Auteur |
Bericht |
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 ff schrikken
Sinds 2 dagen blijft de koelfan draaien nadat het contact is afgezet. Gezien mijn vorige draadje over de najaarsperikelen, had ik zoiets van : oeps,wat nu weer. Maar vandaag was het helemaal schrikken ; na weer een kort ritje (10 km) zag ik de temperatuurmeter binnen no time in het rood lopen. Door de verwarming op max te zetten liep de meter iets terug. Thuis aangekomen heb ik de verwarming uitgezet, en na nog even stationair gedraaid te hebben kwam gelijk de melding "motortemperatuur te hoog". Wat bleek, koelvloeistof reservoir helemaal leeg!!!!. IK had nog een liter liggen dus die gauw erin en morgen gelijk bijvullen. Maar hoe kan dit reservoit nu helemaal leeg zijn? moet ik me nu ernstige zorgen gaan maken. lekkage, of nog erger koppakking? IK heb in het donker met de lamp erbij nog even onder de motorkap gekeken maar alles ziet er schoon en droog uit, meer kan ik als leek niet constateren. Heeft iemand nog tips om e.e.a. te bevestigen cq uit te sluiten.
bvd
|
09 jan 2014 22:52 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Weinig van te zeggen. In z´n algemeenheid zie je lekkages niet van bovenaf. Een leeg reservoir kan zowel een oorzaak (lekkage) als gevolg (te hoge temperatuur door welke oorzaak dan ook) zijn.
|
09 jan 2014 23:56 |
|
 |
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Ik heb dat bij mijn phase 1 ook eens gehad, bleek een lek in de oliekoeler te zijn.
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
10 jan 2014 00:29 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
...en die koelvloeistof was toen in de motorolie gekomen? If yes, hoe is dat afgelopen?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 jan 2014 00:32 |
|
 |
Joop
C5club Fan
Geregistreerd: 14 aug 2006 12:41 Berichten: 94 Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: Citroen C5 Break Aut. 2.0HDIf Exclusive
Opties: Automatisch, Akoestisch en Dynamisch Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 ff schrikken
Beste Had afgelopen zomer in Frankrijk een dergelijke ervaring. een paar dagen na serieus klimwerk met de caravan liep tijdens een rustig ritje de temperatuur plotseling hoog op. Gelukkig vlak bij Citroen dealer. Bijgevuld met maar liefst 5 liter koelvloestof en alles leek weer normaal(er liep geen vloeistof uit.. ) Uiteraard was het niet normaal. Een dag later is het koelsysteem afgeperst(op aanraden van mijn dealer in Nederland) en toen knalde alle koelvloeistof eruit. Oorzaak een kleine scheur in een tube op een plaats die je niet kon zien. Precies onder een klem. Vervangen en geen problemen meer gehad. Misschien moet je het probleem in deze richting zoeken. In ieder geval het koelsysteem laten afpersen. 
|
10 jan 2014 01:18 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Afgelopen zomer zelfde symptomen en meldingen........ van bovenaf niets te zien, aan de onderkant druppelde er koelvloeistof weg. oorzaak: lekkende vriesdop. Oplossing: nieuwe dop van een euro erin(en twee uur werk omdat ie zo makkelijk bereikbaar was)
_________________ Zeg maar André
|
10 jan 2014 14:13 |
|
 |
Erix
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 jan 2014 23:27 Berichten: 11
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Kleur: beige metalic
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Kijk eens bij de motorsteun op het spatbord aan de kant van het koelvloeistof reservoir. Daar loopt een soort overloop slang van +/- 1,5 cm dik vanaf de kvs tank richting radiator. Die was bij mij vorig jaar doorgesleten op de punt van de reactie arm van de motorsteun. In eerste instantie schrok ik heel erg want de vloeistof leek oranje dus eerst dacht ik dat er druppels Hydraulische olie onder de C5 lagen. Bij nader onderzoek bleek de vloeistof roze en lag er een plasje bij de motor steun. Doorgesleten stukje er tussen uit gesneden en een dubbele slangentule met 2 slangenklemmen gemonteerd. Tijdens de wintercheck de Citroenmonteur hier op gewezen en zijn reactie was; lekker laten zitten . slang is verder nog oke en dit is een goede oplossing.
