Re: SUizend geluid bij optrekken en zwarte uitlaatgassen
Als het echt een gescheurde turboslang is, dan heb je, naar mijn ervaring destijds, zelfs minder vermogen dan een ongeblazen diesel... je weet niet wat je overkomt
Verder zat er op mijn 2.0HDi nog geen roetfilter, toen ik het euvel had.
Het woord "suizen" vanonder de auto gecombineerd met de zwarte rook deed mij direkt denken aan hetgeen ik toen meemaakte - ik zat met het hele gezin in de auto, op de snelweg, gangetje van 110km/u, je hoort een harde plof en ineens zie je in je spiegel zwarte rookwolken - je hebt in die omstandigheden niet gelijk door dat je bijna geen vermogen meer hebt omdat je op dat moment zowat geen gas bijgeeft (je schrikt je rot, denkt gelijk aan een opgeblazen motor..... - leek me sterk omdat ik toen zeker nog geen 100.000km erop had zitten met die auto).
Je vertraagt, van de schrik, rijdt voorzichtig de pechstrook op, daar durf ik nooit te blijven staan dus proberen gas te geven moét je op een bepaald moment tóch om de eerstvolgende parkeerplaats cq. afrit te bereiken. Dat was in ons geval de afrit waar wij toch afmoesten, het was zondag vroeg in de avond, omdat ik geen lampjes kreeg verder op het dashboard (had toen nog geen boordcomputer) en de auto wel (langzaam) wilde blijven rijden, met alarmknipperlichten tot thuis gesukkeld. Je denkt dat iedereen dat harde suizen bij het minste gasgeven hoort, je voelt je wel bekeken dan

.
Gelukkig kon ik gelijk de volgende morgen bij mijn garage terecht, hadden zo'n turboslang nét niet in voorraad, maar hebben me met een ander dik stuk slang voorlopig vooruit geholpen.
Nog geen week later had ik een nieuwe turboslang (die er een goed jaar later een keer afplofte - ook weer op de snelweg - was toen alleen in de auto onderweg naar het werk - maar dan ken je het fenomeen - wegenwacht gebeld - slang bleek toen dus niet kapot - slang er weer op en rijden maar).