Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kachel wordt niet warm
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=10454
Pagina 1 van 3

Auteur:  Witgoedboer [ 25 okt 2011 16:34 ]
Berichttitel:  Kachel wordt niet warm

De kachel van mijn c5 (2.0 aut uit 2002) wordt niet echt warm, hooguit een beetje lauw.

Kan hem instellen op 28 graden maar echt lekker behaagelijk wordt het niet, de airco werkt perfect maar met de winter voor de deur hebben we daar niet zo veel aan :)

de motortemperatuur is volgens mij wel in orde, de temp. meter gaat s'morgens al vrij vlot naar het midden maar de kachel doet dus vrij weinig.

Iemand enig idee???

Auteur:  JHV [ 25 okt 2011 16:38 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Geeft de buitentemperatuurmeter wel de goed buitentemperatuur aan?

Auteur:  CitroFrance [ 25 okt 2011 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Klinkt als thermostaat en/of koelwater. 'k heb hetzelfde gehad, was thermostaat.

Kijk eerst eens je koelwaterniveau na. Zet dat op maximum(=bijvullen)
Ga een goed stuk rijden (motor warm/thermostaat open).

Kijk na terugkomst (iets af laten koelen/voorzichtig!) of het koelwaterniveau nog steeds op max staat. Zoniet weer bijvullen en weer een stuk rijden. Net zo lang herhalen to koelwaterniveau op max blijft. Je koelsysteem is dan goed afgevuld. Veel van dit soort problemen komen vaak door te weinig koelwater.

Probleem opgelost?
Zoniet : Laat dan je thermostaat nakijken en indien nodig vervangen (in mijn geval is de electronische door een mechanische vervangen door JO)

Ik ben er van overtuigd dat in 95% van de gevallen dit je probleem oplost

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2011 17:02 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

De kachel zit in het kleine circuit, dwz motor en dan alleen de kachel.

Als de temperatuur een zekere waarde bereikt heeft gaat de thermostaat open en komt de radiateur in het circuit om het water af te koelen.

Uit het verhaal begrijp ik dat de temperatuurmeter echter wel goed z'n werk doet, en die zit in het kleine circuit.
Oftewel, de thermostaat kan dan imho de boosdoener niet zijn.

Ik denk in eerste instantie ook aan te weinig koelvloeistof in het circuit, daardoor kan er lucht in het kachelcircuit zitten. En dan doet 'ie niet veel. Ik ken dat van diverse verhalen op het Xantia-Forum.

Een andere mogelijkheid is een verstopte kachel. Dat is veelal het gevolg van het gebruik van de verkeerde koelvloeistof.

Groet,
JW

Auteur:  Witgoedboer [ 25 okt 2011 17:25 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

De buitentemp. word goed aangegeven, en koelvloeistof zit er naar mijn idee voldoende in ( ga ik ieder geval nog wel even goed controleren)
Wat mij wel opvalt is dat de temp. meter wel heel snel op de middenstand staat, m.a.w. na een koude start en gelijk wegrijden geeft de meter al na ongeveer een kilometer aan dat de motor op temperatuur is.

Auteur:  CitroFrance [ 25 okt 2011 17:35 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Dit kan optreden als de thermostaat niet open gaat en alleen het kleine circuit draait (evt icm lucht in het systeem) dat is dan veel sneller op temperatuur (al is een km wel erg snel). Ik vermoed dat dat bij het probleem thuishoort.

Kijk eerst maar het niveau na, meten is weten.

Weten of de thermostaat op zijn minst open gaat en het grote circuit meedraait ?

Na langere rit koelslang naar radiator voelen, moet zeer warm/heet zijn.

Succes met oplossen.

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2011 18:21 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Als de thermostaat niet open gaat zal de motor snel oververhit raken omdat het water z'n warmte niet kwijt kan in de radiateur.....

Overigens, wordt 'ie aan beide kanten niet goed warm, geeft 'ie dezelfde lauwe luchtstroom?

Groet,
JW

Auteur:  Witgoedboer [ 25 okt 2011 20:17 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Hij wordt aan beide zijden even lauw, rare is dat we eigenlijk ook geen koelingsproblemen hebben gehad.
Zelfs afgelopen zomer met een caravan erachter nergens last van gehad.

Ga me er dit weekend eens in verdiepen, i.i.g allemaal bedankt voor het meedenken en suggesties blijven uiteraard welkom.

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2011 20:56 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Eerst maar even kijken of het een simpele oorzaak heeft, een te laag koelvloeistofniveau icm luchtbellen in het kleine kachelcircuit.

Als dat allemaal OK blijkt te zijn moet je verder zoeken.
En het feit dat je koeling verder op orde is en dat je motor niet te warm wordt doet mij denken dat de thermostaat niet de oorzaak is....

Groet,
JW

Auteur:  Maarten [ 25 okt 2011 21:00 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Ik denk dan toch aan de buitentemperatuursensor.

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2011 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Tegen die gedachte spreekt
Witgoedboer schreef:
De buitentemp. word goed aangegeven......


Groet,
JW

Auteur:  Klussie [ 25 okt 2011 21:40 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Kachelkraan die vast zit?

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2011 21:45 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Is die er dan bij de C5?
De verwarming bij de C5 is luchtzijdig geregeld, daarbij wordt de kachel bij mijn weten voortdurend voluit verwarmd.

Groet,
JW

Auteur:  Klussie [ 25 okt 2011 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

Da's waar ook :oops:

Auteur:  BJG [ 25 okt 2011 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Kachel wordt niet warm

:smt023 Er zijn hele goed suggesties gedaan.
ter aanvulling:

Draai de dop van het reservoir.
Draai even het ontluchtstopje bij het schutboard (ventieldopje op bovenste slang) los.
En het ontluchtstopje op het thermostaathuis (messing stopje inbus 5) een heel aantal slagen los tot het gaatje vrijkomt.
Vul nu eventueel koelvloeistof bij totdat er koelvloeistof uit de stopjes stroomt.
draai ze nu dicht.

Je hebt nu het kleine circuit ontlucht. Kon er veel koelvloeistof bij voordat er iets uit de stopjes stroomde dan zat er veel lucht in het systeem.

Boven aan de radiateur zit ook een soort plug, draai die een slag los totdat er water uit komt.
Draai hem dan dicht.
Nu heb je ook de radiateur ontlucht.
Vloeistof bijvullen en proefrijden maar....

Als je het helemaal goed wilt doen herhaal dan de handeling compleet bij warme motor, maar pas op vooral als er nog lucht in zit kan het er hard uitspuiten en het is erg heet :ugeek:

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/