Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
m.a. trilsbeek
|
 Aircopomp +
Hallo allemaal.
breng ik vandaag even de buurvrouw naar het station, die gaat naar Robbie Williams, hoor ik een vreemd geluidje. Tja, hoe omschrijf ik dat. Het geluid komt uit de motor ruimte en is toerenafhankelijk. Is niet echt een fluitend geluid, maar het lijkt het er meest op. Ik had de airco aan staan. Als ik de airco uit zet, is het geluid weer weg.
Ik ben even langs de garage geweest. Ze hebben het erover dat die pompen van en C5 wel vaker kapot gaan. Wat zal ik doen, laten vervangen of net zo lang wachtten totdat ie het echt niet meer doet? Ik moet nog wel naar zuid Frankrijk, eind augustus. Ik kan aan een tweedehands pomp komen voor 125 euro. Pomp komt uit een C5 met 12.000 km op de teller (Bart Ebben). Nieuw kost hij dik 500 euro Ex BTW.
Tevens hoorde hij een resonantie/brom. Die heb ik al wel vaker gehoord, maar heb daar nooit iets op uit gedaan. Hij weet niet of de resonantie van de multieriem of de distributieriem komt. volgens mij zit de waterpomp ook op de distributieriem. Zou het de waterpomp kunnen zijn? Als ik dat geluid moet omschrijven: Een diepe donkere resonantie/brom die je bij een bepaald toerental hoort. Ik weet het, is heel lastig om zo te kunnen meedenken, maar ik denk, ik probeer het toch.
Volgens de onderhoudshistorie is bij 122.000 km o.a. het volgende vervangen.:
- 083189 Riem + Spanrol
- 5750EK V-Snaar K6-1705
De auto heeft nu 160.000 gelopen. Verder kan ik in de historie niet terugvinden dat de waterpomp ooit vervangen is.
Overigens, de airco werkt nog wel goed.
Graag jullie mening hierover, voor zover jullie het kunnen beoordelen.
Groet,
Maarten
|
21 jun 2006 19:08 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Tja die airco gewoon laten zitten denk ik. Kan misschien wel een jaar doorgaan kan volgende week stuk zijn.
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
21 jun 2006 19:44 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
Ik zou ff bij een aircospecialist langs gaan.
Het systeem dient eigenlijk elke 2 jaar onderhouden te worden.(lees vullen)
Dit omdat aan het koelmiddel ook een smeermiddel wordt toegevoegd voor de pomp.
Airco werkt nog wel goed maar de olie is "op" na 2 jaar.
Grote kans dat het gebrom weg is na nieuwe olie in het systeem.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
21 jun 2006 19:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|

Ik zou de rollen even laten checken van de multiriem , bijna zeker dat die de schuldige zijn , hier draait de airco ook op en verklaart tevens het erger worden van het geluid wanneer je deze aan zet ( de boel gaat fluiten ) .... dit klinkt precies zoals mijn C5 ooit had , was hetzelfde euvel ... , niet lang mee doorrijden !!!
Zodra de airco uit is hoor je enkel nog een resonantie ( brom geluid ) , maar dat wordt vanzelf een fluitgeluid als je er lang genoeg mee doorrijdt , als het tenminste dit euvel is natuurlijk ...
Ik weet dat toen Harm voor het eerst bij mijn garagist kwam ( zat ook een brom in zijn C5 ) was dit het eerste wat hij zei ( en dit was nog het beginstadium ) , na vervanging was alles weer OK ...
Waterpomp wordt bij de C5 niet meer prefentief vervangen omdat de gevolgen bij overlijden hiervan niet ernstig zijn ... ik rij ook nog met de originele waterpomp rond , ondanks dat ze hem van mij prefentief mochten vervangen , werd mij verteld dat dit niet nodig was ... mocht hij stuk gaan kom je wel stil te staan maar in principe geen gevolgschade ( prettig te weten ) , het ding ziet er nu ook na 260.000 prima uit , geen lekkage sporen of bijgeluiden ...
