Auteur |
Bericht |
hettema
C5club Newbie
Geregistreerd: 06 feb 2009 00:20 Berichten: 1
Auto: C5break HDI 1.6
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
Naar boven
|
 roetfilter
Mijn Citoen 1.6 HDI van mei 2005, heeft 190.000km gereden. De laatste 30.000km krijg ik steeds de melding dat de roetfilter vervuild raakt. In de garage heeft men de computer 2x gereset. De roetfilter regenereert goed. Bij 110.000km is de roetfiter vervangen.
Mijn vragen zijn. Zal ik de roetfilter vervangen? Kan ik daar nog ongeveer 20.000 mee wachten? Zit daar ook subsidie op? Of zal ik de roetfilter verwijderen, kan dat en is dat eenvoudig, en wat zijn de gevolgen?
Groeten Tjitze Hettema
|
10 jun 2009 20:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: roetfilter
er zijn twee vervuilingsmeldingen en een waarschuwing, zet de BC op Frans en let op de melding 1) risico op verstopping (colmatage) door roet: oplossing harder rijden, minder stadsritjes 2) filter vervuild (encrassement) met asresten: filter vervangen of schoonmaken, schoonstoken via lexia gaat dan niet meer helpen, omdat het asresten betreft geen roet 3) Eolys laag (niveau Diesel Additive) er kan niet meer geregenereerd worden -> Eolys bijvullen.
in het eerste geval zorgt een goede regeneratie ervoor dat het weer schoon wordt (roetverstopinng) in het tweede geval zit er dus te veel as in. in het derde geval denkt de BC aan het Eolys minimum te zitten, dan heb je nog een paar tankbeurten aan Eolys.
of het legaal is kan ik niet zeggen, maar het weghalen van het roetfilter zou ik niet doen a) vanwege zielige kindertjes met longproblemen b) omdat je vaker je auto moet wassen. c) omdat het bij een 1.6 vlak tegen de motor aan zit. Ik denk ook dat de verminderde tegendruk de motorloop kan beïnvloeden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jun 2009 09:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: roetfilter
Is met het vervangen van het roetfilter ook de Eolyse bijgevuld ? Ik zou hem er niet tussenuit halen zoals ET ook aangeeft, je kan hem hooguit tijdelijk uit laten zetten ( via de lexia ) tot er een oplossing voor het probleem is gevonden ( mocht je de meldingen irritant vinden ) ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
11 jun 2009 10:21 |
|
 |
jep
C5club Newbie
Geregistreerd: 02 mei 2009 20:34 Berichten: 4
Auto: c5 break 1.6hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140000
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: roetfilter
Ik kreeg ook die melding van risico verstopping roetfilter. Ik heb toen via internet een vervanger voor Eolys gekocht. Voordeel van dit goedje is dat de roetdeeltjes op lagere temperatuur verbranden (je hoeft dus niet continu 130 km/u te cruisen). Hier heb ik de helft (plm 2,5 liter) nog van over! Dus als iemand dit (voor een koopje) wil overnemen, stuur maar ff een mailtje. Bij de Pitstop (Apeldoorn) heeft de monteur het roetfilter schoongemaakt en de Eolys-vervanger bijgevuld. Ik rij er nu weer een jaartje mee en heb misschien één keer de melding terug gehad. Waarschijnlijk omdat ik altijd korte ritjes maak en met laag toerental zuinig probeer te rijden... Dus af en toe iets hoger in de toeren gaan zitten om de roetdeeltjes te verbranden is hier de remedie.
|
07 feb 2012 16:42 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: roetfilter
jep schreef: Ik heb toen via internet een vervanger voor Eolys gekocht. Geen Eolyse dus ??? 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 feb 2012 16:50 |
|
 |
jep
C5club Newbie
Geregistreerd: 02 mei 2009 20:34 Berichten: 4
Auto: c5 break 1.6hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140000
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: roetfilter
Nee het spul heet Pat Fluid, maar je moet wel zeker weten dat je de goeie soort hebt (Want het is er in 2 varianten).
|
07 feb 2012 16:53 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: roetfilter
http://www.mijngrossier.nl/Eolys-regeneratievloeistof.htmlEolys-regeneratievloeistof Het type additief is te herkennen aan de kleuraanduiding van de vuldop op het additiefreservoir. Deze aanduiding is zichtbaar op de « klik » koppeling van de vuldop op het reservoir. DPX 42 witte dop (gebruikt tot ORG n° 9492) EOLYS 176 groene dop (Eolys is niet meer leverbaar en wordt vervangen door Infeneum) INFINEUM F7995 groene dop EOLYS POWERFLEX blauwe dop ( gebruikt vanaf begin 2010) – 3de generatie DPF Wel belangrijk is idd of je met je tester het additief systeem kunt resetten, tankje zit bij achteras. PAT Fluid http://www.dieselparticulatefiltercleaner.com/Algemeen/jlm-pat-fluid-diesel-particulate-filter-cleaner-roetfilter-reiniger-diesel-partikel-reiniger.html
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
07 feb 2012 17:06 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: roetfilter
@ Jep
Weet je nog wat dat spul kostte?
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 feb 2012 17:11 |
|
 |
|