Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

een echte klassieke c5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=13347
Pagina 1 van 2

Auteur:  Dolf [ 13 mei 2013 15:30 ]
Berichttitel:  een echte klassieke c5

Hallo allemaal, Ik ben Dolf, nu ongeveer 1,5 maand eigenaar van mijn eerste c5 2.0 16v Break Exclusieve, met 102000km op de teller van de eerste eigenaar overgenomen met volledig onderhoud overzicht.

Hiervoor al veel Franse auto's in bezit gehad en gereden.

Ook in bezit Xsara 1.4i break uit ´99

De volgende problemen heb ik al ervaren met de dame:

uitlaatgas storing (EGR klep schoongemaakt) geen resultaat
katalysator storing (te duur om te vervangen)
achterruit bediening werkt niet (ruit is bij de dealer vervangen, maar werkt niet)
snelheids-meter doet sinds kort weinig(wel iets +/- 10km/h)
3e remlicht werkte niet (is vervangen)
pdc is regelmatig van slag (geen trekhaak)

Maar het meest vreemd vindt ik dat laatst, toen de auto tot het dak toe ingepakt was en klaar om naar Denemarken te vertrekken, ik bij het uitzwaaien zag dat de 3 remlichten bleven branden.
Dus maar even gebeld of ze met dr voet op t rempedaal wegreed, dat was dus niet zo, maar wel zag ze een storing remsysteem!! toch maar even gevraagd of ze terug wilde komen, dus weer voor de deur gekeken wat er aan de hand kon zijn.

Op mn buik naast/onder de auto, niets raars te zien, en gevraagd of ze even de motor af wilde zetten, ze draait de sleutel om en ze haalt de sleutel uit het contact maar de motor blijft draaien
ook na meerdere keren proberen.

Pas nadat ik op het pookje de verlichting uitzet gaat ook de motor uit en is de storing remsysteem weg, en ook de 3 remlichten gingen uit.

dus weer opnieuw starten , geen storing of probleem remlichten werken normaal, zet ik de verlichting aan meteen weer storing remsysteem en 3 remlichten die blijven branden.

Geen keuze, omdat ze al laat vertrokken was heb ik dr laten vertrekken en dan maar zonder licht (t was gewoon overdag) onderweg heeft ze een aantal keer de storing gekregen, waarschijnlijk als de verlichting automatisch aanging, op een donker stukje of zoiets.
Daarbij is nu dus ook gekomen dat de snelheidsmeter het bijna niet meer doet.
De auto is nu al weer een weekje terug en ik heb de storing remsysteem niet meer gehad.
Wel doet de snelheids-meter nog steeds bijna niets.

Ik heb natuurlijk eerst even een paar dagen op dit forum gezocht en wel veel informatie gevonden maar niets wat mij echt duidelijkheid en uitsluitsel bied.

Herkent iemand deze problemen? zijn deze misschien met elkaar verbonden? en is er een oplossing voor? Ik ben best handig en kan veel zelf.
Ik woon tussen Leeuwarden en Dokkum in Friesland woont er een clublid in de buurt met een Lexia die mij wil helpen met uitlezen?
Zo nee, waar kan ik voor niet teveel geld een Lexia vinden voor mijzelf?
(ik verwacht er nog wel vaker eentje nodig te hebben :D )

Ik hoop dat ik van jullie antwoorden krijg op mijn vele vragen.

Voor de liefhebbers ik wacht op een mooie (zonnige) dag om het gehele wagenpark (de 2 citroenen) even (gewassen) op de foto te zetten.

Met vriendelijke groeten, Dolf

Auteur:  GW-tje [ 13 mei 2013 15:34 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Problemen zoeken in:

- motortje snelheidsmeter, zie FAQ gedeelte,
- verlichting ellende : COM2000
- defect of slecht contactslot

Auteur:  Dolf [ 14 mei 2013 10:33 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Hoi GW-tje, dankje voor de reactie, het voelt alsof ik je al erg goed ken omdat ik natuurlijk de FAQ 's helemaal heb door gelezen :smt023 .

Ik heb natuurlijk zelf ook eerst gedacht aan de COM2000, en aan het motortje van de snelheidsmeter te vervangen of iig eerst te verwisselen voor het toerenteller motortje (het is tenslotte een automaat).

Maar nog niet aan het contactslot, dus als ik met de COM2000 aan de slag ga kom ik die vanzelf tegen.

Maar dan heb ik nog meer vragen voor iedereen.. wie heeft een Lexia die ik mag gebruiken om alle storingen uit te lezen, ik wil graag zeker weten voordat ik iets ga openmaken.

Of wie heeft er 1 te koop voor mij.

En ik wil er erg graag een trekhaak onder bouwen, kan de versnellingsbak dit wel aan?
Ik weet dat er vroeger beter geen kar of auto achter een automaat kan omdat de bak dan vernield wordt.
En de c5-en die ik tot nu toe zie met een trekhaak zijn vaak diesels, is bij jullie hierover iets bekend?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten, Dolf

:cit4

Auteur:  siem19 [ 14 mei 2013 11:59 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

waarom zou er geen trekhaak onder kunnen

ik heb er ook een en trek er een caravan mee en de automaat heeft er geen problemen mee

misschien moet je voor dat je er een caravan mee gaat trekken eens laten spoelen bij jo kan geen kwaad en verse olie zijn ze gek op

Auteur:  Dolf [ 16 mei 2013 16:33 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Dankjewel Siem19, ik ging er al vanuit dat het wel zou gaan maar ik hou van zeker weten, :smt203 daarom vraag ik het graag eerst aan ervarings-deskundige.

Ik ga er trouwens geen caravan mee trekken maar een gewoon karretje.

