Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
29 aug 2010 12:30 |
|
 |
cafevdb
V.I.P.
Geregistreerd: 26 jun 2007 20:36 Berichten: 439 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Mooie wagen, Welkom en vele probleemloze km's toegewenst. 
_________________ AX 1.1tge gris aluminium BX GTI Saxo vts Xsara break 16-16v rouge lucifer C5 2.0l exclusive auto C5 2.0l exclusive hand met tellerringen Kia Sportage 2.0L AWD
|
31 aug 2010 19:55 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Inmiddels rijd ik een paar maanden in mijn C5 Break en nu kan ik er dus iets zinnigs over zeggen. Om even héél kort door de bocht te gaan; m'n Xantia reed fijner, en kwalitatief vond ik de Xantia wat beter/degelijker. Maar uiteraard is de ruimte in de C5 formidabel en het is ook best wel een fijne reiswagen. En die ruimte had de Xantia weer wat minder. Maar als ik puur naar rij-eigenschappen kijk dan haalt hij het niet bij de Xantia (die 250.000 op de klok had). Die voelde echt lekker degelijk, niks rammelde, stuurde lekker strak en het interieur zag er na 11 jaar nog uit als nieuw. Als ik dat vergelijk met de C5 (137.000 op de teller) dan vind ik dat hij her en der wat rammelt, het onderstel bonkt een beetje over hobbels en drempels (stabistangetjes zijn net nieuw), de auto "zwabbert" wat meer over de weg en hij blijft maar een beetje trillen rond de 120-130 km/h. Daarbij komt dat de kussens van de stoelen beginnen te scheuren (het schuimrubber), de gordels niet goed inrollen, de gasveren van de kofferdeksel het begaven op de eerste koude dag, de spiegels alleen inklappen als ze daar zin in hebben, de auto liters LDS verloor door een of ander goedkoop k** slangklemmetje wat losgeschoten was en nog een paar van die irritante eigenaardigheden. Maar al met al ben ik toch niet ontevreden; de motor en automaat zijn fantastisch, net als de ruimte aan boord en alle luxe die je hebt. Maar ik constateer dus wel dat Citroen duidelijk een stapje terug gedaan heeft als het gaat om duurzaamheid/degelijkheid als ik de C5 ph1 vergelijk met een Xantia Ph2 iig...
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
02 jan 2011 00:46 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Maarten, Prettig dat je de C5 waardeert. Je noemt een aantal zaken in je verhaaltje die je als minpunt ervaart bij een C5. Een hoop van deze zaakjes zijn niet normaal bij een C5 óf zeer simpel te verhelpen. Kijk eens op het forum met de lijst met klachten en je vindt gegarandeerd de (betaalbare) oplossingen vloor de klachten. Veel plezier in ieder geval nog met de dame.
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
02 jan 2011 01:14 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Ik ken het probleem, maar ga nog maar eens een dag met een Xantia rijden dan denk ik dat je er inmiddels anders over denkt. 
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
02 jan 2011 12:09 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
+1 ,dacht het zelfde bij de eerste C5 , De Xantia was goed maar kan volgens mij niet tippen aan een (goede) C5 Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
02 jan 2011 13:11 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Ik heb ook Xantia gereden en vind de C5 juist prettiger rijden. Het is een totaal andere auto. Ik heb de Xantia nooit gemist. De BX wel, heerlijke auto. Mijn BX (BX16TGI) had hele mooie en onverwoestbare bekleding. Beter dan de Xantia en veel beter dan de C5. En dat ben ik wel met je eens. De (stoffen) bekleding van de C5 is echt onder de maat. En niet echt fraai bovendien.
De Xantia gaat m.i. de historie in als de meest betrouwbare Citroen ever. Zeker de Ph2 die jij had. Goed dat je het kleine ongemak dat je ervaart zo licht opneemt. Want het blijft natuurlijk een heerlijke voiture.
Veel fijne kilometers gewenst nog.
JW
|
02 jan 2011 13:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Ik durf ook wel te stellen dat een Xant van na '98 of een Xm Ph.II de beste auto's zijn die Citroën ooit gebouwd heeft, puur qua kwaliteit. Vergeet niet dat de C5 nét iets goedkoper was dan een equivalente Xant, maar veel groter, veiliger en met geavanceerdere techniek (CAN/VAN, HA3, ESP, etc.) Als het niet uit de lengte komt moet het uit de breedte komen. Het publiek kon de reserves van de Xant of Xm onvoldoende waarderen (je zag het in elk geval niet terug in prijs, waardevastheid of reputatie) dus is de opvolger wat verder afgeknepen. Als je ziet hoeveel mensen er van een Xant in een Picasso stapten (echt een afgekloven, uitgemergeld bakkie) dan snap je hoe weinig zinvol het is om echte kwaliteit te bouwen. NB Het volk wil "kwaliteitsbeleving", niet échte kwaliteit.  Je zag het ook aan Xsara  C4, waarbij de volledig onafhankelijk achterwielophanging van de Xsara kwam te vervallen, of 407  508, waar de voorwielophanging met dubbele draagarmen vervangen is door McPhersons. Wat dat betreft is de C5 in ieder geval nog een technische verbetering tov de Xant (beh. dat de HP-remmen zijn verdwenen)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 jan 2011 13:54 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Die "kwaliteitsbeleving" komt het meeste tot uitdrukking in het interieur vind ik. Zoals gezegd zag mijn Xantia er na 11 jaar écht nog als nieuw uit en de stoelen waren ook helemaal niet doorgezeten in 250.000 kilometer. De bestuurdersstoel van m'n C5 is nu al gewoon echt versleten na 137.000 kilometer. (bijna) alle 2e hands stoelen zijn net zo versleten, en de dealer vraagt 300(!) euro voor alleen een zitting... Die deed trouwens ook of hij nog nooit gehoord had van versleten C5-stoelen....
