Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Tja dan toch maar een 1.6 HDI https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=12367 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Peterzelf [ 26 okt 2012 19:41 ] |
Berichttitel: | Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Hallo, Ik ga mijn licht eens opsteken op dit forum. Ik ben Peter en rij al heel wat jaren Citroen. Dit heb ik van mijn vader overgenomen. Ik heb 3 BX-en 2 XM-en 1 Xantia en 1 CX gehad. Voor de hobby rij ik op dit moment in een AMI8. Op dit moment rij ik ook, nu meer dan 4 jaar, in een C4 en het is tijd voor wat anders. Vooral ook omdat we meer gaan rijden en meer trekkracht nodig hebben wil ik toch wel erg graag een C5 diesel. Het zal dan een type 2 worden met 1.6 HDI of een type 1 met 2.0 HDI. Ik ben ik wel eens aan het zoeken geslagen op dit forum over de 1.6 HDI. Je hoort er veel over, maar is hij echt onbetrouwbaar/storingsgevoelig? Als je bij Ford en Volvo kijkt op fora of bij radar dan wel. Kijk ik op dit forum valt het mij nogal mee. Heeft dat te maken met een verwachtingspatroon? Ook op als ik bij de reviews kijk op Autoweek valt het ook nog wel wat mee. Maar ja het laatste waar ik zin in heb is een auto waarbij ik snel een nieuwe turbo moet laten monteren of niet verstuivers. Ik heb de volgende vragen? Kan ik bij een 1.6 HDI met een kilometerstand tussen de 2 en 2,5 ton problemen verwachten? Kan ik zien of er al een andere turbo op zit? Zijn er modificaties op de turbo? zo ja zijn deze dan beter? Hoe zit het met de verstuivers? Daar hoor ik bij Ford en Volvo veel van niet bij Citroen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik weet het echt niet. De type 2 vind ik mooier en heeft de voorkeur, maar ik hoef geen garage bedrijf onder sneltoets 1 |
Auteur: | ciclista [ 26 okt 2012 19:58 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Ga eens op de belgische zoeksites kijken. Diesels met erg aantrekkelijke kilometerstanden, voor nette prijzen. Importeren via importautos at nl. Maar goed , dat was eigenlijk je vraag niet. |
Auteur: | Maarten [ 26 okt 2012 20:30 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Wat ik van de 1.6 HDi begrijp, is dat je vooral secuur moet zijn met de olie, eerder verversen dan voorgeschreven om de turbo niet onnodig te laten slijten. Als je een gebruikte koopt moet je hopen dat het door de vorige eigenaar gebeurd is. Ik heb een ph1 2.0 HDi, heerlijke motor. Maar als ik opnieuw voornde keuze zou staan zou ik de 2.2 nemen. Net wat meer soepelheid, net wat meer reserve, en net als de 2.0 met een goede reputatie. |
Auteur: | Peebee [ 26 okt 2012 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Wel weer ter overweging: eventuele meerprijs van houderschapsbelasting van een 2.0 of 2.2, eventueel meerverbruik, al ligt dat zeer zeker ook aan de rechtervoet ![]() |
Auteur: | Peterzelf [ 26 okt 2012 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Tja een 2.2 is ook weer wat zwaarder. Wat verbruikt een type 1 2.0 HDI als je er gewoon normaal mee rijdt. Zeg 130-140 op de snelweg? |
Auteur: | Peebee [ 26 okt 2012 22:44 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Ik schat zo'n 1 op 16 / 17, maar dat mogen de dieselrijders gaan vertellen ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 27 okt 2012 10:34 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Ik zou altijd gaan voor de 2.0 of 2.2 en de 1.6 laten staan, zeker met die kilometerstanden. De 2.0 levert vrijwel dezelfde prestaties als de 2.2 maar is echt belangrijk zuiniger. Als je heel erg je best doet kun je met een 2.0 wel eens 1: 18/19/20 halen. Dat lukt je met een 2.2 nooit, 1: 17.6 of zo was het beste wat ik bereikte. Verstuiverproblemen hoor je inderdaad weinig van bij de 1.6, maar de rampverhalen over turbo's hebben wel een grond van waarheid. Ik kwam van een Bora 1.9 TDI in een Ph2 1.6 HDIF. Het eerst wat me tegenviel was de trekkracht onderin. Waar ik met de Bora elke rotonde in 3 kon nemen moest ik bij de C5 terug naar 2. |
