Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Geschikte Break voor 40.000km/jaar
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=14930
Pagina 1 van 3

Auteur:  KarelE [ 27 apr 2014 15:14 ]
Berichttitel:  Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Ik zoek voor 35-40 duizend km/jaar een C5 Break, met tussen de 150 en 225 duizend km. op de teller. Ik twijfel nog tussen diesel en gas, maar neig naar diesel. Er moet een stevige aanhanger (zeg 1300-1400 kg) mee getrokken kunnen worden.

Dan de keuze tussen Ph1 en Ph2. In vind Ph2 mooier, maar die zijn jonger en dus duurder.

Beschikbaar budget: 3.500 - 4.500 euro. Ik mag mijn kilometers voor 19 cent declareren, dus verwacht per maand zo'n 600-750 euro reiskostenvergoeding, daarmee moet het wel lukken.

Wat zijn de voors en tegens van de 2.0 diesel versus de 1.6? Ik woon in Zuid-Holland. Een 1.6 Ph2 weegt 1417 kg. Een 2.0 Ph2 weegt 1495 kg. Dat scheelt alvast 13 euro/maand aan MRB. De 2.0 verbruikt iets meer? Hoe doet de 1.6 het met een aanhanger?

Ik hoor graag van door de wol geverfde C5-rijders de argumenten voor/tegen Ph1/Ph2, 2.0 of 1.6 diesel. Ik heb sowieso 2004 als ondergrens voor het bouwjaar.
Bij voorbaat dank!

Karel

Auteur:  KarelE [ 27 apr 2014 15:26 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Wat zijn de ervaringen met het achteraf monteren van een trekhaak? Ik las op het forum dat je zomaar 700-1000 euro kwijt kan zijn om dat goed te laten doen. Dan kan ik maar beter zorgen dat die er al onder zit!

Ik heb o.a. deze(1) gevonden op MP.
En deze(2).

En dan nog zonder trekhaak deze(3) en deze(4)

Edit: nog een(5) gevonden.

Commentaar, op auto's en/of garages/handelaren?

Groet, Karel

Auteur:  edwin48 [ 27 apr 2014 17:06 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Ik heb zelf een ph1 2.0 HDI en reed gemiddeld een kleine 50000 per jaar met regelmatig een paardentrailer er achter.
En heb alleen maar positieven ervaringen hiervoor had ik een 1.6 Xsara break en vond de motor net niet genoeg power hebben om lekker met een trailer te rijden. Verbruik bij de 2.0 ligt op gemiddeld 1 op 14 met de trailer er achter.

Auteur:  Herman [ 27 apr 2014 17:08 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Neem een met weinig KM en goede prijs, trekhaak er al onder kost niks meer maar zelf onderzetten wel.
Zorg ervoor dat de grote onderhoudsbeurt er niet snel aankomt.

Auteur:  EW [ 27 apr 2014 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Ik rijd dik 30.000 per jaar met mijn C5 en zit na zes jaar allin op net heen 24 ct/km. Uiteraard pak jij minder afschrijving (toen ik de mijne kocht was ie nog tien mille) maar ik vraag me af of je het redt met 19 ct per kilometer. Reken voor onderhoud op ongeveer 5ct/km. Brandstof, belasting en verzekering kun je wel zelf uitzoeken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Auteur:  EW [ 27 apr 2014 22:57 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Kleine aanvulling vanaf thuis:

Ik ben kwijt
Verzekering 2,5 ct/km
Belasting 4 ct/km
Onderhoud 5,2 ct/km
Brandstof 7 ct/km

Auteur:  KarelE [ 27 apr 2014 23:13 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Kijk, dat zijn harde cijfers. Daar kan ik wat mee. Op basis van de specs van Autoweek kom ik voor zowel de Ph1 2.0 HDi als voor de Ph2 1.6 HDif op 20,2 cent per km bij 40.000 per jaar. Dat betekent dat ik op een werkdag met 200 km ww-verkeer 2 euro moet bijleggen. Dat vind ik wel overkomelijk, het comfort is me wel wat waard (2,5-3 uur per dag in de auto).