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
02 jan 2011 16:28 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Zou het niet eerlijker zijn de Xantia II te vergelijken met een C5 II ipv een C5 I?
Want zoals mijn onderschrift al jaren meldt en ik sta hier nog steeds achter, moet een Citroën altijd een beetje of een beetje veel in zijn modellen groeien.
Ik ken geen C5 I, maar ik lees hier wel eens dat een fase 2 al heel anders aanvoelt..
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
02 jan 2011 16:45 |
|
 |
zima
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2010 16:57 Berichten: 207 Woonplaats: Arnhem
Auto: Geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Ik moet zeggen dat onze dame van 2001 met nu 197.200 km op de teller nog stoelen heeft die er als nieuw uitzien en ook niet doorgezakt zijn. Denk ook dat het er aan ligt hoe de vorige eigenaar er gebruik van heeft gemaakt , was deze 140 kg zwaar of maar 80 kilo en wat voor kleding droeg deze bestuurder , een net pak of altijd van die ruwe jeans waar zelfs je bankstel van slijt. We hebben ook voordat we deze kochten naar andere C5's gekeken maar altijd goede stoelen en bekleding gezien> (let ik altijd als eerste op).
Gr. Marc.
_________________ Grüne umweltplakkette
|
02 jan 2011 16:49 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Maarten, Een aantal dingen herken ik zeker. Ik prefereer ook het passieve HA systeem van de Xantia. Met name het verwerken van de korte richels deed de Xantia veel beter en de generaties daarvoor nog veel beter. Wat betreft weggedrag of ´handling´ ook hier weer een plus voor de Xantia, meer gevoel, zeker strakker bij het insturen van bochten. Ik denk dat de hoge bouw van de C5 debet aan is. Toch doet de C5 het hier niet slecht, ze nodigt alleen minder uit. Toch denk ik dat je een C5 net zo snel over een mini-rotonde kan sturen als een Xantia, je moet alleen wat meer dwang uitoefenen Wat betreft de trilling bij 110-130, dat is echt onbalans in de voorwielen, is de dame erg gevoelig voor. Besteed een paar tientjes aan een goede, geïnteresseerde bandenboer en dat is opgelost. Stoelen en doorzakken, is al veel over geschreven. de een heeft er geen last van de ander wel. Lijkt allemaal niet direct te relateren aan bouwjaar, uitvoering of km-stand. Gordel: inspuiten met cockpit spray. Spiegels: inspuiten met WD40 Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
02 jan 2011 18:45 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Ronald schreef: Maarten,
Stoelen en doorzakken, is al veel over gescreven. de een heeft er geen last van de ander wel. Lijkt allemaal niet direct te relateren aan bouwjaar, uitvoering of km-stand. Gr. Ronald Ik had ook een stoel waarvan het Gele schuim begon uit te vallen en dus doorzakte. Heb nu een stoel van de sloop die veel beter zit en is voorzien van een zwart soort schuim.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
02 jan 2011 22:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
De enige stoel die ik ooit heb moeten laten maken was in m'n Xantia ( PH2 en weinig op de klok !! ) , ... kan mij ook niet vinden in die betere kwaliteit, sorry, en ik heb 3 Xantia's gereden ( phase 1 & 2 ) ... mis er geen 1  C5 is stiller en rammelt minder ( niet !! ) ik zie niet dat een Xantia beter in elkaar zit hoor, daar schort ook het 1 en ander aan, is een Citroen en blijft een Citroen.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
03 jan 2011 12:19 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Eventuele aanschaf C5
Menno schreef: is een Citroen en blijft een Citroen. Dat is denk ik ook precies de reden dat de een een compleet probleemloze heeft en de ander niet...Het is maar net welke Fransoos er aan de band stond op het moment dat jouw auto voorbij kwam...  Mijn Xantia was in ieder geval helemaal probleemloos en in mijn beleving dus ook wat degelijker dan de C5. Maargoed, ik klaag bij de C5 over de spiegeltjes die soms niet automatisch inklappen bij het afsluiten... de Xantia had die feature helemaal niet, dus het is natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk. Punt blijft dat ik de Xantia als auto in zijn geheel gewoon wat degelijker "beleefde" dan de C5. Maar da's mijn beleving en ik heb ook geen moment spijt van de C5 hoor! 't is gewoon een hele dikke wagen voor heel weinig geld, en dat maakt veel goed!
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
03 jan 2011 16:39 |
|
 |
|