Auteur |
Bericht |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Bekend probleem, corrosie op de dakdragers. Ik maak er geen werk van, de auto is 5 jaar oud en heeft bijna 2 ton op de klok, dan kun je moeilijk verwachten dat alles nog in nieuwstaat is, toch? Maar netjes is het niet, dat aluminium met laklaag gaat corroderen. Nu ik (door dit topic) zeker weet dat het aluminium is, zit ik er over te denken om ze te demonteren en hoog-glans te polijsten. Van de nood een deugt maken heet dat toch? Groeten, Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
09 jan 2009 10:53 |
|
 |
adev
V.I.P.
Geregistreerd: 24 feb 2007 16:28 Berichten: 122
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Ik heb nog even in de brochure over de C5 II d.d. september 2004 gekeken en op pagina 46 van deze brochure staat o.a.: "Als u deelneemt aan het Citroen Garantie Plan hebt u bovendien 2 jaar langer zekerheid. Een andere voordelige garantie is onze lakgarantie. Deze omvat een geheel gratis reparatie van de delen waarvan de lak uiterlijk en qua hechtingen afwijkingen vertoont. Ook bij de de anticorrosiegarantie krijgt u een gratis reparatie of vervanging van de door corrosie aangetaste autodelen."
Ik zal deze tekst ook aan mijn dealer doorsturen.
_________________ Pack Look, automatische airco, Connecting Box, Mistlampen in voorbumper, parkeersensoren voor en achter, Radio/CDspeler, 16 inch wielen TomTom Go930 C5 Berline 2002 C5 Break 2005
|
09 jan 2009 11:15 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Als ik dat goed lees, moet je dus, behalve het Garantie Plan, ook nog een aanvullende Lak-garantie en/of Anticorrosie-garantie hebben, wil je aanspraak maken op kostenloze vervanging van de dakrails. Of zie ik dat verkeerd? Aluminium corrodeert in ieder geval niet zomaar. Ik heb aluminium rol-luiken op mijn schip, gewoon ongelakt. Die corroderen echt niet en stammen nog uit de tijd dat CX en BX nog nieuw waren. Ze zijn met de jaren wel wat verkleurt/donkerder geworden, maar dat pakken we de komende zomer weer aan. 
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
09 jan 2009 13:06 |
|
 |
adev
V.I.P.
Geregistreerd: 24 feb 2007 16:28 Berichten: 122
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Eemspoort schreef: Als ik dat goed lees, moet je dus, behalve het Garantie Plan, ook nog een aanvullende Lak-garantie en/of Anticorrosie-garantie hebben, wil je aanspraak maken op kostenloze vervanging van de dakrails. Of zie ik dat verkeerd?  Volgens mij is de lakgarantie en anticorrosie garantie onderdeel van de normale garantie van Citroen.
_________________ Pack Look, automatische airco, Connecting Box, Mistlampen in voorbumper, parkeersensoren voor en achter, Radio/CDspeler, 16 inch wielen TomTom Go930 C5 Berline 2002 C5 Break 2005
|
10 jan 2009 00:33 |
|
 |
EX-XM
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jun 2008 09:45 Berichten: 140 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 phIII Exclusive 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11502
Productienummer: 10424
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 45.000
Kleur: vert suroit
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Als het oppervlakte corrosie is, dan kun je dat prachtig glanzend poetsen met Belgcom Alu, een poetsmiddel dat ik op de alu raamlijsten van mijn Messerschmitt heb gebruikt. Ze zien er weer als nieuw uit en dat na 48 jaar! Het is verkrijgbaar bij de auto accessoire handel. Succes.
