Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Toevallig ben ik er vandaag ook maar aan begonnen.......
De laatste tijd met het warme weer, hoor ik steeds luider hoe de kleppen van stand veranderen met een soort van knakken.....
Mijn insteek was om te zien of ik de boel kon reinigen/smeren, maar het is iets ingrijpender geworden....... De C5 puristen vraag ik vriendelijk mijn relaas te skippen
Na het uitbouwen van de stuurkolom:
-middenconsole er uit
-lange sierstrip uit het dash halen
-radio er uit
-kachel bediening er uit
-ventilatieroosters met radio omlijsting er uit
-2x bout (dop 13) links aan de deurstijl, 2x bout (dop 13) rechts aan de deurstijl.
-2x bout daar waar de kachelbediening heeft gezeten (dop 10)
-2x bout links en rechts van waar de radio heeft gezeten(verstopt onder zwarte tape, dop 10)
-ruitenwisser mech uitbouwen
-aan de bestuurderskant achter de draadboom, 2x dop 13, zeer lange bout verwijderen.
Nu kan het dashboard terug getrokken worden, doe dit steeds een klein stukje om te zien welke kabels er los moeten. Op den duur kun je het dash op de stoelen leggen.
Bij vervanging van het complete huis, succes......... bij vervanging van alleen de kleppen, lees verder.
Je kan nu het bovenste deel van de kachel unit verwijderen, haal eerst de vier motortjes los, 2 links en 2 rechts van het kachelhuis, let goed op welke waar zit.........
Het bovenste deel kun je wegnemen door 6 schroeven torx 20 te verwijderen, 2 zitten er onder het schuim verstopt.
Haal het bovenste deel weg, en neem de kleppen weg die nu vrij liggen. Ze zitten alleen nog met een klein armpje vast wat je los kunt klikken.
Je ziet nu de kleppen die een probleem kunnen hebben.
Na heel veel proberen te reinigen en inspuiten etc, werd het alleen erger, dus heb ik voor een oplossing gekozen die CX rijders misschien nog wel kennen..... De zaag er in..
Bijgevoegd een paar fotos over hoe ik het gezaagd heb. terugplaatsen met lijm en daarna afkitten, de volgende keer gebruik ik zwart. Door op deze wijze te zagen, kun je de kleppen er uit halen, is het goed te lijmen/kitten. Het bovenste gedeelte van het kachelhuis druk alles goed op zijn plek, en het motortje draagt ook bij aan de stevigheid.