roetfilter ??? dieselfilter ???
Auteur |
Bericht |
kuku
|
 roetfilter ??? dieselfilter ???
Rij nu ca. 3 weken met m'n C5 ... zalig ! (HDI 2.2 - 2002 - 81.000 km) ONlangs kreeg ik op display de mededeling 'dieselfilter dringend laten reinigen'. Gezien de wagen nog onder garantie valt bij de verkoper ben ik bij hen langsgeweest. Daar zei men dat deze aanduiding eigenlijk slaat op de ROETFILTER. Vond dit raar omdat ik nooit op het scherm een melding heb gekregen ivm de roetfilter ... Ze hebben daar ook niet moeilijk over gedaan en ineens de volledige roetfilter (zwaar cilindrisch geval) vervangen. Dit volledig onder garantie. Ik vroeg me nu af of de garagist (is geen CITROEN dealer, maar onafhankelijke garage) het bij het rechte eind heeft ... Hij zei wel dat ik effe langs een dealer moest passeren om de electronica te resetten...
Heeft hier nog iemand ervaring mee ?
Mvg,
Kurt
|
31 jul 2007 10:15 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
bij de eerste versies van de FAP filters moet de reinigende vloeistof ("Eolys") iedere 80,000 km ververst worden. Ik weet niet of dat in 2002 ook nog gold, maar ik denk het wel, vandaar waarschijnlijk de melding.
|
31 jul 2007 10:57 |
|
 |
kuku
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
Aha, dus dat zou gezien het aantal km ongeveer kunnen kloppen. Moet dan enkel die vloeistof vervangen worden of, zoals bij mij, de gehele roetfilter ??? Moet er verder nog iets gebeuren ? LAs ook dat je best eens een paar keer goed doortrekt met de motor om de roetfilter (FAP-filter) langer te laten meegaan. Klopt dit ook ?
|
31 jul 2007 11:00 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
kuku schreef: Aha, dus dat zou gezien het aantal km ongeveer kunnen kloppen. Moet dan enkel die vloeistof vervangen worden of, zoals bij mij, de gehele roetfilter ??? Moet er verder nog iets gebeuren ? LAs ook dat je best eens een paar keer goed doortrekt met de motor om de roetfilter (FAP-filter) langer te laten meegaan. Klopt dit ook ? bij de mijne is de vloeistof vervangen na 80000 en helaas moet het binnenkort weer want ik nader 160000. Het filter zelf hoeft volgens mij niet vervangen te worden. Het kan overigens nooit kwaad om zo nu en dan eens uit de motor te halen wat er in zit, anders wordt ie lui...
|
31 jul 2007 11:03 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
Na 80000 km moet filter worden gereinigd (wat meestal vervangen betekent, er schijnt ook een reconditioning programma te zijn) en de eolys vloeistof opnieuw worden afgevuld voor de komende 80K. En dan moet de compu gereset worden.
Er is ook een schoonstook programma mogelijk vanuit de computer, sommigen moesten echter alsnog vervangen worden.
Dat jouw dealer vervangen heeft onder garantie mag je dus handjes dichtknijpen. Als hij het el cheapo had gedaan had ie hem alleen even schoongestookt. Maar dan had je 10K km verder er weer mee kunnen staan.
Of een nieuw filter op ph1 ook langer meegaat weet ik niet, C5 ph2 kan nl langer met een filter .
