus dat toen de zekering is doorgebrand, en wellicht ook de ventilator de geest heeft gegeven.

Nouja; alles werkt gelukkig weer en ik heb nu een reserve setje weerstanden en relais :)

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en beschikbaar stellen van materiaal en middelen!

Auteur:  boes [ 07 mei 2016 14:25 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Beste Hans,
Ik maak nu praktisch hetzelfde mee...
Ik zie echter maar 1 lipje aan de voorzijde van de zekeringkast onder de kap.
Achterzijde (moeilijk zichtbaar door de vele draadbundels) zie ik geen lipjes?
Hoe heb je de zekeringkast omhoog gekregen?

En is het een gewone of een maxizekering?

Auteur:  H_H [ 09 mei 2016 14:33 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Dag Boes, late reactie ivm vakantie. Er zitten indedaad wat lipjes verstopt onder de draadbundels. Met een lange tang kun je die wel aan, even terug naar binnen duwen en dan meteen omhoogtrekken. Als het kastje los is blijft het lastig om hem er (half) uit te krijgen maar je kunt daarna goed bij de betreffende zekering.
En inderdaad een maxi van 50A
Succes

Auteur:  boes [ 09 mei 2016 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Dankjewel Hans.
Ik had de bsm er net uit geprutst.
Wat een wonderlijke constructie dat je de zekeringkast uit moet haken om nog meer zekeringen aan de zijkant te vinden. :smt017

Bij mij is de zekering heel. Dus of de weerstanden of de relais is stuk.

Auteur:  H_H [ 09 mei 2016 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Of wellicht de ventilator zelf? Even rechtstreeks op de accu testen met dikke draad. Ik heb nog een werkende ventilator liggen dus als je er nood aan hebt laat maar horen.

Auteur:  Theo25 [ 11 mei 2020 21:26 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Goedenavond allemaal,

Even voorstellen, ik ben Theo Dijkstra, woon in Spanje en heb problemen met mijn airco en de koeling van de radiator.
Ik heb met interesse dit topic gelezen en vraag mij twee dingen af.
1) Heeft het niet draaien van de ventilator invloed op de werking van de airco? (duidelijk wel op de koeling van de radiator)
2)Hoe krijg ik de zwarte plastic afdekplaat boven de radiator los (waarna je aan de voorkant bij de ventilator kunt komen) zonder de plastic onderdelen te vernielen???
De drie bouten bovenop zijn met een torx bitje eenvoudig los te maken, maar dan???
Wie kan mij helpen? Oh ja de C5 is een in Spanje gekochte auto, dus alles in het instructie boekje is in het Spaans.
Graag jullie hulp.

Bij voorbaat mijn dank.

Theo

Auteur:  Menno [ 11 mei 2020 21:37 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Een instructieboekje is hier te vinden ;
viewtopic.php?f=48&t=6

Auteur:  c5jan [ 11 mei 2020 21:40 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Theo, de koeling is cruciaal voor de airco. Die zal niet werken zolang de ventilator niet draait.
Het door jou bedoelde plastic maakt onderdeel uit van de voorbumper.
Er zou hier ergens meer informatie te vinden moeten zijn hoe die te demonteren.

Had je de zekering al gecheckt?

Auteur:  Theo25 [ 13 mei 2020 12:04 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

C5Jan,

Nee de zekering heb ik nog niet gecheckt. Dit ga ik eerst doen voor ik de bumper er af haal.
Dank je voor de tip. Weet nu zeker dat de airco werkt als de ventilator weer draait. Doet het nu af en toe, heb hem al laten vullen.

Wordt vervolgt.

Auteur:  Theo25 [ 13 mei 2020 12:07 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

Menno,

Dank je, heb ik op internet naar gezocht, maar niet gevonden.
Mijn Spaans is nog niet zo goed dat ik het kan lezen als ware het Engels.

Nu in het Nederlands te lezen Thanks!!!

Auteur:  Theo25 [ 20 aug 2020 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator of relais? (met foto's)

C5jan,

Hele tijd geleden dat ik op dit forum was... Na mijn vraag over de ventilator en de airco ben ik door mijn rug gegaan en heb tijden biets kunnen doen. Echter met behulp van jullie adviezen de bumper gedemonteerd en geconstateerd dat de ventilator echt stuk was. Was nog wel even een dingetje door het relais wat in de voeding is opgenomen. Eerder voor de auto van mijn vrouw bij autodoc nwe schokbrekers besteld en ondanks het geven van het vin nummer toch de verkeerde.... Veel gedoe om de juiste te krijgen. Mede hierom besloten om een originele van de sloop te bestellen hier in Spanje. Kosten € 34,50 , compleet met relais, inclusief verzending. Na montage en test sprong de ventilator meteen aan op de vraag van de airco. Met jullie hulp nu weer een goed werkende airco en na een test bergopwaarts naar Fort de Bernia ( voor de liefhebbers van wielrennen de finnish van de derde etappe van de ronde van Valencia dit jaar, terug te vinden op internet) blijkt dat mijn koelingsproblemen ook zijn opgelost.

Heel hartelijk dank voor jullie hulp in deze!!! Theo.

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/