|
10 jan 2009 14:14 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
EX-XM schreef: Als het oppervlakte corrosie is, dan kun je dat prachtig glanzend poetsen met Belgcom Alu, een poetsmiddel dat ik op de alu raamlijsten van mijn Messerschmitt heb gebruikt. Ze zien er weer als nieuw uit en dat na 48 jaar! Het is verkrijgbaar bij de auto accessoire handel. Succes. Vrijwel iedere motorrijder kent dat spul! De behandelde oppervlakte gaat wel meer glanzen dan je af en toe zou willen op bijvoorbeeld je (BMW-)velgen maar het beschermt daarna erg goed. Het is dus ook te krijgen in bijna alle motorzaken. Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
11 jan 2009 01:40 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Eemspoort schreef: Aluminium corrodeert in ieder geval niet zomaar. Ik heb aluminium rol-luiken op mijn schip, gewoon ongelakt. Die corroderen echt niet en stammen nog uit de tijd dat CX en BX nog nieuw waren. Hou er aub wel rekening mee dat er vele verschillende legeringen van aluminium zijn, met verschillende sterktes, flexibiliteit en corrosiebestendigheid. Maar waarschijnlijk galvanische corrosie de oorzaak. Dit ontstaat doordat alumnium in een vochtig milieu elektrisch contact met een edeler metaal maakt (het staal van de carrosserie!). Allemaal hier na te lezen. Mijn gok is dat Citroen de dakdragers lakt om deze galvanische corrosie te voorkomen. Dat is vaak dus niet succesvol (bij mijn C5 ook niet overigens). De problemen met de achterremmen zijn m.i. ook toe te schrijven aan deze galvanische corrosie omdat enkele onderdelen van aluminium zijn. Dus een ordinaire ontwerpfout. Heb ik het goed begrepen dat een binnenvaartschip een aluminium 'offerblok' heeft corrosie aan de rest van het schip te beschermen. Dit beschermt waarschijnlijk ook je rolgordijnen. Of die gordijnen zijn elektrisch v/d rest van het schip geïsoleerd. Misschien moeten we onder de C5 een stuk aluminium of magnesium (onedeler dan aluminium) schroeven om de problemen met dakdragers en remmen te voorkomen. Jacco
|
11 jan 2009 14:28 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Volgens worden er zinkanodes gebruikt als offermateriaal...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jan 2009 14:40 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Harm van Beek schreef: Volgens worden er zinkanodes gebruikt als offermateriaal... Dat heb ik natuurlijk nagekeken (maar ik heb er geen wetenschap van gemaakt) voordat ik hier iets zou durven posten Voor zeeschepen schijnt zink inderdaad het meest geschikt. Voor zoetwater zou aluminium beter zijn omdat dat een lagere geleidbaarheid dan zoutwater heeft. Zie bv. hier Aluminium is net iets onedeler dan zink. Met een zinken offerblok en aluminium rolgordijnen zou ik verwachten dat de rolgordijnen het offerblok en de rest v/h schip beschermen  . Tenzij de rolgordijnen elektrisch geïsoleerd van de rest v/h schip zijn gemonteerd.
|
11 jan 2009 15:32 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
http://www.vaartips.nlAnodes: Op zout water: zink. Op zoet water met af en toe een tripje naar zout: aluminium. Op alleen zoet water: magnesium. Het aantal/gewicht van anodes is afhankelijk van de grootte van het natoppervlak onderwaterschip: [lengte waterlijn x (breedte + diepgang)]. Voor zinkanodes geldt: tot 30m²: 2 x 4kg; tot 60m²: 4 x 4kg; tot 90m²: 6 x 4kg enz, met voor een roerblad van staal aan weerszijde 1kg. In ieder geval 2 anodes vlak bij de schroefas aan weerszijde van het achterlager plaatsen. Bij gebruik van aluminium of magnesium dezelfde aantallen aanhouden, maar ongeveer de helft in gewicht.
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
11 jan 2009 15:38 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Sorry... Ik heb aluminium schuifLUIKEN, geen rolgordijnen.  Overigens voorkomen de zink-anodes het inkankeren van de scheepshuid door cavitatie. Ze voorkomen dus geen roest/corosie-vorming boven de waterlijn. Mijn aluminium rol/schuifluiken rollen op stalen wielen, die met stalen assen op stalen plaatjes tegen de aluminium luiken zijn gebout. er is nauwelijks of geen sprake van corosie op de plaats waar de wielen zijn gemonteerd. Tot zover dit. Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat er verschillende legeringen zijn en dat dit invloed kan hebben. Hier heb ik weer niet veel kaas van gegeten. 
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
11 jan 2009 18:26 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Ik heb in mijn vak een tijdje te maken gehadmet zeeschepen, nee, zeegaande schepen. Het bedrijf waar ik werkte verkocht ook zinkanodes...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jan 2009 18:26 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Even ter verduidelijking, mijn aluminium rol-luiken. 
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
11 jan 2009 18:33 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Corrosie dakrails
Da's nog eens een open dak... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jan 2009 18:44 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Corrosie dakrails
Eemspoort schreef: Even ter verduidelijking, mijn aluminium rol-luiken.  Shit man toch wel elektrisch hoop ik voor je?
|
11 jan 2009 22:31 |
|
 |
|