Auteur |
Bericht |
viper
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 maart 2010 22:05 Berichten: 139
Auto: C5 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: bluetooth carkit, TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 191000
Kleur: Zwart
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: airco
kan nu na een maand rijden in deze auto iets beter het probleem uitleggen. airco koelt wel iets maar zelfs op 14 graden is het niet echt koud. is dit nou gewoon een kwestie van koudemiddel bijvullen of moet dan het hele system leeg gehaald worden en helemaal afgevuld worden?
_________________ Eenmaal Citrofiel, dan is overstappen moeilijk... Conclusie: Je bent verpest
|
06 apr 2010 23:59 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: airco
Ik vraag me af of je dat met dit weer goed kan testen Ik dacht namelijk het zelfde dat er te weinig koudemiddel opzat of iets anders aan de hand! Maar zet maar een fohn op senor van buiten temp daarna op voeler binnen en dan airco op koud bij jou dus 14 gr bij phase 1 is dat 16gr die van mij werd toen erg koud! Het hele airco gebeuren past zich aan aan de buiten temp cq zonlicht! en als er echt te weinig koudemiddel op zit dan schakelt compressor zich uit!
_________________ Greetz Martijn
|
07 apr 2010 01:03 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
dunne leiding aan compressor moet warm zijn dikke leiding koud als de compressor draait
|
07 apr 2010 08:35 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: airco
Als het filter van de airco vuil is komt er te weinig lucht over de verdamper waardoor de compressor ook niet in komt. Als dit schoon is kan het zijn dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit, dit zal eerder het geval zijn dan een stuk gelopen compressor want dat moet je dan ook horen. Ga liever naar een airco specialist dan naar een garage, de eerste hebben meer ervaring, zijn sneller klaar met het vinden van het probleem en zullen dan ook goedkoper zijn.
sjaak
|
18 apr 2010 18:40 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
Als het filter van de airco vuil is komt er te weinig lucht over de verdamper waardoor de compressor ook niet in komt waar staat dat geschreven dat systeem ben ik nog niet tegen gekommen 
|
18 apr 2010 18:47 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: airco
Welkom Sjaak Lenssen uit ...limburg? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
18 apr 2010 20:12 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: airco
Er stroomt koudemiddel door het systeem. Verder zit er een condensor en een verdamper en de compressor in het systeem. Condensor en verdamper zijn egenlijk gewoon radiators. De werking is als volgt: Het koudemiddel wordt in de condensor afgekoeld, bij de verdamper aangekomen wordt dit koud koudemiddel door de verdamper en de lucht die door de verdamper stroomt weer opgewarmd, dit gaat weer naar de condensor. Echter het koudemiddel heeft zijn temperatuur aan de lucht welke door de verdamper is gegaan afgegeven. Deze lucht is dun koud. Om er voor te zorgen dat de verdamper niet dicht gaat zitten met vuiligheid zit er een filter voor. Wanneer dus geen lucht over de verdamper gaat kan het koudemiddel zijn kou niet kwijt, en krijgt men dus ook geen koude lucht in de auto.
Ik werk zelf in de klimaattechniek en het principe van een airco blijft altijd gelijk.
