Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2 vragen mbt HP en motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=15207
Pagina 1 van 1

Auteur:  Xander [ 30 jun 2014 19:15 ]
Berichttitel:  2 vragen mbt HP en motor

Toppers,

Het volgende is me opgevallen aan m'n dame, ik weet niet of ik me er zorgen om moet maken of niet...

- nadat de motor gestart is en ik wegrij (soms ook onder het rijden) hoor ik af en toe even de pomp van de HP aanslaan. Dit is voor een enkele seconde... Is dit om het systeem gewoon even goed op druk te brengen of ergens een lek? Ik kan namelijk geen lek ontdekken en het peil van de lds is goed.

- tussen de ca. 2000 en 2500 toeren is er bij acceleratie een fluittoon te horen (in de auto niet), dit is al je haar ff een tikje op der kont geeft... Dus ff fors doortrekken. Het klinkt een beetje als een piepende multiriem maar dan niet wat hoger... Iemand die dit herkend? Kan ik eventueel de multiriem met wat wd40 inspuiten?

Ik hoor het graag van jullie!

Greetz

Xander

Auteur:  Timo 1972 [ 30 jun 2014 19:54 ]
Berichttitel:  Re: 2 vragen mbt HP en motor

sowieso geen wd40 op je multiriem spuiten , als de multiriem zou piepen zou je hem beter kunnen vervangen wd40 is geen oplossing.

Auteur:  Xander [ 03 jul 2014 21:05 ]
Berichttitel:  Re: 2 vragen mbt HP en motor

Schopje omhoog....

Iemand die deze zaken herkend?

Auteur:  GW-tje [ 03 jul 2014 21:44 ]
Berichttitel:  Re: 2 vragen mbt HP en motor

Een multiriem smeren doe je niet. De overbrenging van deze riem berust op spankracht in de riemparten en de daardoor ontstane wrijving in de 6 groeven. Smeren=wrijving verminderen dus dat werkt averechts. De pulley op de krukas is uit 3 delen opgebouwd; een naaf een rubber tussenschijf, die klappen dempt en het riemwiel waar de multi-v-riem overheen loopt. De rubber tussenschijf wil wel eens de geest geven en gaan slippen bij forse krachten. Die zou je kunnen horen.

Een echte aanhoudende fluittoon kan duiden op een luchtlek in het inlaattraject. Als er ergens valse lucht wordt meegezogen bij een verhoogd vacuum, dan kan dat een fluittoon genereren.

Auteur:  Xander [ 04 jul 2014 07:09 ]
Berichttitel:  Re: 2 vragen mbt HP en motor

Het geluid zelf is erg moeilijk te traceren aangezien het zich niet voordoet als ik stilsta en gas geef...

Is een lek bij de inlaat niet meer een zuigend geluid?

Auteur:  akooiman [ 04 jul 2014 08:37 ]
Berichttitel:  Re: 2 vragen mbt HP en motor

Een groot gat wel, een klein gaatje kan gaan fluiten.

Verder zou het ook een slijtend lager kunnen zijn van een spanrol/geleiderol van de multiriem of distributie of de dynamo.
Rij anders even langs een garage/dealer, wellicht dat zij het zo herkennen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/