Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=11568
Pagina 1 van 1

Auteur:  Xantippe [ 20 mei 2012 15:43 ]
Berichttitel:  C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Een kennis rijdt al sinds 2003 een Renault Laguna 1.8i 16v Break uit 1996. Hij is echt iemand die een auto gewoon helemaal oprijdt...en dat is in het geval van de Laguna nu wel het geval...oftewel...om door de volgende APK te komen zal er te veel moeten geinvesteerd.

Bij een bedrijf in Rosmalen zag hij een C5 phaseII Break uit 2005 staan. Ook met een 1.8 motor. Voor zijn leeftijd en de KM stand vond hij hem wel netjes geprijsd. Maar je kent het...op verjaardagen heeft iedereen wel een bepaalde mening. Een C5 was volgends de meeste niet een erg betrouwbare auto. Maar ik meen zelf dat de C5 vanaf 2004 toch wel een stuk beter is geworden dan het vorige model. Alleen....de 1.8i 16v motor...is die niet wat onderbemeten voor zo'n stevige auto? En hoe zit het met het verbuik? Niet dat het een stevige rijder is...maar hij gaat wel ieder jaar op vakantie naar Oosterijk. Kan het allemaal wel met een 1.8je....of kan hij beter verder kijken naar een 2.0? En belangrijker...wat zijn de typische zwakke plekken van een C5 phaseII?

Auteur:  Menno [ 20 mei 2012 15:51 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Als je er niet een zware caravan achter hangt is een 1.8 voldoende ( is natuurlijk geen stoplichtsprinter ) ...
Vanaf medio 2003 ( modificaties ) komen er weinig kinderziektes voor, uiteraard de gebruikelijke " probleempjes "
B.v. achterruitje, achterremmen , handremkabels, stadslampjes ...

Auteur:  Timo 1972 [ 20 mei 2012 15:56 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

als het deze is is het wel een hele standaard uitvoering (heel erg kaal voor een c5)
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 40921.html

Auteur:  GW-tje [ 20 mei 2012 17:27 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Ik vind het met die betrouwbaarheid erg meevallen en als hij van een Renault komt wordt het er zeker niet slechter op.

Auteur:  Joslenssen [ 20 mei 2012 17:40 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Motor is sterk genoeg, zelf met de caravan (ca. 950Kg) vorig jaar naar Oostenrijk geweest zonder problemen. Kom iedere berg omhoog, ook de binnenwegen.
Het verbruik van mijn C5 is ca. 8,9L/100Km. waarbij ik dan hoofdzakelijk kortere stukken overbrug, als ik langere stukken rij is hij dan ook zuiniger.
Ik heb mijn C5 nu ca 2 jaar en heb 25.000Km ermee gereden zonder enig probleem. Het enige wat ik moet doen is tanken en af en toe wat olie bijvullen. (op 25.000Km 2Ltr. olie bijgevuld).
Dus wat betrouwbaarheid betreft kan het bij mij niet beter.

Veel succes.
:citrofiel

Auteur:  Xantippe [ 20 mei 2012 19:09 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

@Timo, dat is hem. Kaal....het is maar hoe je het bekijkt. De Laguna is een RN uitvoering...kale uitvoering dus. Daar zit niet eens een toerenteller in! Dus zaken als CC, airco en een CD-speler zijn voor hem al uiterste luxe :lol:

@Menno & Jos, een caravan heeft hij niet. Wel een klein aanhangwagentje waar zelfs een Subaru Justy 1.2 uit 1992 nog prima mee uit de voeten kan.

Zijn eigen waren...een ruime station (2 kinderen), zachte stoelen en vering (rugklachten), niet zo heel oud, niet meer dan 150.000 km en niet duurder dan 6000 euro. De Peugeot 406 vond hij niet zo lekker rijden en een andere mooie Laguna met die eisen stond niet echt in de buurt. Dus kwam hij uit bij deze C5.

Auteur:  Ronald [ 20 mei 2012 19:25 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

In de Renooit moet tie 13,6 kg per pk veplaatsen, met de C5 1.8 slechts 11,9 kg per pk. Dat wordt dus een snelheidsbeleving ;)
Kortom, als mijnheer goed uit de voeten kan met zijn huidige auto, hoeft hij de 1.8 niet te laten staan omwille van de motor.
Maar dit is een instapmotor, met ook alleen instapuitrustingen. Wil je wat luxer, dan komt vanzelf de 2.0 motor in beeld.
Gezien de wensen & verwachtingen: liever een goede 1.8 dan een slechte 2.0.
Maar dan toch zou ik doorzoeken naar een goede 2.0 met meer uitrusting voor de prijs van de genoemde 1.8.
Lastig hè ?

gr. Ronald

Auteur:  GW-tje [ 20 mei 2012 19:41 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Op gaspedaal kom je met de genoemde keuze bij deze auto uit. Als enige op dit moment. Volgende week is de keuze misschien weer wat ruimer. Maak geen haast........

Auteur:  exroosje [ 21 mei 2012 08:55 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Als je een auto wilt oprijden kan er maar beter weinig luxe in zitten. Dt soort dingen gaan toch als eerste kaput.

Auteur:  AJB [ 21 mei 2012 17:30 ]
Berichttitel:  Re: C5 Phase II 1.8i Break...doen of laten?

Ik ben sinds een maand of 5 van van een 1.8 naar een 2.0 gegaan. Van een Ph1 naar een Ph2. Van een handbak naar een automaat. De 2.0 heeft echt meer power. Merkte het de laatste wintersport. Op de autobahn veel makkelijker 160 en in de bergen bergop echt een verschil. Trok nu makkelijk er langs, was met de 1.8 nog wel eens hangen en wurgen.

De 1.8 heb ik nooit onder bemeten gevonden. Als het eenmaal rolt zijn ze best rap. Opgang komen is niet het sterke punt van een C5. Misschien van een V6 wel, die zijn alleen bijna niet te vinden.

De 1.8 was wel zuiniger dan de 2.0 ik rij op LPG. Verschil tussen 1:9,5 en 1:8,5. veel korte stukjes (ja dat is slecht!) Op de autobahn bij constant 150/160. 1:10,5 Dat maakt niet uit tussen 1.8 en 2.0.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/