|
19 apr 2010 07:00 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
ik ben ook koeltechnieker dan moet ge is lezen wat je geschreven hebt ge schrijft als de filter vuil is dat dan de compressor niet in komt als de filter vuil is kan de compresser uitvallen omdat er te weinig lucht over de verdamper gaat,waardoor het te koud word en de druk zakt in het systeem en de compressor uitvalt
|
19 apr 2010 09:09 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: airco
Ik kwam bij "Mekotrading" spuitbussen tegen waarmee je zelf de airco kunt bijvullen. http://www.mekotrading.com/Duidelijke handleiding plus tabellen hoeveel koudemiddel er eigenlijk in hoort (bij C5 700-800g). De iets duurdere bus heeft ook een manometer zodat je niet overvult. Uitgaande dat je ca 5-10% koudemiddel per jaar verliest zou je er na 5-6 jaar probleemloos 200g bij in kunnen spuiten zou ik zeggen. Met zo'n bus kun je dan zelfs meerdere auto's bij vullen. Heeft iemand dat al eens gedaan? Het ziet er wel erg eenvoudig uit nl. Mag dat eigenlijk wel in NL (ik dacht dat je STEK gecert moest zijn of is dat afgeschaft) Professionals halen volgens mij altijd de installatie helemaal leeg en vullen hem opnieuw af. Tussendoor nog vacumeren om vocht te verwijderen. Daarmee heb je ook 100% verse olie. Maar da's dan ook een stukje duurder als een spuitbusje. En volgens mijn verdient die Mekotrading er alsnog grof geld mee, want ze vragen er wel 5 tientjes voor....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
19 apr 2010 10:56 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
die manometer zegt op zich niets voor het overvullen omdat de temperatuur omhoog gaat met de druk het is zeker dat niet te gebruiken,of met moet alles leegmaken, en dan een busje met juiste hoeveelheid van het busje met dat de hoeveelheid dat de airco moet gevuld worden vroeger was er een kijkglas aanwezig en dan kon daar op gevuld worden en nu moet men het op het gewicht vullen nu dat busje bestaat al heel lang in de USA en toen was er nog een kijkglas aanwezig te weinig gas is niet goed airco valt dan uit op zijn lage druk te veel is zeker niet goed omdat deze dan uitvalt op zijn hoge druk dus de raad is juist vullen wild men geen problemen kennen
|
19 apr 2010 11:13 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: airco
Voor 100 euro weet je dat het fatsoenlijk en goed gebeurt en door een prof. met de juiste papieren ( Stek ) , ik zou dus nooit 6 tientjes hier aan uitgeven, sorry, dat vind ik echt verkeerde zuinigheid 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 apr 2010 11:22 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: airco
Als zo'n bus voor 2 tientjes te koop was en het zou foolproof werken, dan was het wel een interessant product. Met 5 tientjes is het inderdaad wel weer erg duur als het ook nog eens niet echt werkt.
In Italie worden auto airco's overigens redelijk standaard elke 1-2 jaar opnieuw gevult en kost het aanzienlijk minder als in NL. Of dat bijvullen of helemaal opnieuw vullen is weet ik natuurlijk niet.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
19 apr 2010 11:29 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: airco
Volgens mij heb je hier ook wel de keuze bijvullen, echter trekt men in NL enkel aan de bel wanneer het systeem niet meer werkt danwel echt bijna leeg is, ik hoor bijna niemand die het af en toe laat checken ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 apr 2010 11:38 |
|
 |
T hijs
C5club Bikkel
Geregistreerd: 31 mei 2009 21:04 Berichten: 347 Woonplaats: Wintelre, NB
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: airco
Ik heb afgelopen tijd wat zitten lezen over airco's en regels daaromtrend ivm de inbouw van airco in mijn CX. Er zijn (voor zover ik me kan herinneren) twee redenen waarom ze de installatie eerst leegmaken en dan afvullen. Reden 1 is dat de vulling van een airco schijnbaar vrij nauw komt en reden 2 is dat men per land moet rapporteren hoeveel gassen er in de atmosfeer gekomen zijn en dat doet men aan de hand van het gas wat uit de installatie komt, dat kan natuurlijk niet als je alleen maar bijvult.
_________________
|
19 apr 2010 11:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
als men een goede installatie hebt zou men toch 4j en langer moeten rijden zonder problemen nu over de mensen met een stek keuring zeker ( niet allemaal) heb ik ook mijn twijfels ,ik werk namelijk in het grootste busbedrijf in Belgie met meer dan 30j ervaring ,en daar mensen mij opbelden met een stek keuring, hoe men het probleem moest oplossen wat iemand met een stek keuring toch moest weten, en dan met andere mensen gepraat geven dan toe dat het ook een papierwinkel is.
|
19 apr 2010 12:00 |
|
 |
|