Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Auteur |
Bericht |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Ik zoek voor 35-40 duizend km/jaar een C5 Break, met tussen de 150 en 225 duizend km. op de teller. Ik twijfel nog tussen diesel en gas, maar neig naar diesel. Er moet een stevige aanhanger (zeg 1300-1400 kg) mee getrokken kunnen worden.
Dan de keuze tussen Ph1 en Ph2. In vind Ph2 mooier, maar die zijn jonger en dus duurder.
Beschikbaar budget: 3.500 - 4.500 euro. Ik mag mijn kilometers voor 19 cent declareren, dus verwacht per maand zo'n 600-750 euro reiskostenvergoeding, daarmee moet het wel lukken.
Wat zijn de voors en tegens van de 2.0 diesel versus de 1.6? Ik woon in Zuid-Holland. Een 1.6 Ph2 weegt 1417 kg. Een 2.0 Ph2 weegt 1495 kg. Dat scheelt alvast 13 euro/maand aan MRB. De 2.0 verbruikt iets meer? Hoe doet de 1.6 het met een aanhanger?
Ik hoor graag van door de wol geverfde C5-rijders de argumenten voor/tegen Ph1/Ph2, 2.0 of 1.6 diesel. Ik heb sowieso 2004 als ondergrens voor het bouwjaar. Bij voorbaat dank!
Karel
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
27 apr 2014 15:14 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Wat zijn de ervaringen met het achteraf monteren van een trekhaak? Ik las op het forum dat je zomaar 700-1000 euro kwijt kan zijn om dat goed te laten doen. Dan kan ik maar beter zorgen dat die er al onder zit! Ik heb o.a. deze(1) gevonden op MP. En deze(2). En dan nog zonder trekhaak deze(3) en deze(4)Edit: nog een(5) gevonden. Commentaar, op auto's en/of garages/handelaren? Groet, Karel
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
27 apr 2014 15:26 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Ik heb zelf een ph1 2.0 HDI en reed gemiddeld een kleine 50000 per jaar met regelmatig een paardentrailer er achter. En heb alleen maar positieven ervaringen hiervoor had ik een 1.6 Xsara break en vond de motor net niet genoeg power hebben om lekker met een trailer te rijden. Verbruik bij de 2.0 ligt op gemiddeld 1 op 14 met de trailer er achter.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
27 apr 2014 17:06 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Neem een met weinig KM en goede prijs, trekhaak er al onder kost niks meer maar zelf onderzetten wel. Zorg ervoor dat de grote onderhoudsbeurt er niet snel aankomt.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
27 apr 2014 17:08 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Ik rijd dik 30.000 per jaar met mijn C5 en zit na zes jaar allin op net heen 24 ct/km. Uiteraard pak jij minder afschrijving (toen ik de mijne kocht was ie nog tien mille) maar ik vraag me af of je het redt met 19 ct per kilometer. Reken voor onderhoud op ongeveer 5ct/km. Brandstof, belasting en verzekering kun je wel zelf uitzoeken.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
27 apr 2014 21:27 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Kleine aanvulling vanaf thuis:
Ik ben kwijt Verzekering 2,5 ct/km Belasting 4 ct/km Onderhoud 5,2 ct/km Brandstof 7 ct/km
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
27 apr 2014 22:57 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Kijk, dat zijn harde cijfers. Daar kan ik wat mee. Op basis van de specs van Autoweek kom ik voor zowel de Ph1 2.0 HDi als voor de Ph2 1.6 HDif op 20,2 cent per km bij 40.000 per jaar. Dat betekent dat ik op een werkdag met 200 km ww-verkeer 2 euro moet bijleggen. Dat vind ik wel overkomelijk, het comfort is me wel wat waard (2,5-3 uur per dag in de auto).
De cijfers in centen per km (op basis van 40.000/jr) uitgaand van het Autoweek verhaal
Afschrijving 2,0 MRB 3,8 Verzekering 1,9 Brandstof 9,9 Onderhoud 2,6
Dat kan je met een tweedehands auto nooit exact voorspellen, maar ik vind het wel te doen.
De aanvragen voor proefritten zijn gemaild, wordt vervolgd.....
Groet, Karel
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
27 apr 2014 23:13 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Ok zou toch naar een Ph2 gaan kijken, ze zijn jonger, op een aantal punten verbeterd en net wat verfijnder... Dat zal de onderhoud/reparatiekosten weer drukken...
En als de Distributieriem ooit vervangen is, check of de waterpomp toen ook meegenomen is. Dat zegt heel veel over het type onderhoud-gever de vorige eigenaar was...
_________________ Johan
|
27 apr 2014 23:54 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Wie kent deze? 58-RH-VS
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
28 apr 2014 10:37 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Ik vraag me af of je het redt qua onderhoud voor 2,6 ct.... De overige bedragen zijn redelijk in lijn met die van mijn gasbak.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
28 apr 2014 17:24 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Dat is 1040 euro per jaar, dat kan wel, maar dan moet je wel zelf het gereedschap ter hand nemen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 apr 2014 19:20 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Da's inderdaad strak. Ik heb gewoon de door Autoweek geschatte reparatiekosten per maand bij 15.000 km/jr ge-extrapoleerd naar 40.000/jr. Met onze Berlingo van 2003, 280.000 km, LPG, plm 20.000 km/jr, 4 jaar in bezit ben ik per jaar tot nu toe tussen de 500 en 800 euro per jaar kwijt. Die rijdt relatief veel korte ritjes van 12-15 km. Met de C5 ga ik ritten van 85-105 km maken, daarvan verwacht ik wel dat dat iets gunstiger uitpakt. En komt het iets duurder uit, dan is dat zo. Als oud-ID Break(1x), CX Prestige(2x) en Break(5x) en XM-Break(3x) rijder weet ik een auto met karakter wel te waarderen.... In ruil daarvoor mag ik er iedere werkdag een paar uur van genieten Karel
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
28 apr 2014 20:34 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Trekhaken zijn 2e hands ook goed te vinden voor een schappelijke prijs voor een ph1 en zelfs ook ph2.
Als je 40000 km/jr gaat rijden zou ik dat niet in een 10 jaar oude auto doen. Dus een ph2 is wel aan te raden. Sowieso is 2004 het laatste jaar van de ph1.... De ph2 diesels zijn ook stukken beter (2l HDI 136 pk ipv 110, zuinige 1.6HDI ....)
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 apr 2014 21:09 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
Sorry hoor Exroosje, maar de oude 8v 2 liter hdi is ook een geweldig blok. En volgens mij ook wat minder storingsgevoelig. Ik heb ervaring met beide.
|
28 apr 2014 21:17 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Geschikte Break voor 40.000km/jaar
exroosje schreef: Als je 40000 km/jr gaat rijden zou ik dat niet in een 10 jaar oude auto doen. Dus een ph2 is wel aan te raden. Ik ga morgen 2x proefrijden. Per auto een checklist voorbereid met aankooptips en feitjes uit de onderhoudsintervallen van het forum erbij. Ik zou ook graag een jongere auto kopen, maar dat zit er nu gewoonweg niet in. 'Gelukkig' zijn de C5's in overvloed voor mooie prijzen te koop. Overigens, al die CX'en en XM's waren ook minimaal 10 jaar oud als ik ze kocht (op de 6e na, die was 3 jaar en heb ik 8 jaar gehad). En daarmee reed ik in 5,5-6 uur naar Leipzig en in 8 uur naar Kopenhagen. De Berlingo was 4 jaar geleden de eerste auto jonger dan 10 jr sinds jaren.
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
28 apr 2014 21:32 |
|
 |
|