Suc6 ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
22 jun 2006 08:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
wat ik wel hoor, maar niet echt storend, als de airco aan is.
een soort van toon alsof je een fax verstuurd(oftewel wat vroeger die 56k modems maakte als je deed in bellen op het internet).
|
22 jun 2006 08:38 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Bij mij is direct de spanrol van de multiriem vervangen. Was niet zozeer een brommend geluid als wel een wat tikkend geluid (was mij eerlijk gezegd niet opgevallen  ), maar is meteen preventief vervangen.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 jun 2006 19:26 |
|
 |
m.a. trilsbeek
|
A.s. Dinsdag komt de nieuwe pomp er onder. Tevens krijgt de airco installatie een nieuw drogerfilter. Kan ie er weer tegenaan ( voor zolang ik hem nog heb, zie ander draadje )
Groet, Maarten Trilsbeek
|
07 jul 2006 15:08 |
|
 |
m.a. trilsbeek
|

Nou, vandaag staat de C5 bij de garage voor de nieuwe aircopomp en airco onderhoud. Ik had ze dus gevraagd om ook even naar de resonantie te kijken. Die resonantie was mij opgevallen en ik had dit al eens aangegeven bij een andere garage als waar hij nu staat. Die deden daar vrij gemakkelijk over. Ze hoorden wel iets, maar daar zou ik me geen zorgen over maken. Het was niet een heel hard geluid, maar met mijn technische achtergrond en goed gehoor, hoor ik veel................soms te veel, maar in dit geval zeker niet ''te veel''.  Nu ze hem i.v.m. die airco toch deels open hadden, heb ik ze gevraagd om toch nog maar even naar die resonantie te kijken, maar goed ook!
Ze belde mij om +/- 11.00 uur op. De rollen van de multieriem waren zeer slecht, en de brom die ik hoorde is het trillen (resoneren) van de distributie riem. Ik ben zelf ook nog even wezen kijken. De riem klapt bij een bepaald toerengebied tegen de kunststof afdekplaat aan, en dat hoor je. Met mijn technisch inzicht (en dat heb ik wel aardig dacht ik) lijkt mij dit niet gezond! Het was net of de spanrol e.e.a. niet bij kon houden. Het pijltje op de spanrol (kenners weten dan wel waar ik het over heb) bleef net wel, net niet binnen het toegestane gebied. Moeilijk te zien.
Dusssss.......................
Nu komt er buiten de nieuwe airco pomp en de service beurt voor de airco (er zat nog 300 gram koudemiddel in het systeem) ook nog het volgende op:
- nieuwe spanrollen voor de multieriem
- een nieuwe multieriem
- een nieuwe distributieriem
- nieuwe loop en spanrollen voor de distributieriem
Ik ben natuurlijk al naar een andere auto aan het kijken (zoals jullie elders kunnen lezen). Dus eigenlijk doe ik dit alles voor de volgende eigenaar  . Niet helemaal waar natuurlijk, want ik heb de C5 nog niet verkocht, en als dat niet gaat lukken dan blijf ik gewoon in de C5 rijden. En als de distributieriem knapt, zou ik mijzelf voor de kop slaan, nu ik weet dat ie slecht is.
Overigens wel vreemd:
De auto heeft nu 160.000km gelopen. In de Autofiche (opgevraagd bij de dealer waar de C5 in onderhoud was tijdens de lease periode) staat dat bij 120.000km (vlak voordat ik de C5 kocht dus) de distributie riem en de spanrollen vervangen zijn. Ik heb mijn twijfels, of het is een bagger kwaliteit spanrol/looprol/riem, of ze zijn destijds niet goed gemonteerd of er zijn helemaal geen nieuwe op gekomen.
Als zich er een potentiele koper meld, dan krijgt hij dit er gratis bij dus. Ik heb immers de prijs al op het net staan, en om die nu te gaan verhogen
Groet,
Maarten Trilsbeek 
|
11 jul 2006 16:15 |
|
 |
My_First_C5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 22:05 Berichten: 120 Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: donker groen
Naar boven
|
 Re: Aircopomp +
Ok, een heel oud draadje dit al....Doordat jullie allemaal alle problemen en zo al bespreken, is er voor mij geen enkel onderwerp om over te posten Maar ja dat maakt dit forum dan ook zo waardevol!! Enniewees, heb dit probleem nu ook en twijfel een beetje of ik naar de garage zal gaan. Ik heb de auto afgelopen september gekocht, wel inmiddels 12000+ km gereden  en heeft bij aankoop nieuwe distributieriem en spanrollen gekregen, zou dus daar niet zo in moeten zitten. grt, Matthijs
|
23 jul 2010 14:34 |
|
 |
My_First_C5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 22:05 Berichten: 120 Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: donker groen
Naar boven
|
 Re: Aircopomp +
Toch maar even naar de garage geweest. Ze hebben een vreemde ratel gehoord in een van de spanrollen van de multiriem als de airco wordt aangezet. Laat volgende week een servicebeurtje aan de airco doen en ze checken dan meteen de de multiriem incl. rollen.... Ben benieuwd. 
