Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2 vraagjes
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=12639
Pagina 1 van 1

Auteur:  edwin48 [ 19 dec 2012 13:32 ]
Berichttitel:  2 vraagjes

Hallo mijn c5 vrienden.
Heb twee vraagjes over mijn Dame.
1ste vraagje is moet de sensor van het ruitenvloeistof niveau worden ingelezen of kan je die zo vervangen.

Mijn 2de vraagje is hoe lang gaat een roetfilter van een 2.0 hdi zonder Fap mee , deze omdat ik nog steeds de eerste er onder heb liggen en nu op 400678 km zit met de teller.


al vast bedankt voor de info.

Auteur:  willy4 [ 19 dec 2012 13:43 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

op vraag 1 neen
op vraag 2,je bedoeld de katalisator,moet je niet vervangen

Auteur:  edwin48 [ 19 dec 2012 13:48 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Oke Willy dank voor je uitleg niet vervangen kwam op het idee door de stand van de teller en doordat de Dame nog al rookt als ik in zijn twee optrek.

Auteur:  ms-c5 [ 19 dec 2012 14:09 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

doe maar eens een stevig ritje duitse auto baan, daar knapt ie wel van op wat het roken betreft.

dan is het uitlaatje weer mooi schoon.

Auteur:  G.Meijer [ 19 dec 2012 15:35 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Ik vraag me af of een stevig ritje autobahn voldoende is om het roken te verminderen.
Ik rij nog wel eens op een MB Sprinter met een behoorlijk aantal kilometers op de teller, maar die rookt alsof het zo hoort en die wagen maakt regelmatig ritten naar het buitenland en krijgt dan behoorlijk op z'n d....r :smt190

Groet,
Ger

Auteur:  Hollender [ 19 dec 2012 17:50 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Ik denk dat het belangrijk is om te vermelden in welke omstandigheden dat ze rookt (tijdens accelereren, op motor afremmen, constant...) en welke kleur die rook heeft.

Auteur:  slingshot [ 19 dec 2012 19:21 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Ik heb mij laten vertellen dat dat vrij normaal is voor een mb sprinter :?

Auteur:  Peterzelf [ 19 dec 2012 21:19 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Met dit weer zie dat auto sowieso meer roken. Maar een diesel met 4 ton op de teller mag wel eens wat roken. De vraag is natuurlijk hoeveel rookt hij, wat voor kleur heeft het. Maar ook gewoon eens een ritje maken waarbij je de motor wat minder spaart kan geen kwaad natuurlijk. Gewoon warm draaien en wat meer toeren maken en langere afstand rijden is al goed. Dat hoeft niet altijd op de autobahn en ook niet met te hoge snelheden.

Auteur:  G.Meijer [ 19 dec 2012 22:19 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Een MB sprinter hoeft helemaal niet te roken. We hebben er ook verschillende rijden die helemaal niet roken en toch ook al een flinke boodschap hebben gedaan. Ik heb het dan over 400k tot 750k en die zijn afgelegd onder behoorlijk zware omstandigheden. Ik zoek het rookprobleem eerder in de verstuivers en eventueel in de brandstofpomp.

Groet,
Ger

Auteur:  edwin48 [ 20 dec 2012 09:18 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Heren de kleur rook is vaak lichtgrijs en komt voor met het optrekken.

Auteur:  Peterzelf [ 20 dec 2012 22:14 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Volgens mij is dat niet iets om zorgen over te maken. Zeker niet met deze kilometers

Auteur:  Timo 1972 [ 21 dec 2012 20:40 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Zolang de rook er niet blauw of zwart uit ziet , zou ik mij niet zón zorgen maken.
Ik neem aan dat dat roken er nu niet opeens is maar dat het in de loop van de kilometers is gekomen.

Auteur:  Hollender [ 22 dec 2012 21:06 ]
Berichttitel:  Re: 2 vraagjes

Zwarte rook is (mits niet te veel) geen probleem. Dat is een teken van onvolledige verbranding en dat is nu eenmaal iets dat voorkomt bij een diesel. Toch zeker bij accelereren en schakelen. Als ze nu constant zwart rookt is er wel een probleem. Blauwe rook is echter nooit goed. Dat is een teken van olie die verbrandt. Dat kan motorolie zijn, maar ook dieselolie. Alleszins iets om aandacht aan te besteden.
Verder vind ik het kilometerverhaal een beetje achterhaald. Ik ken zat auto's die 300k of 400k hebben gelopen en nog altijd fit zijn. Ik ken er met nog geen 150k die op sterven na dood zijn.
Veel heeft te maken met rijstijl. Veel vrachtwagens die internationaal transport doen lopen zonder noemenswaardige slijtage meer dan een miljoen kilometer en die moeten vaak hard werken om door de bergen te komen. Voordeel is dat ze altijd op bedrijfstemperatuur zijn en zelden overmatige toeren maken.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/