Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=14201 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Robert1976 [ 04 nov 2013 11:11 ] |
Berichttitel: | Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Beste mensen, Ik ben aan het overwegen om mijn Citroën Xantia uit 1999 na enkele jaren trouwe dienst in te ruilen voor een (wat jongere) Citroën C5. Op de website van een autobedrijf heb ik een Citroën C5 1.8 16v gezien uit 2002 met iets meer dan 139.000 km. op de teller. Nu is mijn vraag, waar dien ik bij een dergelijke C5 op te letten? De vering van dit soort auto's is toch weer wat verder gevorderd dan het systeem dat op de Xantia zat, dat was een kwestie van neus en kont naar beneden duwen en kijken of hij mooi en gelijkmatig veert. Maar is dit bij een C5 hetzelfde? En zijn er motorisch nog zaken die je bij dit type goed in de gaten moet houden? Alvast dank! |
Auteur: | Klaverblaadje [ 04 nov 2013 11:20 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Ik zou uitkijken naar een 2.0 ipv een 1.8 en als het kan in een luxere (Exclusive) uitvoering. En nog beter een Ph2 ipv een Ph1 Dan maar wat langer zoeken, maar daar ben je later blij mee. |
Auteur: | Robert1976 [ 04 nov 2013 11:32 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
En wat zou er dan exact "beter" zijn als ik vragen mag? Mijn huidige Xantia is een 2.0 16v, maar persoonlijk heb ik die extra pk's niet nodig t.o.v. een 1.8 16v. Rijden met een (zware) lading doe ik nooit, dus qua aangeboden pk's ben ik meer dan happy. En qua luxe, zit er dan zoveel verschil tussen deze twee modellen? Vond het uitrustingsniveau van de 1.8 16v die ik gezien heb niet eens zo karig met o.a. (gescheiden) airco, regensensor, electrisch bedienbare ramen en zijspiegels. Nu zit dit alles wellicht al vrij snel "standaard" op een C5, maar vraag me dan wel af wat bijvoorbeeld een "Exclusive" nog meer te bieden heeft (lederen bekleding heb ik trouwens niet nodig)? Grt. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 04 nov 2013 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Misschien toch een beetje het Nederlandse Calvinisme, te veel luxe is zondig. ![]() Een C5 is een stuk zwaarder als een Xantia en die extra pk's maken er dan net een vlotte auto van. Verder zijn er veel verschillende uitvoeringen, maar die kleine extra's zoals de elektrische stoelen, meer en betere verlichting, muziekinstallatie, parkeeralarm, inklappende spiegels en nog meer maken het leven leuker. Als het een stuk meer kost, dan kun je twijfelen maar als het (bijna) voor dezelfde prijs kan, waarom zou je jezelf die luxe dan niet gunnen. |
Auteur: | Maartenr [ 04 nov 2013 12:12 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Denk niet dat er veel verschil zit in de dingen waar je op moet letten bij een 1.8 of een 2.0. Het zijn meer een paar standaard-C5-dingen waar je even naar moet kijken, én de dingen die gelden voor elke auto, zoals onderhoudshistorie en distibutieriem, maar dat weet je vast zelf ook wel. Een paar (irritante) C5-dingen die nagenoeg zeker stuk gaan: - COM2000; check of de bediening van de verlichting/knipperlichten/ruitenwissers/cruisecontrol goed werkt. Zo niet, dan is de Com2000 stuk, daarover kun je veel vinden op dit forum, en is meestal redelijk eenvoudig op te lossen door de handige sleutelaar. - Draagarmlagers; gaan net zoals bij de Xantia een keer stuk. Check de stand van de achterwielen en raar "metaalachtig" gekraak vanuit de achterophanging. - Veercilinders achter: Die slijten en eens zijn ze zo ver versleten dat de C5 niet meer op hoogte blijft staan, maar na verloop van tijd zakt, net als een ouwe DS of CX. Die dingen zijn duur, maar ook te reviseren, zie diverse info hier op het forum. Ik heb het zelf gedaan, en dat betekent dat het niet heel moeilijk is. ![]() Verder vind ik het tot nu toe een vrij probleemloze auto. Overigens vind ik het zelf ook niet zo belangrijk hoeveel power/kracht een auto heeft, maar ik vond de 1.8 écht te slap voor zo'n grote wagen. Ik heb nu een 2.0 en die is al niet heel erg vlot, maar wel sterk; hij sleurt mijn caravan tegen elke berg op. Ik persoonlijk vind die 2.0 i.c.m. de 4-traps automaat AL4 een heerlijke combi. Zeker nadat ik de automaat door garage Oldenhage heb laten spoelen en voorzien van nieuwe electroklepjes (ah, daar heb je nog een "euvel";)) rijdt het fantastisch. Die automaat schakelt boterzacht en nagenoeg altijd exact op het juiste moment. Dus mijn tip: een 2.0 met een AL4-automaat! |