Auteur: | Menno [ 27 okt 2012 10:41 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Ik zou op zoek gaan naar een PH2 2.0 HDiF-16v , prima motor ... De 1.6HDiF is in principe niets mis mee maar dan moet je ook echt de historie van de auto weten ![]() Wil je een beetje overzicht in het verbruik kijk dan op spritmonitor.de , daar krijg je een reëel beeld ! Indien handbak moet 1 op 17 met alle varianten haalbaar zijn. |
Auteur: | EvilTwin [ 27 okt 2012 17:21 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Peterzelf schreef: Ik ben ik wel eens aan het zoeken geslagen op dit forum over de 1.6 HDI. Je hoort er veel over, maar is hij echt onbetrouwbaar/storingsgevoelig? Volvo- en Ford rijders zijn blijkbaar nogal lomp ![]() Het verwachtingspatroon zit hem erin dat de 2.0HDi en daarvoor de TUDs en XUDs hele goede Diesels waren, maar de voorgaande van Volvo en Ford (oa 1.8td) echt meuk waren. De goede reputatie heeft in het geval van de 1.6HDi behoedt voor erg negatieve aandacht, bij Ford het tegenovergestelde. Net zoals Mercedes heel lang een sterke reputatie bleef houden, die niet meer bij hun echte prestaties qua kwaliteit hoorde. |
Auteur: | Roman [ 27 okt 2012 19:45 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
wat citroen heeft gedaan, en dat is bij de andere merken niet gebeurd... ze hebben de onderhoudsinterval verlaagd naar 15000 km... plus de hoeveelheid olie is verhoogd van 3.7 liter naar 4.3 liter... net om problemen met de turbo tegen te gaan.... dus als je er 1 vindt waarvan de historie bekent is... zou ik het wel durven... voor de rest is het een fijne motor... mijn Ph 2 had een verbruikt van 1/20 gemiddeld... |
Auteur: | Peterzelf [ 28 okt 2012 00:02 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Duidelijk allemaal. Ik denk dan inderdaad toch wel aan een 2.0 HDI een type 2 2.0 HDIF is geen optie aangezien die wel heel erg zwaar is. Mijn zusje heeft een 1.6 HDI in de picasso. Die heeft er niet veel problemen mee gehad. Alleen een keer verstuivers vervangen. Daar had ze 200 euro voor betaald dus dat is de gok wel eens waard. Zonde geld dat wel maar niet iets om slapeloze nachten van te hebben. Turbo is bij haar nog goed. |
Auteur: | willy4 [ 28 okt 2012 00:18 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
dat de verstuivers stuk gaan heeft in sommige gevallen een reden |
Auteur: | KWW [ 28 okt 2012 09:10 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
zit een 1.6 hdi niet in dezelfde belasting catagorie? maar waarom zo moeilijk over die turbo? kan een paar honderd euro kosten maar dan heb je een nieuwe en kan je weer 2 ton moeiteloos mee. ik rijd de 2.0 hdi van 110 pk en als die turbo er mee zou ophouden dan zou ik eerst eens zoeken naar een efficienter exemplaar. bijvoorbeeld een gtb1759v, chip op maat en klaar. overigens rijd ik met veel korte stukjes met een normale rijdstijl ongeveer 1 op 16 op langere stukken met een snelheid iets onder het maximum zie ik de range op de boordcomputer over de 1200 km gaan. |
Auteur: | JW-C5 [ 28 okt 2012 12:04 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
Een paar honderd Euro voor een nieuwe Turbo voor de 1.6 HDi? Waar vind je die voor zo'n prijs? Groet, JW |
Auteur: | KWW [ 28 okt 2012 12:17 ] |
Berichttitel: | Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI |
via, via, ebay, etc etc paar honder is ruim begrip hoor |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |