Auteur |
Bericht |
jtbakker
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58 Berichten: 327 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Hier een weblink met een mooi vergelijk tussen een focus td en een 1.8 16V. Nu hebben ze wel een 90 pk diesel genomen (beetje weinig). http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.phpeen heel verhaal met als conclusie....tja
_________________ Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004 update naar Exclusief: - instap verlichting - portier verlichting - 16" Hungaro velgen - xenon H7 4300 K - instaplijsten - audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers) - LED DRL -------- ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
|
14 maart 2010 14:48 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Eind conclusie test: Ga je met de 1.8 16v gewoon in de 3e versnelling rijden - en dat hoeft geen probleem te vormen - dan komt het nodige vermogen wel vrij en dan rij je de td dus gewoon he-le-maal zoek... Ook solo is dat het geval. Aan u ter beoordeling wat prettiger / relaxter rijdt. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
14 maart 2010 14:54 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Roman schreef: @EW
ja? maar komt jouw C5 met welke versnelling dan ook aan 240Nm?? of zelfs 260nm?? Maar het koppel aan de krukas is allemaal leuk en aardig, je hebt er helemaal niets aan. Het gaat om het koppel aan de aandrijfas.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
14 maart 2010 15:00 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Sjever schreef: Eind conclusie test: Ga je met de 1.8 16v gewoon in de 3e versnelling rijden - en dat hoeft geen probleem te vormen - dan komt het nodige vermogen wel vrij en dan rij je de td dus gewoon he-le-maal zoek... Ook solo is dat het geval. Aan u ter beoordeling wat prettiger / relaxter rijdt. Grtz Sjef  Precies! Dat bedoel ik.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
14 maart 2010 15:01 |
|
 |
jtbakker
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58 Berichten: 327 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
op de snelweg continu in zn 3 is natuurlijk qua benzine verbruik en comfort niet echt optimaal, maar het maakt dus inderdaad niet veel uit. Alleen het comfort
_________________ Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004 update naar Exclusief: - instap verlichting - portier verlichting - 16" Hungaro velgen - xenon H7 4300 K - instaplijsten - audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers) - LED DRL -------- ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
|
14 maart 2010 15:04 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
EW schreef: Roman schreef: @EW
ja? maar komt jouw C5 met welke versnelling dan ook aan 240Nm?? of zelfs 260nm?? Maar het koppel aan de krukas is allemaal leuk en aardig, je hebt er helemaal niets aan. Het gaat om het koppel aan de aandrijfas. En dat koppel/aandrijfmoment aan de wielen is, afgezien van de overbrengsverliezen in de bak, gelijk aan dat motorkoppel vermenigvuldigd met de totale overbrenging in een bepaalde versnelling. Daarover gaat ook dat verhaal in die lezenswaardige link Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 maart 2010 15:06 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
En doordat de overbrengingen van de benzinemotor en de diesel niet gelijk zijn, zal hetmaximale koppel aan de aandrijfas van de benzinemotor hoger zijn dan dat van een diesel.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
14 maart 2010 15:21 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
EW schreef: En doordat de overbrengingen van de benzinemotor en de diesel niet gelijk zijn, zal hetmaximale koppel aan de aandrijfas van de benzinemotor hoger zijn dan dat van een diesel. En dat hoeft niet waar te zijn...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
14 maart 2010 15:29 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Inderdaad, dat kun je niet veralgemeniseren. In die link staan getalsvoorbeelden, dáár kun je zien hoe het in werkelijkheid uitpakt.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 maart 2010 15:53 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
En jullie missen allemaal het punt.
Die diesels hebben een turbo waardoor het vermogen op hoogte (bijna) gelijk blijft.
Die benzinemotor komt daar (steeds meer) adem tekort.
Ga maar eens met een diesel zonder turbo naar andorra, dan kom je bijna niet boven en heb je geluk als hij daar nog start.
Idem voor een benzinemotor zonder turbo.
500 meter hoogteverschil lijkt bijna niets, maar voor een (benzine)motor is het een behoorlijke mengselverstoring
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 maart 2010 16:37 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Nou draait een turbo pas op het moment dat de motor draait en is bij stilstaande motor een behoorlijke verstoring in het inlaattraject. Krijg je die dan wel aan de praat?
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
14 maart 2010 16:51 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Vreemd genoeg valt dat erg mee, misschien is de brandstofaanpassing ook wat beter geregeld (hoogtecompensatie).
Hij sputter ook een paar seconden, maar zodra er ontbranding is draait de turbo er wordt het direct al beter.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 maart 2010 17:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Klaverblaadje schreef: En jullie missen allemaal het punt.
Die diesels hebben een turbo waardoor het vermogen op hoogte (bijna) gelijk blijft.
Die benzinemotor komt daar (steeds meer) adem tekort.
Ga maar eens met een diesel zonder turbo naar andorra, dan kom je bijna niet boven en heb je geluk als hij daar nog start. Idem voor een benzinemotor zonder turbo. 500 meter hoogteverschil lijkt bijna niets, maar voor een (benzine)motor is het een behoorlijke mengselverstoring Daar ben ik drie jaar geleden geweest, met m'n twee liter Xantia automaat. Geen centje pijn. Bovenop de pas getankt, dat kostte toen minder dan een Euro per liter terwijl het bij ons iets van 1.70 was. En starten op die hoogte ging zonder problemen. Je moet die hoogte niet overdrijven, de druk is daar met minder dan 0,1 bar afgenomen als ik het goed heb, en dan wil de motor echt nog wel. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 maart 2010 17:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
In de praktijk rijdt een diesel beter in de bergen dan een benzine, interesseert mij niets wat de theorie daarover te zeggen heeft 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
14 maart 2010 18:08 |
|
 |
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Volgens mij is de sleutel in deze discussie gewoon de koppelkromme: bij welk toerental levert de motor welk koppel. Die ziet er voor een diesel meestal gunstiger uit bij lage toerentallen en dus kun je bij een diesel gewoon in dezelfde versnelling rijden als die je zou kiezen op een vlakke weg, terwijl je bij een benzinemotor echt anders zult moeten gaan schakelen.
Of je dat dan beter rijden wilt noemen is volgens mij een subjectief gegeven, 't is maar net wat je prettiger vindt.
|
14 maart 2010 18:13 |
|
 |
|