Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

roetfilter ??? dieselfilter ???
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=1553
Pagina 1 van 1

Auteur:  kuku [ 31 jul 2007 10:15 ]
Berichttitel:  roetfilter ??? dieselfilter ???

Rij nu ca. 3 weken met m'n C5 ... zalig ! (HDI 2.2 - 2002 - 81.000 km)
ONlangs kreeg ik op display de mededeling 'dieselfilter dringend laten reinigen'.
Gezien de wagen nog onder garantie valt bij de verkoper ben ik bij hen langsgeweest.
Daar zei men dat deze aanduiding eigenlijk slaat op de ROETFILTER.
Vond dit raar omdat ik nooit op het scherm een melding heb gekregen ivm de roetfilter ...
Ze hebben daar ook niet moeilijk over gedaan en ineens de volledige roetfilter (zwaar cilindrisch geval) vervangen. Dit volledig onder garantie.
Ik vroeg me nu af of de garagist (is geen CITROEN dealer, maar onafhankelijke garage) het bij het rechte eind heeft ...
Hij zei wel dat ik effe langs een dealer moest passeren om de electronica te resetten...

Heeft hier nog iemand ervaring mee ?

Mvg,

Kurt

Auteur:  pieter melissen [ 31 jul 2007 10:57 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

bij de eerste versies van de FAP filters moet de reinigende vloeistof ("Eolys") iedere 80,000 km ververst worden. Ik weet niet of dat in 2002 ook nog gold, maar ik denk het wel, vandaar waarschijnlijk de melding.

Auteur:  kuku [ 31 jul 2007 11:00 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

Aha, dus dat zou gezien het aantal km ongeveer kunnen kloppen.
Moet dan enkel die vloeistof vervangen worden of, zoals bij mij, de gehele roetfilter ???
Moet er verder nog iets gebeuren ?
LAs ook dat je best eens een paar keer goed doortrekt met de motor om de roetfilter (FAP-filter) langer te laten meegaan.
Klopt dit ook ?

Auteur:  pieter melissen [ 31 jul 2007 11:03 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

kuku schreef:
Aha, dus dat zou gezien het aantal km ongeveer kunnen kloppen.
Moet dan enkel die vloeistof vervangen worden of, zoals bij mij, de gehele roetfilter ???
Moet er verder nog iets gebeuren ?
LAs ook dat je best eens een paar keer goed doortrekt met de motor om de roetfilter (FAP-filter) langer te laten meegaan.
Klopt dit ook ?


bij de mijne is de vloeistof vervangen na 80000 en helaas moet het binnenkort weer want ik nader 160000. Het filter zelf hoeft volgens mij niet vervangen te worden. Het kan overigens nooit kwaad om zo nu en dan eens uit de motor te halen wat er in zit, anders wordt ie lui...

Auteur:  exroosje [ 31 jul 2007 11:29 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

Na 80000 km moet filter worden gereinigd (wat meestal vervangen betekent, er schijnt ook een reconditioning programma te zijn) en de eolys vloeistof opnieuw worden afgevuld voor de komende 80K. En dan moet de compu gereset worden.

Er is ook een schoonstook programma mogelijk vanuit de computer, sommigen moesten echter alsnog vervangen worden.

Dat jouw dealer vervangen heeft onder garantie mag je dus handjes dichtknijpen. Als hij het el cheapo had gedaan had ie hem alleen even schoongestookt. Maar dan had je 10K km verder er weer mee kunnen staan.

Of een nieuw filter op ph1 ook langer meegaat weet ik niet, C5 ph2 kan nl langer met een filter .

Auteur:  Klaverblaadje [ 31 jul 2007 14:25 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

Volgens mij slaat dit verhaal op het brandstoffilter, en niet op de roetfilter, bij twijfel even bellen of emailen met JO voor je een hoop geld uitgeeft!! :!: :!: :!:

Auteur:  EvilTwin [ 31 jul 2007 17:42 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

volgens mij heeft klaverblaadje het bij het rechte eind.

Is de Eolys (hoort bij het roetfilter) op dan krijg je een melding: Niveau Mini Additif Gasoil
-oplossing bijvullen (5L Eolys) en BSI herprogrammeren.
Is het roetfilter verstopt dan krijg je een melding: Risque de Colmatage Filtre a  Particules
-oplossing minimaal 60km/h rijden gedurende 5min.
Is het Dieselfilter verstopt (water) dan krijg je de melding: Présence Eau a  Gasoil
-oplossing: water aftappen van brandstoffilter.