|
26 jul 2010 12:49 |
|
 |
HMTV
C5club Fan
Geregistreerd: 05 nov 2011 22:28 Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Naar boven
|
 Re: Aircopomp +
Zo'n 3 maanden geleden begon ik ook een resonantie te horen bij mijn C5 II. Met name bij snelheden tussen de 40-60 km/u. De resonantie bleek te verdwijnen na uitschakelen van de airco (soort gelijk had ik ook al meegemaakt met een Renault Safrane 2.5 RXT). Bij de Citroën-dealer navraag gedaan en de airco laten testen. Er bleek nog slechts 300 gr. koudemiddel in te zitten. De dealer heeft al het koude middel er uitgezogen en opnieuw gevuld met 650 gr.
In de 3 weken daarna begon de resonantie alleen maar erger te worden. Opnieuw naar de dealer. Toen ik vroeg of ze ook olie c.q. smeermiddel aan het koelmiddel hadden toegevoegd was het antwoord nee. Volgens de dealer is dat bij Citroën absoluut niet nodig. Alleen bij reparatie oof vervanging van het systeem wordt olie toegevoegd en anders niet. De olie zou - net als bij de automaat - levenslang blijven zitten. Ook bij het leegzuigen zou alle olie namelijk in het systeem blijven zitten.
Daar ik er geen goed gevoel bij had (wegens eerdere ervaringen) ben ik vervolgens naar Citroën specialist Smit-Klok in Hoogeveen gereden (geen dealer, maar wel een top-garage!). Het verhaal voorgelegd en al snel was zijn advies: Trek hem maar opnieuw leeg en vul hem opnieuw maar nu met olie erbij. Hij plaatste de C5 aan een apparaat van Hella. Al gauw bleek dat er minder dan 2 gr. olie in het systeem zat. Volgens de specialist liep het systeem droog met als gevolg resonanties en een schurend geluid. Dit verschijnsel was bij hen bekend.
Inmiddels heb ik z'n 1500 kilometer gereden met de opnieuw gevulde airco mét olie en kan zeggen dat de resonanties nagenoeg helemaal weg zijn. De auto is echt stiller geworden en zonder bijgeluiden, hetgeen ook merkbaar is bij 120-130 km/u.
Alle credits gaan dit keer naar Citroën specialist Klok-Smit in Hoogeveen.
_________________ Groeten,
Otto
|
10 jul 2012 18:09 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re:
m.a. trilsbeek schreef: ........de nieuwe airco pomp en de service beurt voor de airco (er zat nog 300 gram koudemiddel in het systeem) ook..... :  Laat ze eerst even het systeem correct afvullen!!!!! Voordat ze de compressor vervangen. Een airco gaat suizen als er te weinig koudemiddel in zit, dat kan wel eens het geluid zijn dat je hoort. Overigens heet een aircopomp een compressorWaarschijnlijk lekt het airco/circuit, want met nog 300 gram is er teveel uit voor natuurlijk verlies! Verder lijkt het een vervelende kwestie die je helaas veel geld kosten gaat. 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 jul 2012 20:15 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Aircopomp +
Berichtje uit 2006  M.a. Trilsbeek rijdt Volvo viewtopic.php?p=7092#p7092
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
10 jul 2012 21:02 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Aircopomp +
...of BMW of Mercedes of Hyundai of een andere Volvo of , je weet het niet 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
11 jul 2012 07:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Aircopomp +
Aha, sorry, erg dom, niet naar gekeken 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 jul 2012 20:27 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|