Auteur: | Menno [ 04 nov 2013 12:14 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Klaverblaadje schreef: Een C5 is een stuk zwaarder als een Xantia Sorry Rob, veelgemaakte denkfout, maar een 2.0 benzine C5 is lichter ... ![]() Xantia : 1295 kg C5 : 1293 kg |
Auteur: | Robert1976 [ 04 nov 2013 12:45 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Het vermelde gewicht bij de C5 1.8 die ik gezien heb is zelfs 1.265 kg ![]() |
Auteur: | Menno [ 04 nov 2013 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Dat klopt, maar die is dan weer iets zwaarder als een gelijk gemotoriseerde Xantia .... Lichter geldt gek genoeg enkel voor de 2.0i-16v Ik zou dus net als Rob dat aangeeft naar een 2.0i zoeken, en dan liefst een exclusive |
Auteur: | Robert1976 [ 04 nov 2013 12:50 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
@Maartenr Bedankt voor de tips ![]() Nog even twee kleine vragen....is de vering van een C5 over het algemeen stugger dan die van een Xantia (meen ik eens een keer te hebben gehoord)? Of is de vering toch vergelijkbaar met elkaar? Roest, speelt dat ook nog een rol bij een C5, of heeft dit euvel bij dit model geheel afgedaan? |
Auteur: | Menno [ 04 nov 2013 12:52 ] |
Berichttitel: | Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Nee geen echte roest ... Vering voelt anders, noem het stugger Op te lossen met comfortbollen indien gewenst, of een C5-3 HP ![]() De 1.8 is er niet als HA3+ , de 2.0 wel |
Auteur: | Maartenr [ 04 nov 2013 13:48 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
idd, de C5 veert wat stugger als de Xantia. Alhoewel ik van een Xantia berline ben overgestapt op een C5 break, dus dat is misschien niet een heel goed vergelijk. Overigens, en over het algemeen zijn de liefhebbers hier op het forum dat niet met mij eens, vind ik dat de Xantia kwalitatief beter "aanvoelt" als de C5 PH1. Xantia was in mijn beleving net allemaal wat degelijker, betere stoelen wat minder gezwabber en geklapper... |
Auteur: | Maarten [ 04 nov 2013 14:05 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Het enige euvel van roest dat ik ken speelt bij de lichtlijst boven de kentekenplaat op de achterklep. En bij de Break willen een enkele keer wat blaasjes op de dakrails te zien zijn. |
Auteur: | Robert1976 [ 05 nov 2013 21:58 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
In hetzelfde dorp waar de 1.8 wordt aangeboden staat bij een andere handelaar ook nog een 2.0 Exclusive uit hetzelfde bouwjaar (2002) te koop. Wel EUR 100,- goedkoper maar met een dikke 10k meer op de teller dan de 1.8. Probleem waar ik een beetje tegenaan loop is het feit dat ik voor mijn Xantia uit '99 in feite geen drol meer terugkrijg (bij inruil althans). Het maximum dat ik kan verwachten is EUR 600,- tot EUR 650,- daar waar ik enkele maanden geleden nog EUR 330,- heb uitgegeven voor een beurt en een nieuw setje veerbollen achter. Maar goed, wat is nu slim.... - Xantia inruilen voor een bedrag van EUR 650,- (ook al weet je dat je eigenlijk meer voor de auto terug wilt hebben, maar uiteindelijk toch het "gemak" hebt dat de auto ook in één keer weg is). - Xantia zelf proberen te verkopen voor meer, maar of dat lukt is een tweede en niet weten hoe lang dit nog kan duren. - Xantia houden en nog enige tijd blijven rijden, terwijl je eigenlijk toch liever wat nieuwers rijdt (al staan er wel wat meer km's op de tellers van beide C5's). Keuze's, keuze's, keuze's, niet altijd even gemakkelijk! |
Auteur: | Menno [ 05 nov 2013 22:06 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Je betaald voor een 2002 C5 ook niet de hoofdprijs, .... Tweedehands grote Citroen is nu eenmaal niet echt waardevast. 10k meer op de teller is m.i. verwaarloosbaar. Ik zou de Xantia lekker inruilen als je een andere auto wil, of kijken wat een vergelijkbaar exemplaar op mp moet opbrengen ( als je hem al particulier verkopen kan ) ... Maar of dat veel meer is betwijfel ik. Doorsparen voor een PH2 misschien ? Suc6 met de keuze ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 05 nov 2013 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: Waar op letten bij aankoop van een C5 1.8 16v uit 2002? |
Je wilt dus een 14 jaar oude Xantia met een heel goede motor (de 2.0i-16V) inruilen voor een 11 jaar oude C5? Wat schiet je daar mee op? En hoe goed is die C5? De twee liters uit die tijd hebben nogal eens klepstoter problemen. Als je Xant nog goed is, en daar ga ik vooralsnog van uit, waarom rij je 'm dan niet helemaal op? Tegen die tijd koop je dan wat anders, zou ik denken. Het zou wat anders zijn als je nu een veel jongere C5 zou overwegen ![]() Groet, JW |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |