Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
het is onderweg.
|
08 okt 2017 17:28 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
In deze C8 ligt de EW10A motor, dat is de RFJ. Zie ook de complete VIN VF7EBRFJC13282193 Die zit anders in elkaar dan de RFN, dat is de EW10J4, ook op het punt van de distributie is dat het geval.
Voor deze auto en motor heb ik vorige week het document C8 - B1EG5JP0 - Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem opgestuurd naar TOKU.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2017 18:17 |
|
|
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 95 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Dat klopt JW. Maar Willy toch bedankt. Als het goed is ga ik vandaag weer verder met in elkaar zetten. Alle assen zijn geborgd op de juiste punten. Nu weer de riem erop, spannen en kijken of de auto wil starten.
|
09 okt 2017 07:12 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
je hebt de andere motor gekregen.
|
09 okt 2017 08:07 |
|
|
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 95 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Bedankt voor de omschrijving. Heb hem op de printer liggen. Vanmiddag ga ik weer een poging wagen. Ben er alleen niet uit welk gat ik moet gebruiken. Ik kan dit uit alle handleidingen niet opmaken. Er zitten er twee achter elkaar. Laatste keer heb ik de tweede gebruikt. Als ik de eerste zou gebruiken heb ik een verschil van ongeveer 2 tanden. Das best veel denk ik. Heb jij eventueel een idee?
Groeten.
Ton.
|
09 okt 2017 10:21 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Gebruik je daarbij pennen die precies passen in de nokkenastandwielen? Ik meen me een verhaal te herinneren dat, als je pennen gebruikt die iets te dun zijn, je dit probleem kunt krijgen omdat ze er dan niet helemaal recht in gaan en zo in een verkeerd gat terecht komen. Als ik me goed herinner heeft BJG daar ooit iets over geschreven.......
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 okt 2017 10:32 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
|
09 okt 2017 10:48 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Helaas, je link naar picasaweb werkt niet...... Ter aanvulling nog dit plaatje uit de instructie B1ED2JP0 Controle : Afstellen van de distributie Bijlage: EW10A controle distributie.jpg Daaruit blijkt opnieuw dat de pennen er allebei makkelijk in moeten gaan, en dat als dit niet lukt je de riem opnieuw moet aanbrengen. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 okt 2017 10:53 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Dit was het plaatje dat Willy wilde posten: Bijlage: Willy merktekens (1024 x 768).jpg Dat is niet de EW10 motor, maar het geeft aan dat je er verstandig aan doet om, vóórdat je aan de D-riem wissel begint, merktekens te zetten op alle riemwielen en op de oude D-riem. Die tekens neem je dan over op de nieuwe D-riem, dat maakt het omleggen een stuk eenvoudiger. Zó deed GJO het ook bij mijn V6, toen vorig jaar de D-riem vervangen werd. Uiteraard helpt dit nu niet meer om toku's probleem op te lossen. Maar wellicht wel andere lezers van dit draadje, als ze ook aan deze klus moeten beginnen. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 okt 2017 17:50 |
|
|
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 95 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Gelukkig heb ik merkstreepjes gezet. Die heb ik ook gebruik toen ik, na de pompwissel, de riem heb teruggeplaatst. Toch blijkt nu dat de inlaat nokkenas 1 tand verschil heeft in zijn geborgde stand. De riem heeft dus bij de vorige wissel van de riem een afwijking opgelopen. Of dit op het rijden van de auto effect heeft gehad weet ik niet. Dit zal blijken als ik de motor aan de praat krijg.
|
10 okt 2017 07:09 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
er zou toch geen tand verschil mogen zijn, had je ook de riem gemerkt?
|
10 okt 2017 08:38 |
|
|
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 95 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Helaas heb ik de riem niet vervangen, dus ik weet niet waar het verschil vandaan komt. Wat ik nu weet is dat alles op tijd staat met borgpennen. Kan er dus ook niet vanuit gaan dat de merkstreepjes, die ik voor de reparatie had gezet, op de juiste plaats staan. Wat wel het geval was, was dat de merkstreepjes na het tornen van de motor steeds weer op het juiste punt terug kwamen. Wat dat betreft stond alles goed. Alleen het borgpunt van het inlaat tandwiel heb ik eigenlijk nu pas gevonden en geborgd. Hier heb ik dus een tand verschil zitten tussen mijn eerste merkteken en de stand van het tandwiel tijdens de borging. Hopelijk loopt de motor nu nog beter als dat ie deed voor de problemen. Als de motor ooit nog wil gaan starten. Nu nog hopen op droog weer, zodat ik snel alles in elkaar kan knutselen.
|
10 okt 2017 08:48 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
suc6 , hier spreken ze op het einde van de week meer dan 20 graden.
|
10 okt 2017 09:08 |
|
|
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 95 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Vandaag de distributie weer gemonteerd en na tien keer tornen van de motor de timing gecontroleerd. Alle stekkers die ik maar kon vinden losgehaald en ingespoten met contactspray. Startpoging gedaan en...... Yes na lang doorstarten pakte de motor op en bleef draaien. Er zit echter wel een stevige tik in als ik de motor in toeren omhoog haal. Tevens een storing van de stuurbekrachtiging cadeau gekregen, maar die is voor latere zorg. Morgen alle kappen monteren, de motor weer starten (hopelijk) en de olie (met flush) even lekker rond laten pompen. Hierna aftappen en goeie olie erin en nieuw filter plaatsen. Dan maar kijken hoe alles klinkt als de motor warm is. In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor de tips en trucs.
|
14 okt 2017 15:56 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Oliepomp verwijderen
Ik hoop voor je dat die tik geen drijfstanglager is, na draaien met kapotte oliepomp.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
14 okt 2017 16:39 |
|
|
|