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
31 jul 2007 11:29 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
31 jul 2007 14:25 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
volgens mij heeft klaverblaadje het bij het rechte eind. Is de Eolys (hoort bij het roetfilter) op dan krijg je een melding: Niveau Mini Additif Gasoil-oplossing bijvullen (5L Eolys) en BSI herprogrammeren. Is het roetfilter verstopt dan krijg je een melding: Risque de Colmatage Filtre a Particules-oplossing minimaal 60km/h rijden gedurende 5min. Is het Dieselfilter verstopt (water) dan krijg je de melding: Présence Eau a Gasoil-oplossing: water aftappen van brandstoffilter. Bij een navi-met scherm zijn de meldingen iets anders, bovendien zijn de NL-vertalingen zijn nogal krom. De dealer heeft dus wellicht het verkeerde 'opgelost'. @kuku, is er ook Eolys bijgevuld? Dat is veel belangrijker dan het filter vervangen. Citaat: Las ook dat je best eens een paar keer goed doortrekt met de motor om de roetfilter (FAP-filter) langer te laten meegaan. Klopt dit ook ? De regeneratiecyclus werkt alleen goed als de motor op temperatuur is. Dat haal je wel bij normaal gebruik. De 2.2HDi16v loopt zonder problemen 4700tpm, dus doortrekken kan geen kwaad. Of het echt helpt denk ik niet, heb je het idee dat het filter verstopt raakt, dan kan je een speciale regeneratie-cyclus laten doorlopen in de garage, deze is bedoeld voor C5s die heel veel draaiend stilstaan en stadverkeer doen (Taxi's) zoals exroosje al aanhaalde. Citaat: Of een nieuw filter op ph1 ook langer meegaat weet ik niet, C5 ph2 kan nl langer met een filter . Het filter is niet echt veranderd alleen de effectiviteit van de software (regeneratiecyclus) en het Eolys. Ergens in de Ph.I zijn ze al naar een 120.000km interval gegaan. Voor de Ph.II (3,5L Eolys) wordt een interval van 180.000km - 240.000km voorgeschreven, afhankelijk van motortype &gebruik.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 jul 2007 17:42 |
|
 |
Citrofreak2007
C5club Bikkel
Geregistreerd: 09 jul 2007 10:08 Berichten: 377 Woonplaats: H'doorn
Auto: Citroen C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk
Opties: Dakraam, Airco, Electrische ramen, Xenon i.c.m. LED, kentekenplaten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10399
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
bij mij moest het filter laatst vervangen worden, duur grapje, maar als je een melding krijgt, hielp bij mij ook, schakel je terug, geef je flink gas en laat je m hoog in toeren lopen 
_________________ Citroën C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk Gris Fer Citroen C2 VTS 125PK 1.6 16v in 't Blue Grand Pavois
EX- Citroën Saxo SX 3drs 1.4i Blue Grand Pavois (125000 km)
|
31 jul 2007 19:27 |
|
 |
kuku
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
werkelijk een overvloer aan antwoorden ! ben daarstraks effe gepasseerd bij Citroen dealer en gevraagd om de de electronica te resetten na vervanging van de FAP-filter. Daar vroegen ze mij ook of die 5 L EOLYS was bijgevoegd. Naar verkopende garage gebeld en de technieker heeft me dat inderdaad bevestigd. Roetfilter vervangen + 5 L EOLYS op hun kosten bovendien In elk geval heb ik geen melding meer gekregen van 'DIESELFILTER DIENT DRINGEND GEREINIGD TEWORDEN ' Garagist (van Citroen) zei me ook dat het normaal is dat deze na 80.000 km moet vervangen worden (staat nu 81.000 op). Dus nu ga ik nog eens een afspraakje maken om alles te laten resetten. Greetz, Kurt
|
31 jul 2007 20:55 |
|
 |
pauldubber
V.I.P.
Geregistreerd: 02 feb 2007 15:32 Berichten: 10 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 2.2 HDI exclusive break 02/2003
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190.000
Kleur: donkerblauw
Naar boven
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
Krijg zelf sinds kort ook meldingen over het zo spoedig mogelijk laten reiningen van het dieselfilter. Volgens de dealer is de enige optie het vervangen van het roetfilter. Volgens zijn opgave kost dat €925,--!!! Ik neem aan dat regenereren nog een optie kan zijn bij elke dealer of moet ik daar voor naar de huisdealer (oldenhage). Of is het bedrag veel te hoog en moet ik maar eens van garage wisselen ... 
|
28 dec 2008 17:19 |
|
 |
tjob
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
Ook ik kreeg de melding mbt dieselfilter, bleek om roetfilter te gaan. Een chemisch gereinigd roetfilter (dus tweedehands) kostte me bij peugeot 346euri all in.
|
28 dec 2008 17:24 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: roetfilter ??? dieselfilter ???
Beste Pedaalrubber,
€ 925,00 voor het vervangen van het roetfilter is wel héél veel geld. Het is geen goedkoop filter en de Elyois olie is ook niet goedkoop, maar € 925,00 is tè! Wanneer ik in jou schoenen stond zou ik mijn licht eens opsteken bij Oldenhage, deze heeft vast een (voordeliger) alternatief.
Succes,
Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
28 dec 2008 17:28 |
|
 |
|