De cijfers in centen per km (op basis van 40.000/jr) uitgaand van het Autoweek verhaal

Afschrijving 2,0
MRB 3,8
Verzekering 1,9
Brandstof 9,9
Onderhoud 2,6

Dat kan je met een tweedehands auto nooit exact voorspellen, maar ik vind het wel te doen.

De aanvragen voor proefritten zijn gemaild, wordt vervolgd.....

Groet, Karel

Auteur:  jpiek [ 27 apr 2014 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Ok zou toch naar een Ph2 gaan kijken, ze zijn jonger, op een aantal punten verbeterd en net wat verfijnder... Dat zal de onderhoud/reparatiekosten weer drukken...

En als de Distributieriem ooit vervangen is, check of de waterpomp toen ook meegenomen is. Dat zegt heel veel over het type onderhoud-gever de vorige eigenaar was...

Auteur:  KarelE [ 28 apr 2014 10:37 ]
Berichttitel:  Wie kent deze? 58-RH-VS

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citr ... =mympBuyer

Morgen maar eens proefrijden.

Groet, Karel

Auteur:  EW [ 28 apr 2014 17:24 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Ik vraag me af of je het redt qua onderhoud voor 2,6 ct.... De overige bedragen zijn redelijk in lijn met die van mijn gasbak.

Auteur:  GW-tje [ 28 apr 2014 19:20 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Dat is 1040 euro per jaar, dat kan wel, maar dan moet je wel zelf het gereedschap ter hand nemen.

Auteur:  KarelE [ 28 apr 2014 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Da's inderdaad strak. Ik heb gewoon de door Autoweek geschatte reparatiekosten per maand bij 15.000 km/jr ge-extrapoleerd naar 40.000/jr.

Met onze Berlingo van 2003, 280.000 km, LPG, plm 20.000 km/jr, 4 jaar in bezit ben ik per jaar tot nu toe tussen de 500 en 800 euro per jaar kwijt. Die rijdt relatief veel korte ritjes van 12-15 km. Met de C5 ga ik ritten van 85-105 km maken, daarvan verwacht ik wel dat dat iets gunstiger uitpakt.

En komt het iets duurder uit, dan is dat zo. Als oud-ID Break(1x), CX Prestige(2x) en Break(5x) en XM-Break(3x) rijder weet ik een auto met karakter wel te waarderen.... In ruil daarvoor mag ik er iedere werkdag een paar uur van genieten :citrofiel

Karel

Auteur:  exroosje [ 28 apr 2014 21:09 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Trekhaken zijn 2e hands ook goed te vinden voor een schappelijke prijs voor een ph1 en zelfs ook ph2.

Als je 40000 km/jr gaat rijden zou ik dat niet in een 10 jaar oude auto doen. Dus een ph2 is wel aan te raden. Sowieso is 2004 het laatste jaar van de ph1.... De ph2 diesels zijn ook stukken beter (2l HDI 136 pk ipv 110, zuinige 1.6HDI ....)

Auteur:  boes [ 28 apr 2014 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

Sorry hoor Exroosje, maar de oude 8v 2 liter hdi is ook een geweldig blok. En volgens mij ook wat minder storingsgevoelig.
Ik heb ervaring met beide.

Auteur:  KarelE [ 28 apr 2014 21:32 ]
Berichttitel:  Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar

exroosje schreef:
Als je 40000 km/jr gaat rijden zou ik dat niet in een 10 jaar oude auto doen. Dus een ph2 is wel aan te raden.


Ik ga morgen 2x proefrijden. Per auto een checklist voorbereid met aankooptips en feitjes uit de onderhoudsintervallen van het forum erbij.

Ik zou ook graag een jongere auto kopen, maar dat zit er nu gewoonweg niet in. 'Gelukkig' zijn de C5's in overvloed voor mooie prijzen te koop.

Overigens, al die CX'en en XM's waren ook minimaal 10 jaar oud als ik ze kocht (op de 6e na, die was 3 jaar en heb ik 8 jaar gehad). En daarmee reed ik in 5,5-6 uur naar Leipzig en in 8 uur naar Kopenhagen. De Berlingo was 4 jaar geleden de eerste auto jonger dan 10 jr sinds jaren.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/