Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 1.6 / 1.8 /2.0 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58
Berichten: 327
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Hier een weblink met een mooi vergelijk tussen een focus td en een 1.8 16V. Nu hebben ze wel een 90 pk diesel genomen (beetje weinig).
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php

een heel verhaal met als conclusie....tja

_________________
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak


14 maart 2010 14:48
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Eind conclusie test:

Ga je met de 1.8 16v gewoon in de 3e versnelling rijden - en dat hoeft geen probleem te vormen - dan komt het nodige vermogen wel vrij en dan rij je de td dus gewoon he-le-maal zoek... Ook solo is dat het geval. Aan u ter beoordeling wat prettiger / relaxter rijdt.

Grtz Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


14 maart 2010 14:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Roman schreef:
@EW

ja? maar komt jouw C5 met welke versnelling dan ook aan 240Nm?? of zelfs 260nm??



Maar het koppel aan de krukas is allemaal leuk en aardig, je hebt er helemaal niets aan.
Het gaat om het koppel aan de aandrijfas.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


14 maart 2010 15:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Sjever schreef:
Eind conclusie test:

Ga je met de 1.8 16v gewoon in de 3e versnelling rijden - en dat hoeft geen probleem te vormen - dan komt het nodige vermogen wel vrij en dan rij je de td dus gewoon he-le-maal zoek... Ook solo is dat het geval. Aan u ter beoordeling wat prettiger / relaxter rijdt.

Grtz Sjef :citrofiel


Precies!
Dat bedoel ik.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


14 maart 2010 15:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58
Berichten: 327
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
op de snelweg continu in zn 3 is natuurlijk qua benzine verbruik en comfort niet echt optimaal, maar het maakt dus inderdaad niet veel uit. Alleen het comfort

_________________
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak


14 maart 2010 15:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
EW schreef:
Roman schreef:
@EW

ja? maar komt jouw C5 met welke versnelling dan ook aan 240Nm?? of zelfs 260nm??



Maar het koppel aan de krukas is allemaal leuk en aardig, je hebt er helemaal niets aan.
Het gaat om het koppel aan de aandrijfas.


En dat koppel/aandrijfmoment aan de wielen is, afgezien van de overbrengsverliezen in de bak, gelijk aan dat motorkoppel vermenigvuldigd met de totale overbrenging in een bepaalde versnelling.
Daarover gaat ook dat verhaal in die lezenswaardige link :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 maart 2010 15:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
En doordat de overbrengingen van de benzinemotor en de diesel niet gelijk zijn, zal hetmaximale koppel aan de aandrijfas van de benzinemotor hoger zijn dan dat van een diesel.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


14 maart 2010 15:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
EW schreef:
En doordat de overbrengingen van de benzinemotor en de diesel niet gelijk zijn, zal hetmaximale koppel aan de aandrijfas van de benzinemotor hoger zijn dan dat van een diesel.

En dat hoeft niet waar te zijn...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


14 maart 2010 15:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Inderdaad, dat kun je niet veralgemeniseren.
In die link staan getalsvoorbeelden, dáár kun je zien hoe het in werkelijkheid uitpakt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 maart 2010 15:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
En jullie missen allemaal het punt.

Die diesels hebben een turbo waardoor het vermogen op hoogte (bijna) gelijk blijft.

Die benzinemotor komt daar (steeds meer) adem tekort.

Ga maar eens met een diesel zonder turbo naar andorra, dan kom je bijna niet boven en heb je geluk als hij daar nog start.

Idem voor een benzinemotor zonder turbo.

500 meter hoogteverschil lijkt bijna niets, maar voor een (benzine)motor is het een behoorlijke mengselverstoring

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 maart 2010 16:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Nou draait een turbo pas op het moment dat de motor draait en is bij stilstaande motor een behoorlijke verstoring in het inlaattraject.
Krijg je die dan wel aan de praat?

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


14 maart 2010 16:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Vreemd genoeg valt dat erg mee, misschien is de brandstofaanpassing ook wat beter geregeld (hoogtecompensatie).

Hij sputter ook een paar seconden, maar zodra er ontbranding is draait de turbo er wordt het direct al beter.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 maart 2010 17:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Klaverblaadje schreef:
En jullie missen allemaal het punt.

Die diesels hebben een turbo waardoor het vermogen op hoogte (bijna) gelijk blijft.

Die benzinemotor komt daar (steeds meer) adem tekort.

Ga maar eens met een diesel zonder turbo naar andorra, dan kom je bijna niet boven en heb je geluk als hij daar nog start.
Idem voor een benzinemotor zonder turbo.

500 meter hoogteverschil lijkt bijna niets, maar voor een (benzine)motor is het een behoorlijke mengselverstoring


Daar ben ik drie jaar geleden geweest, met m'n twee liter Xantia automaat. Geen centje pijn.
Bovenop de pas getankt, dat kostte toen minder dan een Euro per liter terwijl het bij ons iets van 1.70 was. En starten op die hoogte ging zonder problemen.

Je moet die hoogte niet overdrijven, de druk is daar met minder dan 0,1 bar afgenomen als ik het goed heb, en dan wil de motor echt nog wel.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 maart 2010 17:36
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
In de praktijk rijdt een diesel beter in de bergen dan een benzine, interesseert mij niets wat de theorie daarover te zeggen heeft ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


14 maart 2010 18:08
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Volgens mij is de sleutel in deze discussie gewoon de koppelkromme: bij welk toerental levert de motor welk koppel. Die ziet er voor een diesel meestal gunstiger uit bij lage toerentallen en dus kun je bij een diesel gewoon in dezelfde versnelling rijden als die je zou kiezen op een vlakke weg, terwijl je bij een benzinemotor echt anders zult moeten gaan schakelen.

Of je dat dan beter rijden wilt noemen is volgens mij een subjectief gegeven, 't is maar net wat je prettiger vindt.


14 maart 2010 18:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.