|
10 jan 2014 17:00 |
|
 |
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
We moesten vandaag toch werken. Rustig aan gereden met de kachel hoog. temperatuur meter op driekwart. Tussen de middag koelvloeistof bijgevuld op niveau. Nadat ik weer naarhuis ben gereden (temperatuur meter op de helft) niveau gecheckt en dat was weer behoorlijk gedaald.
Ben er nu achtergekomen dat de vloer aan de passagierszijde ( tegen de middenconsole aan) nat is. Toch een probleem, lekkage wat met de kachel te maken heeft? iemand die dit herkent? en is hier zelf iets aan te doen, of wordt het toch een dure reparatie?
|
10 jan 2014 17:34 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 jan 2014 18:08 |
|
 |
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Heel verhaal Herman. Ben (nog)geen sleutelaar, maar e.e.a. maakt mij wel duidelijk dat dit geen klusje is om zo maar even aan te beginnen, Het zou een hele uitdaging zijn, maar lijkt me niet verstandig om hier zonder enige ervaring aan te beginnen. Het zal toch een bezoek aan de professionals gaan worden, iig voor de diagnose en dan zien we verder, wordt vervolgt 
|
10 jan 2014 22:03 |
|
 |
toetermans
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 jan 2014 11:42 Berichten: 22 Woonplaats: Dokkum
Auto: C5 2.0L 16V Athena
Opties: Athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir Obsidien
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
mooi balen voor je zeg. ik heb dat jaren geleden eens met een cliootje 1 gehad. nu zijn dat een stuk makkelijkere autos om te sleutelen, maar leuk is t niet. ik was nog onervaren. de auto rookte een beetje, kachel deed niks, en ik heb wekenlang  zo gereden. ik had 2 jerrycans kvs in de kofferbak, en moest na iedere rit even bijvullen.... hopelijk heeft de garage de klus zo voor je geklaard 
_________________ Mijn Motto: Een storing is pas opgelost als de klant zegt dat het is opgelost.
|
11 jan 2014 08:57 |
|
 |
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Vanmorgen in de garage geweest voor controle: koelsysteem afgeperst en gecontroleerd. Conclusie: controle kachelradiateur : goed controle koelwaterslangen: goed alleen zichtbare kleine lekkage langs waterpomp. Opm : als er bijna 5 ltr. kvs is biigevuld is het ook mogelijk dat er in het motorblok of cylinderkop een scheurtje zit, maar dit is tijdens het afpersen niet naar boven gekomen. Oh ja, en ook nog even geconstateerd dat de voorpoot linksvoor lekt 
|
13 jan 2014 21:50 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
Oh ja, en ook nog even geconstateerd dat de voorpoot linksvoor lekt
retour leiding stuk,komt veel voor
|
13 jan 2014 21:55 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
pim2108 schreef: is het ook mogelijk dat er in het motorblok of cylinderkop een scheurtje zit, maar dit is tijdens het afpersen niet naar boven gekomen. Tja, het kán, maar als er met afpersen niets naar boven is gekomen is het niet waarschijnlijk. De waterpomp, dat is wel een bekende schuldige. Vroeger of later willen die wel eens lekken, vooral het gevolg van niet vervangen bij de distributiewissel. Ik neem aan dat de waterpomp vervangen is danwel vervangen gaat worden? Dan eerst maar eens zien of je nog steeds KVS verliest!
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
14 jan 2014 08:24 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: ff schrikken
En koppakking lek is heel simpel te controleren door de garage, sprak hij uit ervaring......  Maar dat hoop ik niet voor je... 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
14 jan 2014 11:43 |
|
 |
|