Goeie tip over het spoelen van de bakolie, alleen ik ga er liever niet heel het land voor door naar Jo, ik woon in Friesland.
Verversen kan ik zelf.

:idea: Weet iemand nog een webadres voor mij als particulier om motorolie toevoeging van Wynns te bestellen?(i.v.m. klepstoters) of een vergelijkbaar alternatief. het systeem is 2 maanden geleden bij de dealer doorgespoeld dus dit zou de kers op de taart moeten zijn.

:cit4

Auteur:  GW-tje [ 16 mei 2013 16:36 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Gewoon bij Halfords of Brezan verkrijgbaar.

Auteur:  c5jan [ 16 mei 2013 16:56 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Dolf schreef:
Goeie tip over het spoelen van de bakolie, alleen ik ga er liever niet heel het land voor door naar Jo, ik woon in Friesland.
Verversen kan ik zelf.

Ik geloof niet dat iemand's woonplaats ooit een reden is geweest om niet naar JO te rijden, lees de desbetreffende draadjes maar eens goed door...

Auteur:  Kapitein Rob [ 16 mei 2013 17:18 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Je hebt een C5 om te rijden, naar JO is een heel goede reden om ervan te genieten :mrgreen: . Dat je dat niet wilt voor een kapot achterlampje kan ik me nog voorstellen, maar iets als een bak flushen doe je maar één keer. Dus op naar een vertrouwd adres :smt023 (maar dat moet je natuurlijk zelf weten :smt203 )

Auteur:  Dolf [ 16 mei 2013 17:24 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

@ c5jan ja dat kan ik me voorstellen, maar aangezien ik er geen caravan mee ga trekken zoals siem19 wel veronderstelde, lijkt spoelen wat overbodig en zou verversen moeten volstaan (is de komende 20.000km nog niet nodig).
Ik heb mezelf al voorgenomen om naar Jo te gaan als ik er echt niet meer uitkom.

@ GW-tje wederom dank, en dat ik daar zelf niet even aan denk :smt023 .

Iemand ervaringen met Lijzenga in Damwoude? Das namelijk om de hoek.
Was al van plan om daar heen te gaan om de dame uit te laten lezen, als ik zelf geen Lexia kan vinden.

:cit4

Auteur:  Kapitein Rob [ 16 mei 2013 18:49 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Dolf schreef:
Iemand ervaringen met Lijzenga in Damwoude? Das namelijk om de hoek.


http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=13338#top

Ongeveer midden op 1e pagina, twee reacties op dit bedrijf, van mij en van Ronald.

Auteur:  Dolf [ 17 mei 2013 15:47 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Bedankt Kapitein Rob, dat draadje had ik nog niet gezien :smt190 .
Ik kan er wel wat mee, en als ik er geweest ben geef ik hier zeker even mijn ervaring door.

Vandaag de Wynns hydr. klepstoter toevoeging gehaald bij Halfords, wat zou het toch mooi zijn als ik voor E13.49 van de uitlaatgasstoring af ben :smt193 .

Dit weet ik maandag als mijn Dame weer terug is met mijn Dame.

Fijn weekend allen!!
:cit4

Auteur:  GW-tje [ 17 mei 2013 15:59 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Dolf, zonder een Lexia is het niet heel eenvoudig om de procedure van het verversen van de bakolie zelf door te voeren. Met de Lexia kun je namelijk de baktemperatuur uitlezen en daarna ook de olie-verouderings-tellerstand resetten of navenant verlagen. De bak moet namelijk een graad of 60 warm zijn bij het verversen van de olie.
Verdiep je allereerst in deze procedure voordat je wellicht onbedoeld je bak vernielt door op onoordeelkundige wijze te werk te gaan. Olieverversen is 1, olie verversen van de automaat is een heel ander verhaal.

Lexia setje koop je bijvoorbeeld hier: KLIK
en installeer je op een laptopje met Windows XP. Works like a charme en met 4 keer een klusje al terugverdiend.

Auteur:  Kapitein Rob [ 17 mei 2013 18:20 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Dolf schreef:
Vandaag de Wynns hydr. klepstoter toevoeging gehaald bij Halfords, wat zou het toch mooi zijn als ik voor E13.49 van de uitlaatgasstoring af ben :smt193 .


Je moet niet verwachten dat de problemen meteen over zijn met dit spul (als het überhaupt werkt). Ik heb het een of twee jaar geleden gebruikt maar geen resultaat. Nu heb ik het zo'n 10.000 km geleden weer gebruikt en ik heb de indruk dat het probleem minder danwel weg is. Maar of het aan de Wynn's ligt of aan de hogere buitentemperatuur (of aan de combinatie van deze twee) kan ik niet zeggen. In ieder geval succes met de behandeling, het zou mooi zijn als de problemen verholpen worden hiermee.

Auteur:  BJG [ 17 mei 2013 19:29 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

Ik lees nu pas het draadje,
maar begin eerst eens met de controle van de bedrading en verlichting achter.
het lijkt erop alsof er stroom van de verlichting naar het remlicht gaat, en daar storing veroorzaakt.
Dat kan door:
verkeerde lamp
verrotte trekhaakstekker
verrotte bedrading

Auteur:  c5jan [ 17 mei 2013 22:24 ]
Berichttitel:  Re: een echte klassieke c5

GW-tje schreef:

Lexia setje koop je bijvoorbeeld hier: KLIK


Wat is die anders dan dit setje:
http://door2doorshop.com/wholesale/Auto ... iagnostic/

Ho wacht:
verkopert schreef:
But please pay attention, according to our customer's experience, this item can not works good at C5 new models.


(mod: verplaats svp naar juiste draadje indien ongepast)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/