Bij een navi-met scherm zijn de meldingen iets anders, bovendien zijn de NL-vertalingen zijn nogal krom.

De dealer heeft dus wellicht het verkeerde 'opgelost'. :roll:

@kuku, is er ook Eolys bijgevuld? Dat is veel belangrijker dan het filter vervangen.

Citaat:
Las ook dat je best eens een paar keer goed doortrekt met de motor om de roetfilter (FAP-filter) langer te laten meegaan.
Klopt dit ook ?


De regeneratiecyclus werkt alleen goed als de motor op temperatuur is. Dat haal je wel bij normaal gebruik.
De 2.2HDi16v loopt zonder problemen 4700tpm, dus doortrekken kan geen kwaad. Of het echt helpt denk ik niet, heb je het idee dat het filter verstopt raakt, dan kan je een speciale regeneratie-cyclus laten doorlopen in de garage, deze is bedoeld voor C5s die heel veel draaiend stilstaan en stadverkeer doen (Taxi's) zoals exroosje al aanhaalde.

Citaat:
Of een nieuw filter op ph1 ook langer meegaat weet ik niet, C5 ph2 kan nl langer met een filter .


Het filter is niet echt veranderd alleen de effectiviteit van de software (regeneratiecyclus) en het Eolys. Ergens in de Ph.I zijn ze al naar een 120.000km interval gegaan. Voor de Ph.II (3,5L Eolys) wordt een interval van 180.000km - 240.000km voorgeschreven, afhankelijk van motortype &gebruik.

Auteur:  Citrofreak2007 [ 31 jul 2007 19:27 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

bij mij moest het filter laatst vervangen worden, duur grapje, maar als je een melding krijgt, hielp bij mij ook, schakel je terug, geef je flink gas en laat je m hoog in toeren lopen :)

Auteur:  kuku [ 31 jul 2007 20:55 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

werkelijk een overvloer aan antwoorden ! :D
ben daarstraks effe gepasseerd bij Citroen dealer en gevraagd om de de electronica te resetten na vervanging van de FAP-filter.
Daar vroegen ze mij ook of die 5 L EOLYS was bijgevoegd.
Naar verkopende garage gebeld en de technieker heeft me dat inderdaad bevestigd.
Roetfilter vervangen + 5 L EOLYS op hun kosten bovendien :smt023
In elk geval heb ik geen melding meer gekregen van 'DIESELFILTER DIENT DRINGEND GEREINIGD TEWORDEN '
Garagist (van Citroen) zei me ook dat het normaal is dat deze na 80.000 km moet vervangen worden (staat nu 81.000 op).
Dus nu ga ik nog eens een afspraakje maken om alles te laten resetten.

Greetz,

Kurt

Auteur:  pauldubber [ 28 dec 2008 17:19 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

Krijg zelf sinds kort ook meldingen over het zo spoedig mogelijk laten reiningen van het dieselfilter.
Volgens de dealer is de enige optie het vervangen van het roetfilter. Volgens zijn opgave kost dat €925,--!!! Ik neem aan dat regenereren nog een optie kan zijn bij elke dealer of moet ik daar voor naar de huisdealer (oldenhage). Of is het bedrag veel te hoog en moet ik maar eens van garage wisselen ... :x

Auteur:  tjob [ 28 dec 2008 17:24 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

Ook ik kreeg de melding mbt dieselfilter, bleek om roetfilter te gaan. Een chemisch gereinigd roetfilter (dus tweedehands) kostte me bij peugeot 346euri all in.

Auteur:  kansberg [ 28 dec 2008 17:28 ]
Berichttitel:  Re: roetfilter ??? dieselfilter ???

Beste Pedaalrubber,

€ 925,00 voor het vervangen van het roetfilter is wel héél veel geld. Het is geen goedkoop filter en de Elyois olie is ook niet goedkoop, maar € 925,00 is tè! Wanneer ik in jou schoenen stond zou ik mijn licht eens opsteken bij Oldenhage, deze heeft vast een (voordeliger) alternatief.

Succes,

Albert.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/