Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Omslagpunt https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=10375 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Ceevijf [ 10 okt 2011 11:38 ] |
Berichttitel: | Omslagpunt |
Op korte termijn (begin volgend jaar) gaan we waarschijnlijk een andere auto kopen. Tis alleen de vraag: C4 of C5? Diesel of benzine? NU: C5 (zie avatar) benzine, 21.000km per jaar waarvan meestal ook 2x per jaar naar Zwitserland. De C5 moet er behoorlijk aan trekken in de bergen en soms echt sloom. Diesel is wat sterker en heeft een hogere koppel. Maar ja, moet het een benzine of diesel worden? Uitgaan van een andere auto uit 2007/2008 met minder dan een ton op een teller. Wat is wijsheid? ![]() |
Auteur: | Maarten [ 10 okt 2011 11:51 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Je hebt nu een 1.8 zie ik. Als het je om vermogen gaat zou ik sowieso naar de 2.0 kijken. Benzine/diesel is buiten een kostenkwestie ook een persoonlijke keuze. Ik rijd graag op diesel; het kostenaspect telt voor mij zwaar, maar ik vind zelf diesel ook gewoon lekker rijden qua geluidsbeleving in het interieur en het koppel bij lage toeren. Op gebied van vermogen leg ik het weer af. Wat telt voor jou meer: kosten of prestaties? |
Auteur: | Ceevijf [ 10 okt 2011 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Goede rijprestatie (vooral in de bergen) tegen lage kosten! ![]() 2.0 zat ik al aan te denken maar een 1.6 diesel C4 kan toch ook? Tevens is een C5 diesel met lagere km stand moeilijk te vinden. Of iemand op het forum wil gaan verkopen/inruilen ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 10 okt 2011 11:57 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Wat je vooral niet moet doen is je blindstaren op een fictief "omslagpunt". Da's alleen maar een rekenkundige truc voor kortzichtige accountants. Je kunt wel hier even zoeken op die term. Er is al veel over geschreven. Misschien kom je er wel achter dat jouw beste keus een flink afgeschreven V6bva6 is. |
Auteur: | jopie [ 10 okt 2011 12:07 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Op autoscout.de zag ik een diesel bouwjaar 3-2007 mat 57.000km. |
Auteur: | Ceevijf [ 10 okt 2011 12:15 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
.de? tja, moet ik nog importeren ook. |
Auteur: | Roman [ 10 okt 2011 12:17 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
mijn vorige 1.6 hdi staat ook nog te koop.. tja die moet je dan ook nog importeren.. ![]() |
Auteur: | Ceevijf [ 10 okt 2011 12:40 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
dieseltje toch snel 14.000 benzine 12.000, nah we gaan toch maar eens om ons heen kijken wat er zoal is. Hangt dus ook van de auto af een diesel of benzine. |
Auteur: | Peebee [ 10 okt 2011 12:44 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
LPG-G3? ![]() Al bij een beperkt kilometrage al voordeel en een 2.0 motor is krachtig genoeg, en dat weet ik uit ervaring.. ![]() |
Auteur: | Ceevijf [ 10 okt 2011 12:51 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
is LPG wel krachtig genoeg in de bergen? BTW: ben ff aan het zoeken maar als je C5 gewend bent en je ziet allllllllllll die andere auto's............... dan kom je toch weer trug op de C5? ![]() |
Auteur: | exroosje [ 10 okt 2011 13:12 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Als het je juist gaat om trekkracht in de bergen dan is een diesel wel je beste keus (muv de benzine V6 natuurlijk) Volgens mij kun je als 2e handsrijder de meeste berekeningen over omslagpunten vergeten, misschien iets om in je achterhoofd te houden dat je qua extra brandstofkosten vs extra motorrijtuigenbelasting ongeveer uitkomt op 20.000 km / jaar. Dit kan nog gunstiger/ongunstiger worden als je meerekent dat de prijsverschillen van diesel en benzine in het buitenland anders liggen. Echter zit je daar een paar duizend km naast, dan maakt het qua euros helemaal niet zo gek veel uit. Wat dat betreft vind ik dei discussies van lpg vanaf 14000 km zo onzinnig, wat een gedoe haal je je op je hals voor een relatief klein verschil (pas bij ruim >20000 ga je het in je portemonnee merken) Natuurlijk is een diesel qua aanschaf duurder, maar 2e hands vaak niet meer (wel moet je meer kms op de koop toenemen, maar diesels hebben ook de reputatie meer kms te kunnen lopen). Voor mij een relevante afweging als automaatrijder is dat tot de intro van de THP automaat er eigenlijk geen goed benzine motor/automaat alternatief was voor de V6-aut6. En in diesel is ie er wel (een 20HDI 136-aut6). Dus als de prijs OK is kun je rustig in een diesel gaan rijden. Ook als je de 20000 km niet helamaal haalt. Je zult er alleen geen financieel voordeel van hebben (maar ook geen nadeel). Wel betere trekkracht, grotere actieradius en iets ander geluid (zwaarder, maar op snelheid juist rustiger) |
Auteur: | Peebee [ 10 okt 2011 13:21 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Citaat: is LPG wel krachtig genoeg in de bergen? Het blijft een 2.0 motor, je moet in de bergen alleen wat meer toeren draaien, en als LPG goed afgesteld staat (bijna) geen verschil, |
Auteur: | Ceevijf [ 10 okt 2011 13:54 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
diesel 2.0 versus benzine 2.0? Diesel dan toch meer trekkracht? Das toch wel handig in de bergen of is het verschil nihiel? @exroosje; mooie uitleg ![]() |
Auteur: | Maarten [ 10 okt 2011 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Tja... kijk eens naar deze discussie over of je beter een diesel of een benzine kan hebben (in geval van een caravan in de bergen dan, maar idee blijft hetzelfde). Kort-door-de-bocht conclusie: de diesel wint het op koppel en daarmee op wegrijden, de benzine wint het op vermogen en daarmee op het gemak van een combinatie in beweging houden. Maar het is lastige materie dus nuttig leesvoer ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 10 okt 2011 14:11 ] |
Berichttitel: | Re: Omslagpunt |
Ceevijf schreef: Tevens is een C5 diesel met lagere km stand moeilijk te vinden. Of iemd op frum wil gaan verkopen/inruilen ![]() Heuh ![]() http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c5/7968689 http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c5/8295493 http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c5/8066440 http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c5/8077705 als 14k een harde grens is zie ik er ook zo tachtig, waarvan een deel met acceptabele km-stand. Voor trekkracht in de bergen kun je niet beter doen dan een HDi, behalve deze: http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c5/8311968 en 5kE kan je heel veel benzine voor kopen... "omslagpunt"?! Als je het echt wil weten...dit komt overeen met 110dkm in 5jr. (22,5dkm/jr) Zou je "maar" 20dkm/jr doen (100dkm) dan ben je met de benzine 1k goedkoper uit; over vijf jaar geteld! Dus dat is echt koffiedik kijken als je afschrijving en renteverlies mee gaat nemen. Bij 25dkm/jr zou je 1k meer betalen. In echt geld: HDi 125dkm/5jr: Diesel+MRB=10k+8k V6 125dkm/5hr: benzine+MRB=20k+4k Het terugverdienen ligt zó ver in de toekomst. Ik raad je aan met echt geld te rekenen en niet met omslagpunten en kilometerprijzen en percentages. @Maarten, het is op deze site al eens beter uitgelegd dan dat. Ze vergeten namelijk dat de hoogte (ijle lucht) geen vat heeft op turbo's (HDi voordeel tov EW) |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |