Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
ff schrikken https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=14481 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | pim2108 [ 09 jan 2014 22:52 ] |
Berichttitel: | ff schrikken |
Sinds 2 dagen blijft de koelfan draaien nadat het contact is afgezet. Gezien mijn vorige draadje over de najaarsperikelen, had ik zoiets van : oeps,wat nu weer. Maar vandaag was het helemaal schrikken ; na weer een kort ritje (10 km) zag ik de temperatuurmeter binnen no time in het rood lopen. Door de verwarming op max te zetten liep de meter iets terug. Thuis aangekomen heb ik de verwarming uitgezet, en na nog even stationair gedraaid te hebben kwam gelijk de melding "motortemperatuur te hoog". Wat bleek, koelvloeistof reservoir helemaal leeg!!!!. IK had nog een liter liggen dus die gauw erin en morgen gelijk bijvullen. Maar hoe kan dit reservoit nu helemaal leeg zijn? moet ik me nu ernstige zorgen gaan maken. lekkage, of nog erger koppakking? IK heb in het donker met de lamp erbij nog even onder de motorkap gekeken maar alles ziet er schoon en droog uit, meer kan ik als leek niet constateren. Heeft iemand nog tips om e.e.a. te bevestigen cq uit te sluiten. bvd |
Auteur: | c5jan [ 09 jan 2014 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Weinig van te zeggen. In z´n algemeenheid zie je lekkages niet van bovenaf. Een leeg reservoir kan zowel een oorzaak (lekkage) als gevolg (te hoge temperatuur door welke oorzaak dan ook) zijn. |
Auteur: | kos [ 10 jan 2014 00:29 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Ik heb dat bij mijn phase 1 ook eens gehad, bleek een lek in de oliekoeler te zijn. |
Auteur: | JW-C5 [ 10 jan 2014 00:32 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
...en die koelvloeistof was toen in de motorolie gekomen? If yes, hoe is dat afgelopen? Groet, JW |
Auteur: | Joop [ 10 jan 2014 01:18 ] |
Berichttitel: | ff schrikken |
Beste ![]() Had afgelopen zomer in Frankrijk een dergelijke ervaring. een paar dagen na serieus klimwerk met de caravan liep tijdens een rustig ritje de temperatuur plotseling hoog op. Gelukkig vlak bij Citroen dealer. Bijgevuld met maar liefst 5 liter koelvloestof en alles leek weer normaal(er liep geen vloeistof uit.. ) Uiteraard was het niet normaal. Een dag later is het koelsysteem afgeperst(op aanraden van mijn dealer in Nederland) en toen knalde alle koelvloeistof eruit. Oorzaak een kleine scheur in een tube op een plaats die je niet kon zien. Precies onder een klem. Vervangen en geen problemen meer gehad. Misschien moet je het probleem in deze richting zoeken. In ieder geval het koelsysteem laten afpersen. ![]() |
Auteur: | akooiman [ 10 jan 2014 14:13 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Afgelopen zomer zelfde symptomen en meldingen........ van bovenaf niets te zien, aan de onderkant druppelde er koelvloeistof weg. oorzaak: lekkende vriesdop. Oplossing: nieuwe dop van een euro erin(en twee uur werk omdat ie zo makkelijk bereikbaar was) |
Auteur: | Erix [ 10 jan 2014 17:00 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Kijk eens bij de motorsteun op het spatbord aan de kant van het koelvloeistof reservoir. Daar loopt een soort overloop slang van +/- 1,5 cm dik vanaf de kvs tank richting radiator. Die was bij mij vorig jaar doorgesleten op de punt van de reactie arm van de motorsteun. In eerste instantie schrok ik heel erg want de vloeistof leek oranje dus eerst dacht ik dat er druppels Hydraulische olie onder de C5 lagen. Bij nader onderzoek bleek de vloeistof roze en lag er een plasje bij de motor steun. Doorgesleten stukje er tussen uit gesneden en een dubbele slangentule met 2 slangenklemmen gemonteerd. Tijdens de wintercheck de Citroenmonteur hier op gewezen en zijn reactie was; lekker laten zitten . slang is verder nog oke en dit is een goede oplossing. |
Auteur: | pim2108 [ 10 jan 2014 17:34 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
We moesten vandaag toch werken. Rustig aan gereden met de kachel hoog. temperatuur meter op driekwart. Tussen de middag koelvloeistof bijgevuld op niveau. Nadat ik weer naarhuis ben gereden (temperatuur meter op de helft) niveau gecheckt en dat was weer behoorlijk gedaald. Ben er nu achtergekomen dat de vloer aan de passagierszijde ( tegen de middenconsole aan) nat is. Toch een probleem, lekkage wat met de kachel te maken heeft? iemand die dit herkent? en is hier zelf iets aan te doen, of wordt het toch een dure reparatie? |
Auteur: | Herman [ 10 jan 2014 18:08 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
link ![]() |
Auteur: | pim2108 [ 10 jan 2014 22:03 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Heel verhaal Herman. Ben (nog)geen sleutelaar, maar e.e.a. maakt mij wel duidelijk dat dit geen klusje is om zo maar even aan te beginnen, Het zou een hele uitdaging zijn, maar lijkt me niet verstandig om hier zonder enige ervaring aan te beginnen. Het zal toch een bezoek aan de professionals gaan worden, iig voor de diagnose en dan zien we verder, wordt vervolgt ![]() |
Auteur: | toetermans [ 11 jan 2014 08:57 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
mooi balen voor je zeg. ik heb dat jaren geleden eens met een cliootje 1 gehad. nu zijn dat een stuk makkelijkere autos om te sleutelen, maar leuk is t niet. ik was nog onervaren. de auto rookte een beetje, kachel deed niks, en ik heb wekenlang ![]() hopelijk heeft de garage de klus zo voor je geklaard ![]() |
Auteur: | pim2108 [ 13 jan 2014 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Vanmorgen in de garage geweest voor controle: koelsysteem afgeperst en gecontroleerd. Conclusie: controle kachelradiateur : goed controle koelwaterslangen: goed alleen zichtbare kleine lekkage langs waterpomp. Opm : als er bijna 5 ltr. kvs is biigevuld is het ook mogelijk dat er in het motorblok of cylinderkop een scheurtje zit, maar dit is tijdens het afpersen niet naar boven gekomen. Oh ja, en ook nog even geconstateerd dat de voorpoot linksvoor lekt ![]() |
Auteur: | willy4 [ 13 jan 2014 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
Oh ja, en ook nog even geconstateerd dat de voorpoot linksvoor lekt retour leiding stuk,komt veel voor |
Auteur: | Maarten [ 14 jan 2014 08:24 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
pim2108 schreef: is het ook mogelijk dat er in het motorblok of cylinderkop een scheurtje zit, maar dit is tijdens het afpersen niet naar boven gekomen. Tja, het kán, maar als er met afpersen niets naar boven is gekomen is het niet waarschijnlijk. De waterpomp, dat is wel een bekende schuldige. Vroeger of later willen die wel eens lekken, vooral het gevolg van niet vervangen bij de distributiewissel. Ik neem aan dat de waterpomp vervangen is danwel vervangen gaat worden? Dan eerst maar eens zien of je nog steeds KVS verliest! |
Auteur: | Peebee [ 14 jan 2014 11:43 ] |
Berichttitel: | Re: ff schrikken |
En koppakking lek is heel simpel te controleren door de garage, sprak hij uit ervaring...... ![]() Maar dat hoop ik niet voor je... ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |