Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Overstappen naar Citroen 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Overstappen naar Citroen
Ik heb het niet nagerekend met de huidige tarieven, maar ik geloof direct dat rijden op gas goedkoper is dan diesel. Diesel was (puur kijkend naar verbruik en wegenbelasting) weliswaar iets duurder, maar voor mij niet dusdanig dat dit nou de doorslag gaf.
Ik heb zelf zowel ervaring met gas als met diesel en ik prefereer diesel: minder storingsgevoelig en ik vind diesel rijden veel plezieriger. Het interieurgeluid is in een diesel over het algemeen veel beter voor elkaar (waarschijnlijk door meer geluidsisolatie), een diesel draait minder toeren en je hebt praktisch altijd vermogen voor handen zonder voortdurend (terug) te hoeven schakelen.
LPG/ gas is een schrale brandstof en ik heb drie auto's op LPG gehad en bij allen vond ik dat ze soepeler liepen op benzine dan LPG. Het is net of de motor op LPG wat onrustiger is, meer trilt en vooral filerijden op LPG was niet altijd een pretje. De auto werd dan toch vaak wat nukkig.
Als laatste: met diesel hoef je niet zo vaak te tanken en je verliest geen kofferbakruimte.
Kortom: het is geheel persoonlijk, maar ik heb die paar centen extra voor een diesel er graag voor over.
Overigens ga ik met je mee over de niet-aan-brandstof gerelateerde kosten bij hoge km-standen. Je hebt het dan vaak over draagarmen, schokbrekers, koppeling, radiator, uitlaat (bij diesel gaat een uitlaat wel praktisch een autoleven lang mee) en allerlei andere onverwachte en automerk/type gebonden zaken etc etc
Overigens ziet de markt het wel zo: een diesel kan veel km draaien en de waarde/verkoopbaarheid wordt nog altijd door de vraag en aanbod van diezelfde markt bepaald.
Wat roest betreft hoef je je geen zorgen te maken. Dat is goed voor elkaar. Ja, men heeft een constructiefoutje gemaakt door de (harde) kunststof kap van de kentekenplaatverlichting direct op de achterklep te monteren (zonder isolerend stukje rubber, dik isolatietape o.i.d), waardoor het kunstof op den duur op een aantal plekken (op de "hoekjes" uiteraard vaak als eerste) door de lak slijt (met name bij "dicht gooien" van de achterklep, maar ook tijdens rijden zal e.e.a. zo nu en dan wat te verduren krijgen). Ik heb dus een onzichtbaar, dun rubberen stripje geplakt om dit te voorkomen. Ditzelfde euvel kan zich voordoen mbt de kentekenplaat(houder)! Blijft over: de lichte corrosie op de dakrails. Daarvan hebben niet alle typen last, maar toch zeker voldoende om het te benoemen. Volgens mij is dit probleem te herleiden tot het niet goed uitvoeren van het spuitproces (grond- en/of aflaklaag). De corrosie ontstaat dan waarschijnlijk door wringing en/of steenslag, waardoor tzt enkele blaartjes zich kunnen openbaren. Deze dakrail is overigens te vervangen.
Voor het overige zou ik me geen enkele zorgen maken over roest en inderdaad: dit in tegenstelling tot Opel. Zelfs van het huidige type Astra, Vectra schijnt al bekend te zijn dat deze ook regelmatig vroegtijdig met roestproblemen te maken krijgt. De Zafira schijnt hierop overigens de positieve uitzondering te zijn, maar deze wordt op een andere locatie geproduceerd.
Ook Mercedes (met name Vito, Sprinter, maar ook de C-klasse van eind jaren 90 en beginjaren 2000 en in mindere mate de E-Klasse uit die tijd) en diverse Fords schijnen hier gevoelig voor te zijn. Het grappige is, dat auto's die vroeger als roestbakken bekend stonden, nu veelal het roestspook het best onder controle hebben (m.n. franse en italiaanse auto's).

30 jan 2008 09:48
Profiel
Antwoord met een citaat
Alles samengevat:

Opel vervangen door C5? Run, do not walk...

Ik vind wel persoonlijk dat mijn HPI een veel mooiere 'laufkultur' heeft dan de PhI 2.2HDI van een collega van me. (143.000km) Wel bakken, wat zeg ik, containers meer koppel. Maar dat is dan weer soepel rijden.

30 jan 2008 10:19
Antwoord met een citaat
Lekker dan,

Vroeger, toen ik nog jong en onbedorven was(ben nu 43), was ik "super-anti alles wat met Frankrijk te maken had".
Nu heeft dit leuke clubje (en de oerhollandse prijs voor een gebruikte Citroen) mij om. Ik koop z.s.m. een Citroen.

Jullie horen van me

John

30 jan 2008 22:16
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Johny schreef:
Lekker dan,

Vroeger, toen ik nog jong en onbedorven was(ben nu 43), was ik "super-anti alles wat met Frankrijk te maken had".
Nu heeft dit leuke clubje (en de oerhollandse prijs voor een gebruikte Citroen) mij om. Ik koop z.s.m. een Citroen.

Jullie horen van me

John

:smt023 :smt023 :smt038

30 jan 2008 22:17
Profiel
Antwoord met een citaat
Oh ja,

Mijn Opel rijdt 1 op 10,5(9,52nogwat op 100) 6ct/km

John

30 jan 2008 22:24
Antwoord met een citaat
Johny schreef:
Oh ja,

Mijn Opel rijdt 1 op 10,5(9,52nogwat op 100) 6ct/km

John

De werkelijke prijs voor je C5-zoefmobiel zul je achteraf pas vast kunnen stellen.

Je hebt hier gelezen over exemplaren waarvoor heel wat kosten gemaakt zijn.

Daartegenover staat dat ik 2 BXen versleten heb zonder bijzondere kosten (waarvan o.a. gezegd werd dat de ramen om de haverklap naar beneden zouden vallen en andere ongemakken), 2 Xantia's gehad en ben nu aan mijn 2e C5 bezig. Ik durf bijna niet de zeggen dat ik aan geen van de 6 ooit iets echt geks heb gehad wat me een rib uit mijn lijf kostte.
Nu loop ik natuurlijk het enorme risico dat ik alles alsnog krijg om het gemiddelde op peil te houden.

30 jan 2008 22:51
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder

Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Johny schreef:
Lekker dan,

Jullie horen van me

John

Er wordt wel eens gezegd "Verstand komt met de jaren" ;-)

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....

30 jan 2008 23:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Renault Kangoo 1.6 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 120000
Kleur: Rood

Naar boven
Antwoord met een citaat
Edwin28 schreef:
Ik heb het niet nagerekend met de huidige tarieven, maar ik geloof direct dat rijden op gas goedkoper is dan diesel. Diesel was (puur kijkend naar verbruik en wegenbelasting) weliswaar iets duurder, maar voor mij niet dusdanig dat dit nou de doorslag gaf.
Ik heb zelf zowel ervaring met gas als met diesel en ik prefeer diesel: minder storingsgevoelig en ik vind diesel rijden veel plezieriger. Het interieurgeluid is in een diesel over het algemeen veel beter voor elkaar (waarschijnlijk door meer geluidsisolatie), een diesel draait minder toeren en je hebt praktisch altijd vermogen voor handen zonder voortdurend (terug) te hoeven schakelen.
LPG/ gas is een schrale brandstof en ik heb drie auto's op LPG gehad en bij allen vond ik dat ze soepeler liepen op benzine dan LPG. Het is net of de motor op LPG wat onrustiger is, meer trilt en vooral filerijden op LPG was niet altijd een pretje. De auto werd dan toch vaak wat nukkig.
Als laatste: met diesel hoef je niet zo vaak te tanken en je verliest geen kofferbakruimte.
Kortom: het is geheel persoonlijk, maar ik heb die paar centen extra voor een diesel er graag voor over.

Ik sluit mij graag bij dit goed onderbouwde verhaal aan. ;-)

Geen speld tussen te krijgen. 8)

31 jan 2008 01:33
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3